شماره ۱۵۲۲ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۲ مهر
صفحه را ببند
آغاز رجیستری مودم سیمکارت‌دار

شهروند|  نزدیک به یک‌سال از کلیدخوردن طرح رجیستری موبایل می‌گذرد؛ حالا با پایان رجیستری موبایل محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات از آغاز رجیستری مودم‌های سیمکارت‌دار خبر داده است. البته مهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه به «شهروند» می‌گوید: مودم‌های سیمکارت‌خور دستگاه‌های کوچک و ارزانی هستند که قاچاق آنها صرفه ندارد و رجیسترکردن آنها تنها هزینه اضافه‌ای به مردم تحمیل می‌کند و باعث گران‌ترشدن این دستگاه‌ها می‌شود.  
جهرمی: تمام مودم‌ها قاچاق وارد می‌شوند
محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت:   طرح ثبت شناسه مودم‌ها و مسیریاب‌هایی که سیمکارت می‌خورند، به‌ زودی آغاز می‌شود. او توضیح داد که مراحل اجرای این طرح همچون ثبت شناسه گوشی‌های تلفن همراه است. البته پیش از آن معاون فناوری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز،  حمیدرضا دهقانی‌نیا، با اشاره به اتمام‌ پروسه‌ رجیستری گوشی‌های هوشمند می‌گوید: مرحله‌ بعدی طرح رجیستری مربوط به مودم‌ها و روترها خواهد بود. رجیستری موبایل تمام شد؛ اما برای مودم‌ها، دانگل‌ها (مودم‌های کوچک) و روترها (مسیریاب‌ها) در حال هماهنگی است که به‌زودی اجرا می‌شود. به گفته معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، عمده این دستگاه‌های الکترونیکی وارداتی هستند که بزودی با اجرایی‌شدن رجیستری آنها قاچاق در این زمینه حذف خواهد شد.
اگر چه وزیر ارتباطات یکی از اهداف اجرای این طرح را جلوگیری از قاچاق این مودم‌ها به کشور می‌داند و ادامه می‌دهد که هم اکنون 1.5‌میلیون مودم سیمکارت‌خور در کشور فعال است که تقریبا همه آنها به صورت قاچاق وارد کشور شده است؛ اما مهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه  صنف فناوران رایانه تهران در توضیح این موضوع به «شهروند» می‌گوید: دستگاه‌های سیمکارت‌خور است که به دلیل ارزانی به صورت قاچاق وارد نمی‌شوند و مطلبی که آقای وزیر می‌گویند مربوط به انواع دیگر مودم است.
رجیستری برای مردم هزینه‌بر است
موبایل کالایی بود که نه‌تنها جهرمی وعده رجیستری‌شدن آن را داده بود بلکه وزرای قبل از آن هم چنین وعده‌ای را داده بودند؛ چرا که دست قاچاقچیان را از این موضوع کوتاه می‌کرد. اکنون برای کوتاه‌شدن دست قاچاقچیان مودم هم رجیسترشدن آن می‌تواند کمک بسزایی در زمینه کسب‌وکار و تجارت کند اما رجیسترشدن مودم‌ها بر عهده کیست؛ اپراتور‌ها، مردم یا وارد‌کننده؟ میرمهدی در این زمینه می‌گوید که «بدون ‌شک رجیسترکردن مودم برعهده وارد‌کننده و قبل از ترخیص کالا است اما نباید گمان برد شرایطی که برای واردات مودم وجود دارد، برای گوشی هم وجود داشت؛ چرا که 90‌درصد از گوشی‌های وارداتی به صورت قاچاق وارد می‌شدند. به همین جهت ممکن است با رجیسترشدن مودم هزینه‌های گزافی به مردم تحمیل شود و عده‌ای سودجو از این شرایط بهره‌مند شوند.»
میرمهدی بر این باور است با رجیسترشدن موبایل هر فروشنده از خریدار این سوال را داشت که موبایل رجیسترشده می‌خواهی یا نه  تا بتواند از این طریق هزینه اضافه‌ای بر دوش مردم بگذارد؛ چرا که استفاده از موبایل‌های رجیسترنشده غیر ممکن بود.
به شرکت‌های ممتاز مجوز واردات دهند
رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران با اشاره به اینکه در صورت رجیسترشدن مودم‌ها ممکن است برای برخی از واردکنندگان مشکلاتی به وجود ‌بیاید، در این زمینه توضیح داد:  «امیدواریم این موضوع باعث لطمه‌دیدن واردکنندگان نشود و شرایط خاصی برای واردات مودم و از این دست کالاها قرار داده شود؛ به‌ عنوان مثال به شرکت‌هایی مجوز داده شود که از امتیاز بالای کاربران برخوردار است و مورد تأیید اتحادیه قرار دارد و صرفا واردات نباشد که هر کسی بتواند به آن ورود پیدا کند.»
 بد نیست بدانیم که تا قبل از مطرح‌شدن طرح رجیسترشدن مودم‌های سیمکارت‌دار بازار کسادی را داشتند به گونه‌ای که میرمهدی می‌گوید: در حال حاضر مودم‌های سیمکارت‌دار بازار کسادی دارند و فروشندگان به دنبال مشتری  هستند. 


تعداد بازدید :  295