شماره ۱۵۲۲ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۲ مهر
صفحه را ببند
آیت‌الله مکارم به رئیس قوه قضائیه نامه نوشت
مکاتبات فقهی برای مطالبات مهریه

شهروند| ماجرای مربوط به زندانیان مهریه در ماه‌های اخیر بارها از سوی مسئولان مختلف مطرح شده است. در همین رابطه سه‌شنبه هفته گذشته حجت‌الاسلام حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس در صحبت‌هایی با اشاره به افزایش دو برابری زندانیان مهریه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، آماری هم ارایه داده بود. او در گفت‌وگو با خبرآنلاین دقیقا عنوان کرده بود: «طبق آمار ستاد دیه، بیش از 4200 بدهکار مهریه در زندان‌های کشور در بند حضور دارند و بسیاری هم در آستانه ورود به زندان هستند که برای حل این معضل شایسته‌ است چاره‌ای قانونی اندیشیده شود.» این آخرین نمونه آمار زندانیان مهریه بود و با توجه به افزایش قیمت طلا در ماه‌های اخیر، طبیعتا انتقادهایی هم به دنبال داشت.
اصل انتقاد چه بود؟
یکی از این انتقادها، صحبت‌های آیت‌الله مکارم شیرازی بود که در یازدهم مهرماه همین امسال در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم عنوان شد. به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله مکارم در آن جلسه به بیان اشکالاتی به دستگاه قضائی پرداخت و گفت: «در حال حاضر عده‌ای از جوانان بی‌گناه به‌واسطه مسأله مهریه در زندان به‌سر می‌برند که اشکالاتی در این موضوع وجود دارد.» ایشان با بیان این مطلب که تفاوتی میان «عندالمطالبه» و «عندالاستطاعه» وجود ندارد، گفته بود: «اگر طرف مقابل، مطالبه هم کند ولی قدرت و استطاعت وجود نداشته باشد، این مطالبه اثر نمی‌کند؛ قدرت، شرط عامه همه تکالیف است؛ فرقی میان این دو لفظ نیست که اصرار دارند این دو را از هم جدا کنند.»
پاسخ رئیس قوه قضائیه
بعد از اظهارات آیت‌الله مکارم شیرازی، چهارشنبه هفته گذشته رئیس قوه قضائیه در جلسه مسئولان عالی قضائی صحبت‌هایی داشت که اشاراتی به انتقادها هم در آن وجود داشت. آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان اینکه مراجع تقلید مورد اطمینان و محل رجوع مردم هستند و به‌نحوی انتقادات مردم را نیز منعکس می‌کنند، گفته بود: «دستگاه قضائی نسبت به هر انتقادی باید روی گشاده داشته باشد، زیرا معتقدیم که انتقادات سازنده به رفع نقایص و افزایش اقتدار قوه قضائیه و رضایتمندی مردم کمک می‌کند. خصوصا اظهارات کسانی که از لحاظ علمی و اعتقادی جایگاه والایی دارند، نیاز به توجه جدی‌تری دارد و باید نسبت به این انتقادات گوش شنواتری داشته باشیم.» به گزارش  اداره کل روابط‌عمومی قوه قضائیه، آیت‌الله آملی لاریجانی در ادامه عنوان کرده بود: «گاهی انتقادات ناشی از عدم اطلاع است. در این‌صورت اگر این انتقادات در محفلی خصوصی مطرح شود مسلما انسب است چون بیان آن در علن، ممکن است موجب قدح یک دستگاه شود بدون آنکه استحقاق چنین قدحی را داشته باشد.»
پاسخ دوباره آیت‌الله مکارم
روز گذشته آیت‌الله ناصر مکارم ‌شیرازی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به آیت‌الله صادق آملی ‌لاریجانی نوشت که «بیانات جنابعالى را درباره مسائلى که این‌جانب مطرح کرده بودم، خواندم. متأسفانه قانع‌کننده نبود و شاید توضیحات من براى آن چند مسأله کافى نبوده است.» در بخش دیگری از این نامه آمده است: «اینجانب براى قوه قضائیه و براى شخص جنابعالى قائل به احترام بوده و هستم و تضعیف این قوه را کار خلافی می‌شمرم. هدف اینجانب روشن‌ساختن قوانین مترقى اسلام و کمک به جمعى از گرفتاران مهریه است. لطفا دستور دهید لیست کامل زندانیان مهریه را با ذکر سن و سال، همراه بیاورند. امیدوارم بتوانیم از این طریق کمکى به حل مشکلات جوانان که گرفتار مسأله مهریه هستند و در زندان‌ها به‌سر مى‌برند، بنماییم.»


تعداد بازدید :  350