شماره ۱۵۲۲ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۲ مهر
صفحه را ببند
نویسنده‌هایی که به زندگی خود پایان دادند! (2)
آنگاه که مرگ فراخوانده می‌شود!

در بخش نخست این مطلب تعدادی از نویسنده‌های مشهور و قله‌های ادبیات جهان که با دست خود به زندگی‌شان پایان دادند را با شما مرور کردیم. اکثر این افراد در دوره‌ای از زندگی دچار افسردگی شده و انزوایی خودخواسته را برگزیدند که شاید همین امر در سوق‌دادن‌شان به پایانی چنین تراژیک موثر بود. امروز بخش دوم و پایانی این مطلب را با هم می‌خوانیم.  
کارین بوی
اگر بخواهیم 5 نفر از شاعران برجسته ادبیات نوگرای سوئد را نام ببریم، کارین بوی قطعا جزو آنها خواهد بود. بوی در 24 آوریل ۱۹۴۱ و زمانی که تنها 40‌سال داشت با خوردن قرص خواب خودکشی کرد. آخرین کتاب شعر او با عنوان «هفت گناه مرگبار» پس از مرگ او منتشر شد. از کارین بوی علاوه بر آثار شعر و داستان، چندین نقاشی آبرنگ که بیشتر مربوط به زمان نوجوانی او است، نیز به جامانده است.
ریونوسوکه آکوتاگاوا
آکوتاگاوا را باید پدر داستان کوتاه در ادبیات ژاپنی به حساب آورد. اگر از طرفداران سینمای ژاپن، خصوصا فیلم «راشومون» هستید این را هم بدانید که راشومون درواقع  نخستین بار توسط آکوتاگاوا و در قالب یک داستان کوتاه نوشته شد و بعدها کوروساوا در فیلم معروف خود بخش‌های مهمی از آن را به تصویر کشید. آکوتاگاوا 24 جولای 1927 درحالی‌که 35‌سال بیشتر نداشت، با مصرف باربیتال به زندگی خود پایان داد.
ان سکستون
این شاعر آمریکایی و برنده جایزه پولیتزر که ازجمله پیشگامان جنبش «شعر اعتراف» بود، در 4 اکتبر 1974 پس از صرف ناهار کت خز قدیمی مادرش را پوشید، وارد گاراژ شد وخودروی خود را روشن کرد. مرگ او در 45 سالگی و بر اثر استنشاق گاز کشنده مونوکسیدکربن تایید شد. سکستون رابطه دوستانه‌ای با سیلویا پلات داشت که او نیز یک دهه قبل با گاز به زندگی خود پایان داده بود.  
ویرجینیا   وولف
یکی از مشهورترین زنان نویسنده حاضر در این فهرست و خالق آثاری چون «خانم دالووی»، «به سوی فانوس دریایی» و «اتاقی از آن خود» بعد از سال‌ها دست‌وپنجه نرم کردن با افسردگی شدید، عاقبت 28 مارس 1941 میلادی، پس از پایان نگارش آخرین رمان خود یعنی «بین دو پرده نمایش»، با جیب‌های پر از سنگ وارد رودخانه‌ای که نزدیک خانه‌اش بود شد و خود را غرق کرد. او هنگام مرگ 59‌سال داشت.
ارنست همینگوی
رسیدیم به شهیرترین نویسنده حاضر در این فهرست یعنی همینگوی معروف، برنده جایزه نوبل ادبیات و از پایه‌گذاران سبک موسوم به «وقایع‌نگاری ادبی». اینکه چرا خالق آثاری مثل «پیرمرد و دریا»، «زنگ‌ها برای که به صدا درمی‌آیند»، «وداع با اسلحه»، «داشتن و نداشتن» و... دوم جولای 1961 تصمیم می‌گیرد با محبوب‌ترین تفنگ ساچمه‌ای خود خودکشی کند، هنوز برای دوستداران ادبیات موضوعی مبهم و رازگونه است. همینگوی هنگام مرگ 61‌سال داشت.
beytoote.com


تعداد بازدید :  381