شماره ۱۵۲۱ | ۱۳۹۷ شنبه ۲۱ مهر
صفحه را ببند
رویگردانی ایرانی‌ها از سیگار
مصرف سیگار در 4 ماه ابتدای امسال نسبت به پارسال 15.2 درصد کاهش داشت قاچاق سیگار به یک‌چهارم سال گذشته رسید

شهروند| ایرانی‌ها سیگارشان را کم کردند. مردم ایران سال گذشته در 4 ماه ابتدای سال، 21 میلیارد و 660 میلیون نخ سیگار کشیدند و حالا گزارش‌های آماری نشان می‌دهد که مصرف سیگار در 4 ماه ابتدای سال 97 به 18 میلیارد و 330 میلیون نخ رسیده است. به این‌ترتیب، چیزی حدود 3. 3 میلیارد نخ سیگار از سبد خانواده‌های ایرانی حذف شده است. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، در 4 ماه اول امسال حدود 15.2 درصد کاهش مصرف سیگار در ایران رخ داده است. جالب است بدانید در این مدت قاچاق سیگار هم به حدود یک‌چهارم سال گذشته رسیده است که البته این ماجرا با نوسانات قیمت دلار قابل فهم است. بازار ارز که از اواخر فروردین 97 دچار به هم ریختگی شد، دست قاچاقچیان را کوتاه کرد و دلار گران، قاچاق سیگار را از صرفه انداخت.
قاچاق سیگار به یک‌چهارم پارسال رسید
قاچاق و مصرف سیگار ریزش داشت. گزارش ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نشان می‌دهد که در چهار ماهه نخست سال 97 میزان قاچاق سیگار 2 میلیارد و ۱۲۰ میلیون نخ و مصرف آن معادل ۱۸ میلیارد و ۳۳۰ میلیون نخ بوده است. سال گذشته قاچاق سیگار رقمی معادل ۹ میلیارد و ۲۱۰ میلیون نخ بوده است.
البته این مسأله با نوسانات قیمت ارز قابل فهم است. افزایش قیمت دلار که از اواخر فروردین 97 رخ داد، دست بسیاری از قاچاقچیان را بست و به این ترتیب گویا قاچاق سیگار صرفه خود را از دست داده است.
کاهش مصرف سیگار در سال 97
مصرف سیگار در 4 ماه ابتدای سال حدود 15.2 درصد کاهش داشته است. بر اساس گزارش ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که ایسنا آن را منتشر کرده است، مصرف سیگار در کشور طی چهار ماهه نخست سال جاری ۱۸ میلیارد و ۳۳۰ میلیون نخ بوده، در حالی که برآورد مصرف سیگار در کشور طی مدت مشابه سال قبل، ۲۱ میلیارد و 660 میلیون نخ بوده است.
البته به نظر نمی‌رسد گرانی سیگار چندان در مصرف آن در چهار ماه ابتدای سال نقش داشته است و احتمال دارد کاهش قابل توجه قاچاق، سیگار ارزان را از دسترس خیلی‌ها خارج کرده است.
ایرانی‌ها سالانه چقدر سیگار می‌کشند؟
ایرانی‌ها سالانه 55 میلیارد نخ سیگار می‌کشند. ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت صنعت برآورد کرده بودند که مصرف سیگار در سال 97 به بیشتر از 65 میلیارد نخ برسد. آنها در گزارش‌شان افزایش جمعیت، کاهش سن مصرف‌کنندگان و گرایش بانوان به مصرف سیگار را عامل افزایش مصرف سیگار دانسته‌اند. جالب است بدانید مصرف این همه سیگار در ایران 10 هزار میلیارد تومان برای خانواده‌های ایرانی هزینه دارد.
علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه در کشور ما سالیانه ۵۵ میلیارد نخ سیگار مصرف می‌‌شود، گفته است این میزان مصرف سیگار ۱۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد و هزینه‌‌های سلامت آن تقریبا ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان است.
رئیسی البته نسبت به مالیات پایین سیگار در ایران انتقاد کرده و گفته است در ٥٨ کشور دنیا مالیات بر خرده‌فروشی سیگار بالای ۷۰ درصد است و طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت، بهترین راهکار کاهش مصرف دخانیات بستن مالیات بر آن از درِ کارخانه تا خرده‌فروشی است.
گردش مالی بازار سیگار ایران
 5/12 برابر کتاب
جالب است بدانید ایرانی‌ها برای سیگار 12.5 برابر کتاب پول می‌دهند. گردش مالی کتاب در ایران سالانه ٣‌ هزار‌ میلیارد تومان است که ٢‌ هزار و ٢٠٠‌ میلیارد تومان از گردش مالی انجام‌شده متعلق به کتاب‌های کنکور و کتاب‌های درسی است و در واقع گردش مالی کتاب‌های غیر درسی سالانه تنها ٨٠٠‌ میلیارد تومان است. به این‌ترتیب، اگر شمار افرادی که کتابخوان هستند و گردش مالی 800 میلیارد تومانی بازار کتاب را در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم مردم ایران حدود 12.5 برابر پولی که برای کتاب می‌پردازند، برای سیگار هزینه می‌کنند.


تعداد بازدید :  151