شماره ۱۵۲۲ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۲ مهر
صفحه را ببند
گپی با معاون امور داوطلبان کرمان
اپليكيشن «حامي هلال»را طراحی می‌کنیم

جمعيت هلال‌احمر استان كرمان به پشتوانه پزشكان، خيران، امدادگران و ديگر داوطلبان دلسوز، خدمات متعددی چون معاينه بيماران و توزيع رايگان دارو در قالب كاروان‌هاي سلامت، تهيه و توزيع بسته‌هاي غذايي و... در روستاها و مناطق كم برخوردار ارابه مي‌كند. حسين سام‌زاده، معاون امور داوطلبان اين استان از نحوه جذب و همكاري با داوطلبان کرمانی و برنامه‌هاي پيش رو براي جلب مشاركت حداكثري آن‌ها در حوزه‌هاي مختلف مي‌گويد.
  داوطلباني كه در خدمات‌رساني به مناطق محروم استان و ديگر فعاليت‌هاي داوطلبانه مشاركت دارند، چگونه جذب مي‌شوند؟
براي جذب داوطلبان به فعاليت‌هاي هلال‌احمر به‌طوركلي دو روش وجود دارد. نخست فراخوان‌هاي عمومي است كه در مناسبت‌هاي خاص مانند هفته هلال و يا در اماكن عمومي مانند نمايشگاه‌ها و... نسبت به جذب داوطلب اقدام مي‌كنيم. اما برخي ديگر از داوطلبان نيز با همكاري نهادها و سازمان‌هاي مختلفي چون سازمان نظام پزشكي، دانشگاه‌ها، سمن‌ها، كانون‌هاي بازنشستگان، ورزشكاران، اصناف و... جذب فعاليت‌هاي داوطلبي مي‌شوند.
  داوطلباني كه جذب فعاليت‌هاي هلال‌احمر شده‌اند در چه حوزه‌هايي خدمات‌رساني مي‌كنند؟
به‌طور كلي تمام داوطلباني كه جذب مي‌شوند در 4 حوزه هدايت، مهارت، حمايت و مشاركت تقسيم شده و با هلال‌احمر همكاري مي‌كنند.
  فعال‌ترين حوزه داوطلبي در استان كرمان كدام است؟
فعاليت‌هاي داوطلبي در استان در حوزه درماني نسبت به ديگر گروه‌ها فعال‌تر بوده است. در اين حوزه با جلب مشاركت پزشكان، پيراپزشكان، درمانگاه، بيمارستان‌ها و... از يك سو و نيز شناسايي مددجويان در مناطق محروم با كمك 180 خانه هلال و نيز شعب هلال‌احمر شهرستان‌ها خدمات گسترده‌تري به محرومان ارابه مي‌شود.
  كدام حوزه داوطلبي در استان كرمان نياز به تقويت و يا هدف‌گذاري‌هاي جديد براي فعاليت و خدمات‌رساني بيشتر دارد؟
مسلماً تلاش ما تقويت هر 4 حوزه داوطلبي است اما در گروه حمايت برنامه‌ريزي دقيق براي جذب خيّران و حاميان انجام خواهد شد. در نظر داريم اپليكيشن «حامي هلال» را براي جذب خيران، حاميان مالي و كمك‌هاي نقدي براي كمك‌رساني به محرومان طراحی كنيم. همچنين يكي از برنامه‌هاي اثر‌گذار در اين حوزه استفاده از ظرفيت وقف براي كمك به نيازمندان است. كه اين مورد شامل احياي وقفيات هلال‌احمر و نيز آشنا كردن واقفان با هلال‌احمر با همكاري اداره اوقاف است.
  استان كرمان روستاهاي محروم و مناطق كم برخوردار زيادي دارد كه اين موضوع در چند سال اخير به دليل مشكل خشكسالي جدي‌تر هم شده است. علاوه بر اعزام كاروان‌هاي سلامت آيا خدمات ديگري نيز با مشاركت داوطلبان در حوزه درمان ارابه مي‌شود؟
بله. علاوه بر اعزام 17 كاروان سلامت در 6 ماهه نخست امسال، با 118 پزشك عمومي، 44 متخصص، 10 فوق‌تخصص، 29 داروخانه، 59 دندانپزشك، 120 پيراپزشك و ماما، 25 بيمارستان و درمانگاه، 11 آزمايشگاه و 9 كلينيك كاردرماني و... همكاري مي‌كنيم كه خدمات رايگان و يا با تخفيف مناسب به مددجويان ارابه مي‌كنند.


تعداد بازدید :  161