شماره ۱۵۲۲ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۲ مهر
صفحه را ببند
یکی از خطرناک‌ترین سیاستمداران جهان ممکن است رئیس‌جمهوری بعدی برزیل شود
ظهور ترامپی دیگر در برزیل

یکشنبه‌شب، «جیر بولسونارو»، در نخستین دور رقابت‌های ریاست‌جمهوری برزیل پیروز شد. او 46‌درصد آرا را به دست آورد. حالا او به دور دوم رقابت‌ها می‌رود تا با حریف خود «فرناندو حداد»، شهردار پیشین سائوپائولو و عضو حزب چپگرای کارگر رقابت کند. جیر بولسونارو که عضو سابق کنگره برزیل بوده، سابقه‌ای طولانی در ضدزن‌بودن، نژادپرستی و سخنان فاشیستی دارد. در کارزار انتخاباتی در ماه سپتامبر، یک‌نفر در جمعیت به بولسونارو چاقو زد. کبد او سوراخ شد و او اکثر هفته‌های پایانی کارزار انتخاباتی را روی تخت بیمارستان با فیس‌بوک سپری کرد. رفتار او در رسانه‌های اجتماعی، بسیار شبیه دونالد ترامپ است. اما پلتفرم سختگیرانه جنایی او بیشتر شبیه رودریگو دوترته، رئیس‌جمهوری فیلیپین است. به نظر می‌رسد که شانس او با روند صعودی پوپولیسم در جهان و رشد گروه‌های راستگرای افراطی بیشتر شده است؛ خصوصا اینکه شکست اقتصادی اخیر در برزیل و فساد گسترده در این کشور نیز احتمال پیروزی او را افزایش داده است. در این‌جا به مواردی اشاره شده که شما باید در مورد مردی که ممکن است رئیس‌جمهوری بعدی برزیل باشد، بدانید.
بولسونارو اینترنت را
 در برزیل تحت سلطه قرار داده است
استفاده از اینترنت در کارزار انتخاباتی بولسونارو، بسیار شبیه کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ است، اما آن‌چه بولسونارو به دست آورده، بسیار بی‌نظیر است. او تنها 8ثانیه تبلیغات تلویزیونی خریداری کرده، اما سال‌ها در انتخابات کنگره پیروز شده است. او در فیس‌بوک، 7‌میلیون فالوور دارد، اما گفته می‌شود که یک‌سوم فالوورهای او در توییتر، بات هستند. در گزارشی که در ماه آوریل منتشر شد، مشخص شد که حدود 70‌درصد اکانت‌های سیاسی معتبر برزیل از بولسونارو حمایت می‌کنند. در ماه جولای، فیس‌بوک 196 صفحه و 87 اکانت را در برزیل بست؛ به این دلیل که آنها بخشی از یک شبکه هماهنگ بودند که با گسترش اطلاعات نادرست، به نفع بولسونارو، مردم را گمراه می‌کردند. اما قدرت اصلی بولسونارو در واتس‌اپ است؛ آن‌هم در کشوری که صد‌درصد مردم از واتس‌اپ استفاده می‌کنند. اکثر کسانی که هفته گذشته در برزیل پیام ارسال کرده بودند، شایعاتی را مطرح می‌کردند که کمیته انتخابات برزیل، قصد دارد مانع رأی‌دادن طرفداران بولسونارو شود.
بولسونارو از دیکتاتوری نظامی سابق
 استقبال کرد
بولسونارو که پیشتر یک تفنگدار ارتش بوده، متهم به دفاع از دیکتاتوری است. پس از کودتای نظامی‌ سال 1964، با حمایت دولت آمریکا یک دیکتاتوری ملی‌گرای ضدکمونیستی، کنترل کشور را تا ‌سال 1985 در دست گرفت. بولسونارو تا مدت‌ها ستایشگر عمومی این دیکتاتوری بود. او همچنین گفته است که پلیس در مقابله با جنایتکاران و بزهکاران، باید به آنها شلیک کند و آنها را بکشد. او در یک سخنرانی در ‌سال 1993 گفته است:   «من مدافع دیکتاتوری هستم. ما هیچگاه نمی‌توانیم با این دموکراسی غیرمسئولانه بر مشکلات جدی ملی فایق بیاییم.» او همچنین یکی از طرفداران دیکتاتور سابق شیلی، پینوشه است که مسئول مرگ بیش از 3هزار نفر بوده است.
او بارها سخنان توهین‌آمیز
 در مورد زنان زده است
یکی از معروف‌ترین و جنجالی‌ترین ویدیوهای منتشرشده از بولسونارو مربوط به ‌سال 2003 است که او در کنگره درحال جدال و نزاع با ماریا دوروساریو، یکی از نمایندگان زن کنگره بود. بولسونارو در آن ویدیو خطاب به خانم دوروساریوفریادزنان الفاظ بسیار زشتی را بر زبان می‌آورد» او در ‌سال 2014 همین سخنان را در مورد یک‌نفر دیگر هم تکرار کرد و به همین دلیل از سوی دادگاه، حدود 2500دلار جریمه شد. او در‌ سال 2015 گفته بود که زنان نباید به اندازه مردان حقوق بگیرند، «چون آنها باردار می‌شوند.» او معتقد است که حمایت‌های دولت برای زایمان زنان، بهره‌وری را پایین می‌آورد. علاوه بر این موارد، او بسیار ضدمهاجران است و به همین دلیل نیز، گروه‌های راستگرای بین‌المللی، عاشق او هستند. حالا نزدیک‌شدن او به کرسی ریاست‌جمهوری برزیل، باعث ترس و نگرانی زیادی در سراسر جهان شده است.


تعداد بازدید :  172