شماره ۱۵۲۱ | ۱۳۹۷ شنبه ۲۱ مهر
صفحه را ببند
استاندارد نوین!

شهرام شهیدی طنزنویس
[email protected]

در آستانه‎ روز جهانی استاندارد هستیم. بهترین کار برای بزرگداشت یک چیز شناخت آن چیز است؛ البته موردی داشتیم که نتیجه عکس هم داده است. یعنی رفته‎ایم برای استاد گرانقدری مراسم بزرگداشت بگیریم. این‌قدر تو زندگی او لولیدیم که گوشه‌ای از کراماتش نصیبمان شود یکهو دیدیم حالمان بد شده و استاد برایمان تبدیل شده به شعبان بی‌مخ!
حالا از موضوع خودمان دور نشویم، استاندارد چیست و چه کارآیی در زندگی ما دارد؟
طبق آخرین نتایج تحقیقات مرکز مطالعات استراتژیک خودروسازی و اتباع، استاندارد جامع و کامل در جهان عبارت است از استانداردی که در ساخت و تولید خودرو در ایران به کار گرفته می‎شود.
البته خود استاندارد به معنای بالارفتن کیفیت و کمیت یک چیز است. درواقع بالارفتن یک آمار در بیشتر اوقات نشان‎دهنده بالارفتن استاندارد واحد آن موضوع است؛ مثلا آمار مرگ‎و‎میر جاده‌ای درایران 10 برابر جهان و آمار سوختگی هفت برابر جهان است. (البته در این آمار به جای سوختگی اشاره نشده که خودش یک مطلب جدا است. این بالارفتن آمار در نظام رسانه‎ای صداوسیما نوعی بالارفتن استاندارد به حساب می‎آید.
در تعریف دیگری که در جهان ارایه می‎شود، استاندارد را به معنای سواد یک موضوع در نظر می‎گیرند؛ یعنی استاندارد تعریف‌شده دارای بالاترین دانش آن موضوع است و دیگران باید خودشان را با آن مقایسه کنند. با این تعریف در ایران به اندازه مدیران و مقامات مسئول استاندارد داریم؛ چرا که در این کشور همه باسوادترین نفر در حوزه خود و صدالبته در حوزه دیگران هستند و کسی نباید روی تصمیمات بزرگ آنان نقدی وارد کرده و روی حرفشان حرف بزند.
در یکی از امروزی‎ترین نگرش‎ها به استاندارد،کسی که کارکردن با رایانه را بلد نباشد، بی‌سواد تلقی می‎شود. حالا شما با این قیمت ارز و میزان افزایش قیمت فروش رایانه و تبلت و گوشی تلفن همراه، تعداد پرتقال‎فروشان نسل آینده را پیدا کنید. درواقع با این قیمت‌های جدید هر ایرانی به معنای اخص کلمه فارغ از تحصیل خواهد شد.
یکی از قدیمی‎ترین استانداردهای جهان استانداردی است که به صبر ایوب معروف شده است. این روزها مردم کشورمان بشدت به این استاندارد علاقه‎مند شده و آن را با چالش‎های جدی مواجه کرده‎اند.
و اما هواپیمای استاندارد در ایران هواپیمای غیربرجامی است که حداقل یک‌بار در عمر پروازی‎اش سقوط کرده باشد.
در وزارت ارشاد هم یک استاندارد برای ممیزی در حال تدوین است. طبق استاندارد جدید کلمه‎ای چاپ نخواهد شد مگر بعد از اخذ استاندارد ایزوخودممیزی 2020.
در موضوع شاخص‎های آلاینده هوا نیز ما دارای استاندارد ویژه سرزمینی خودمان هستیم و دست غربی‎ها را از سنجش میزان آلایندگی خودمان کوتاه کرده‎ایم.طبق این استاندارد اگر لوله اگزوز خاور ( مسأله علمی است.لطفا با شنیدن اگزوز خاور نه یاد فوتبال بیفتید نه محمود خاوری)را جلوی دهان یک شهروند بگیرند او باید بتواند نفس بکشد و درمورد لطافت طبع اگزوز شعر بنویسد.
در آخر عرض کنم چندوقت پیش شبکه چهاریک فیلم مستند در مورد زندگی کروکودیل‌ها نشان می‎داد. نحوه بیدار شدن، ساعت بیدار شدن، ساعت غذاخوردن، ارتباطشان با بقیه و...به نظرم ما در این کشور اگر به سطح زندگی کروکودیل‎ها دقت کنیم، استاندارد زندگی‎مان رشد خواهد کرد.


تعداد بازدید :  176