شماره ۱۵۲۲ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۲ مهر
صفحه را ببند
آشنایی با موضوعات باورنکردنی اما واقعی
باور کنید یا نه، حقیقت دارند!

تاکنون چند مطلب مجزا با موضوع شایعات و دروغ‌هایی که به عنوان حقایق علمی طی این سال‌ها به خورد مردم داده شده است در همین صفحه منتشر کردیم. اما امروز قصد داریم حقایق جالبی که ممکن است در نگاه اول غیر واقعی و شایعه به نظر برسند، اما درستی و صدقشان بارها اثبات شده است را به شما معرفی کنیم.
مراسم نام‌گذاری «زمین»
جالب است بدانید که اسم همه سیاره‌ها از الهه‌های باستانی گرفته شده‌اند، به جز زمین یا به عبارتی همین Earth خودمان! این که اسم فوق از کجا آمده و در زبان انگلیسی ماندگار شده هنوز جزو اسرار است. در واقع هیچ اطلاعاتی درباره چگونگی پیدا شدن این اسم و ماندگاری آن وجود ندارد.
فیتوپلانکتون‌ها در قطب
حجم انبوهی از این موجودات که در دسته آغازیان جای می‌گیرند زیر صفحات یخی قطب شمال در حال زندگی هستند. به گفته دانشمندان این پدیده به اندازه پیدا کردن جنگل وسط بیابان غیرمنتظره و عجیب است. چرا؟ چون این موجودات برای زنده ماندن احتیاج به نور دارند، اما زیر صفحات یخی قطب تاریکی مطلق جریان دارد.
انقراض بزرگ سیانوباکتری
سیانوباکترها یا جلبک‌های فیروزه‌ای حدود 4/2 میلیارد سال پیش بزرگترین انقراض تاریخ زمین را رقم زدند! شاید بپرسید چگونه؟ با تولید بی‌وقفه اکسیژن! آنها شروع به تولید اکسیژن از راه فتوسنتز کردند و اکسیژن آن‌قدر زیاد شد که تمام موجودات ناهوازی زمین را از بین برد. البته سرانجام، ارگانیسم‌های هوازی رشد کردند و با مصرف اکسیژن توازن را به زمین برگرداندند.
تَپ ‌اخترهای چرخنده
تَپ‌اخترها یا ستاره‌های نوترونی به‌شدت مغناطیسی هستند و به دور خود می‌چرخند. آن هم صدها بار در ثانیه! آنها در هنگام چرخش از خود اشعه‌های الکترومغناطیسی ساطع کرده و به ما اجازه می‌دهند سرعت چرخش آنها را ببینیم. اما این که چطور جسمی با حجم یک ستاره می‌تواند آن‌قدر سریع بچرخد، خود از سوال‌های بی‌جواب و اسرارآمیز جهان هستی است.
روزی ۸ میلیون آذرخش
دمای داخلی رعد و برق چیزی حدود 10 هزار درجه سانتیگراد است که خود به تنهایی غیرقابل باور به نظر می‌رسد، اما نکته غیرقابل باورتر و حقیقی این است که روزانه 8 میلیون رعد و برق در نقاط مختلف دنیا با سطح زمین برخورد می‌کنند! به همین سادگی و ترسناکی!
عمیق‌ترین نقطه زمین
در این که درازگودال ماریانا در اقیانوس آرام، عمیق‌ترین نقطه طبیعی زمین است شکی نیست، اما خب از ماریانا عمیق‌تر هم روی کره زمین داریم که اتفاقا به دست انسان حفر شده است. چاه حفاری کولا، مربوط به یک پروژه علمی در اتحاد جماهیر شوروی سابق حدود ۲ کیلومتر از ماریانا عمیق‌تر است. این گودال 12 کیلومتری فعلا با یک درپوش فلزی بسته شده است!
مرتفع‌ترین کوه جهان
احتمالا همگی یکصدا نام اِورست را بر زبان آورده‌اید، اما اشتباه است! اِورست مرتفع‌ترین نقطه روی زمین نسبت به سطح دریاست اما آتشفشان موناکی در هاوایی با ۱۰ هزار متر ارتفاع از اورست بلندتر است. فقط نکته‌اش این است که بخش اعظمی از آن زیر آب دریا قرار گرفته و 4200 متر از آن روی زمین است.
رنگ واقعی خورشید
خورشیدی که ما می‌بینیم  و در نقاشی‌ها هم روی آن تاکید می‌شود زرد رنگ است، اما خب حقیقت چیز دیگری است. خورشید در واقع سفید است که با عبور از اتمسفر زمین و به خاطر پدیده پراکندگی ریلی اتمسفر زرد دیده می‌شود. ajibtarin.com


تعداد بازدید :  360