شماره ۱۵۲۱ | ۱۳۹۷ شنبه ۲۱ مهر
صفحه را ببند
آشنایی با برخی فناوری‌های آینده (2)
وقتی آرزوهای دور و دراز تحقق می‌یابد

نقطه‌ای که بشر امروز روی آن ایستاده است، فرسنگ‌ها با موقعیت 50 سال پیش او فاصله دارد و به همین‌ترتیب 50 سال آینده را به لحاظ پیشرفت تکنولوژی و فناوری می‌توان فرسنگ‌ها جلوتر از امروز به‌شمار آورد. 50 سال آینده را نمی‌توان دقیقا پیش‌بینی کرد، اما اشعه‌ای از انوار کورکننده فناوری فوق‌ پیشرفته آینده را شاید بتوان در دوران کنونی لمس و جلوه‌ای از دوران و سال‌هایی که هنوز نیامده را حس کرد. امروز بخش دوم و پایانی مطلب «فناوری‌های آینده» را با شما مرور می‌کنیم؛ فناوری‌هایی که امروز در حد ایده است و در آینده‌ای نزدیک در دسترس و لمس‌شدنی می‌نماید.  
کِشت دندان‌
دندان پوسیده را باید کند و دور انداخت! اما به نظر می‌رسد این روزها گذشتن از حتی یک دندان هم کار راحتی نباشد. اصولا آسیب‌هایی که به دندان‌ها وارد می‌شود، دایمی است و استفاده از روکش، ایمپلنت و نهایتا دندان مصنوعی هم به هیچ وجه جای دندان‌های اصلی را پر نمی‌کند. حالا خبر خوش! دانشمندان موفق شده‌اند به روشی دست پیدا کنند که رویش مجدد دندان در انسان (در هر سن و سالی) را میسر می‌سازد. این روش البته در مراحل ابتدایی خود قرار دارد، اما تا همین حد هم مایه بسی امیدواری است.  
تلویزیون کاغذی
نهضت نازک‌سازی اسباب و اثاث تکنولوژی مدتی است که به راه افتاده و وسیله مورد نظر هرچه نازک‌تر باشد، پیشرفته‌تر تلقی می‌شود و خواهان بیشتری دارد. اگر امروز کمپانی تولیدکننده یک برند گوشی تلفن همراه از این که قطر جدیدترین محصولش به 5 میلیمتر رسیده مشعوف است، ما آینده‌ای را پیش روی شما می‌گذاریم که در آن قطر یک تلویزیون 55 اینچ کمتر از یک میلیمتر است و شما بعد از دیدن برنامه مورد علاقه خود می‌توانید تلویزیون را لوله کنید و در کمد بگذارید! این ایده را یک دانشگاه کانادایی مدت‌هاست که دنبال می‌کند.
قرص‌ ضد آفتاب
آیا تاکنون از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کرده‌اید؛ کرم‌هایی که اشعه مضر خورشید را بازتاب می‌دهد و مانع جذب آن توسط پوست می‌شود؟ استفاده از کرم ضد آفتاب یا هر نوع کرمی دردسرهای خاص خود را دارد و اصولا به دلیل همین دردسرهاست که همه طرفدار استفاده از کرم نیستند. مژده می‌دهیم که در آینده دیگر نیازی ندارید سه ساعت وقت صرف کرم‌مالیدن به پوست خود کنید. چرا؟ چون قرصش را بالا می‌اندازید و خلاص. دکتر پل لانگ از دانشگاه لندن مدت‌هاست روی این پروژه تحقیق می‌کند و به نتایج مثبتی نیز دست یافته است.
آبشش مصنوعی
رسیدیم به عجیب‌ترین فناوری که ممکن است انسان بدان دست پیدا کند. اگر نفس کشیدن زیر آب را همانند پرواز، یکی از بزرگترین آرزوهای بشر تلقی کنیم، پس باید بگوییم کسانی هستند که برای متجلی کردن این آرزو سخت مشغول تحقیق و مطالعه‌اند. اختراع این محققان این قابلیت را به انسان می‌بخشد که هنگام شنا در زیر آب، از آب اکسیژن تولید کند؛ درست مثل یک ماهی! تعجب نمی‌کنیم اگر غواص‌ها برای به ثمر رسیدن این اختراع لحظه‌شماری ‌کنند.ajibtarin.com


تعداد بازدید :  299