شماره ۱۵۲۱ | ۱۳۹۷ شنبه ۲۱ مهر
صفحه را ببند
سلبریتی‌ها در دنیای ادبیات از نگاه یک رمان‌نویس
فرصت عرضه در تمام عرصه‌ها برای همه

شهروند| این روزها قیمت 300 هزارتومانی کتاب آشپزی صابر ابر سروصدای فراوانی ایجاد کرده است. این قضیه در کنار دیگر کتاب‌هایی که دیگر سلبریتی‌ها منتشر کرده‌اند، یکی از بحث‌انگیزترین سرفصل‌های فرهنگی در ماه‌های اخیر را به وجود آورده است. موضوعی که البته حسین سناپور، نویسنده تحسین‌شده رمان‌های نیمه غایب، ویران می‌آیی و دود، می‌گوید معضل خاصی نیست و نیازی به دخالت ارگان‌ها و نهادهای دولتی نیست: «کنترل‌گری مصیبت فضای فرهنگی کشورمان است، نه بودن یا نبودن فلان‌ کس در فلان‌‌جا و فلان فعالیت.»
این داستان‌نویس درباره کتاب چاپ‌کردن سلبریتی‌ها و قیمت‌گذاری آنها می‌گوید: «متاسفانه فقط حکومت نیست که می‌خواهد فضای فرهنگی را کنترل کند، هر کس در هر جا سعی می‌کند که همین کار را بکند و بگوید چه کسی چه کاری بکند یا نکند. چه چیزی برای فرهنگ مردم خوب است یا نیست. همه‌ اینها غافل از این‌اند که مقولات فرهنگی آن‌قدر گسترده و پیچیده هستند که در نهایت کارِ خودشان را می‌کنند. مصیبت فضای فرهنگی ما همین سعی در کنترل‌گری‌شان است. مسأله‌دارشدن فضای فرهنگی ما به ‌خاطر حضور چند هنرپیشه در عرصه‌ ادبیات یا عکاسی یا موسیقی نیست، به ‌خاطر این است که بعضی می‌خواهند هر کس را در یک کادر محبوس کنند که مثلا فلان هنرپیشه حق نداشته باشد داستانش را منتشر کند یا آلبوم موسیقی‌اش را....»
و اما راهکار حسین سناپور: «باید بگذاریم هر کس فرصت عرضه‌ خود در هر عرصه‌ای را داشته باشد و مردم هم فرصت انتخاب داشته باشند تا کسی و کاری را بپذیرند یا نپذیرند. آنجاست که عیار آدم‌ها و کارها معلوم می‌شود. ما باید فقط به فکر آنهایی باشیم که می‌خواهند فلان فیلم یا تئاتر یا کنسرت را ببینند و یا فلان کتاب را بخوانند و پولش را ندارند.»


تعداد بازدید :  235