شماره ۱۵۲۱ | ۱۳۹۷ شنبه ۲۱ مهر
صفحه را ببند
باورهای غیرعلمی که باورشان کردیم کدامند!؟
حقایقی که بویی از حقیقت نبرده‌اند

احتمالاً بعد از خواندن این مطلب کمی دچار سرگیجه خواهید شد چون قرار است کاخ برخی باورهایتان را با خاک یکسان کنیم! باورهایی که روزی تصور می‌کردیم مو لای درزشان نمی‌رود، اما امروز ثابت شده است که هیچ مبنایی ندارند و گویی از ابتدا هم شایعه و خرافه بوده‌اند. پس این شما و این هم باورهایی که بهتر است از ذهن‌تان پاک کرده و دور بریزید.
نوشیدن روزانه ۸ لیوان پر از آب
این شایعه از سال ۱۹۴۵ و زمانی که شورای تحقیقات ملی غذا و تغذیه آمریکا اعلام کرد بزرگسالان باید روزانه حدود 5/2 لیتر آب بنوشند آغاز شد. اما آن‌چه شورای تغذیه در ادامه توضیح داد و کسی نشنید این بود که بخش عمده این میزان آب از غذاها تامین می‌شود.
مطالعه در نور کم = ضعیف شدن چشم
مطالعه در نور کم یا زل زدن به تلویزیون از فاصله کم قطعاً چشم شما را خسته می‌کند، اما هیچ‌گونه شواهدی وجود ندارد که نشان دهد این کارها آسیب طولانی‌مدتی به چشم وارد می‌کنند. البته برخی تلویزیون‌های اولیه امواجی منتشر می‌کردند که می‌توانست به چشم آسیب برساند، اما این مشکل مدت‌هاست برطرف شده است.
تب کردن کودکان هنگام دندان درآوردن
این شایعه نیز نادرست است و البته که می‌تواند خطرناک باشد. در واقع هیچ ارتباطی بین دندان درآوردن کودک و دمای بالای بدن او وجود ندارد. خطرش هم این است که والدین نباید تب کودک را در نتیجه دندان درآوردن بدانند و به آن اهمیت ندهند.
9 ماهه بودن دوره بارداری انسان
در تصور همه ما دوران بارداری ۹ ماه به طول می‌انجامد اما در واقع همه ما در این خصوص اشتباه می‌کردیم چون دوران واقعی بارداری انسان 5/9 ماه یا 41 هفته است. چیزی که موضوع را گیج‌کننده‌تر می‌کند این است که محققان پی برده‌اند مدت‌زمانی که یک بارداری سالم به طول می‌انجامد می‌تواند به اندازه 5 هفته کم یا زیاد شود.
تأثیر پروبیوتیک‌ها بر سرماخوردگی
مطمئن باشید پروبیوتیک‌ها شما را بیمار نمی‌کنند اما جلوی سرماخوردن‌تان را هم نمی‌گیرند. البته تحقیقات اولیه، پروبیوتیک‌ها را عامل جلوگیری‌کننده از سرماخوردگی معرفی می‌کردند، اما هیچ‌یک از آزمایش‌های پیشرفته بعدی این ادعا را ثابت نمی‌کنند.
بیمار شدن به خاطر هوای سرد
این شایعه هم صحت ندارد. در واقع دما به خودی خود ما را نسبت به ویروس‌ها آسیب‌پذیرتر نمی‌کند. سرد شدن هوا باعث می‌شود افراد به فضاهای بسته پناه ببرند و همین تعامل بیشتری بین آنها ایجاد می‌کند. این شرایط زمینه را برای گسترش و اشاعه میکروب سرماخوردگی فراهم می‌سازد.
زخم معده ناشی از غذای تند و استرس
نگران غذاهای پرادویه‌ای که مادرتان می‌پزد نباشید زیرا مشکلی برای معده‌تان ایجاد نمی‌کند. در خصوص استرس هم به همین ترتیب. در واقع مدتی است که مشخص شده عامل واقعی زخم معده یک باکتری به نام هلیکوباکترپیلوری است. البته زخم معده می‌تواند بر اثر مصرف داروهای خاصی مثل آسپرین و قرص‌های آهن نیز ایجاد شود.
مفید بودن مصرف مکمل‌های ویتامین
هشدار! مصرف زیاد مکمل‌های ویتامین نه تنها مفید نیست بلکه می‌تواند خطرناک هم باشد. بر اساس نتایج برخی تحقیق‌ها استفاده از دوزهای بالای ویتامین‌ها می‌تواند با افزایش ریسک سرطان مرتبط باشد. مکمل‌های ویتامین علاوه بر خطراتی که در بلندمدت متوجه فرد می‌کنند، در کوتاه‌مدت نیز می‌توانند زیانبار باشند. در کل بهتر است ویتامین‌ها و سایر مواد مغذی را به جای قرص‌ها از غذاهای واقعی دریافت کنید. bartarinha.ir


تعداد بازدید :  285