شماره ۱۵۲۳ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۳ مهر
صفحه را ببند
مدیر عامل شرکت تجهیزات پزشکی هلال احمر خبر داد:
افزایش 35 درصدی تولید صافی دیالیز در سها
انتقال تکنولوژی هالوفایبر20 میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی برای کشور خواهد داشت

علی فرجی، رئیس سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر در نشستی که با حضور رئیس جمعیت هلال احمر برای بررسی راه‌های توسعه طرح سرمایه‌گذاری و تولید هالوفایبر صافی دیالیز برگزار شد، به تشریح سابقه مجتمع تولید تجهیزات پزشکی سها پرداخت و گفت: مجموعه تولید تجهیزات پزشکی سها در سال 72 با تولید سرنگ کارش را شروع کرد. در سال 74 زمانی که صافی‌های دیالیز تماما وارداتی بود، نخستین طرح تولید صافی دیالیز و دومین خط تولید در سال 81  را افتتاح و در ادامه با همکاری شرکت‌های دیگر در بخش خصوصی، تمام صافی‌های دیالیز مورد نیاز کشور را تولید کرد. وی با بیان اینکه حدود 50 تا 55 میلیون صافی در این مجتمع تولید می‌شود، گفت: امروز صافی دیالیز تمام تولید داخل است. با توانایی داخلی متخصصان کشور ما هیچ نیازی به واردات صافی دیالیز نداریم.
وی توضیح داد: امروز با وارد کردن فیبرهای هالوفایبر بقیه مراحل تولید در کشور انجام می‌شود و ما قصد داریم تکنولوژی تولید هالوفایبر را در کشور توسط متخصصان خودمان داشته باشیم. بعد از این انتقال تکنولوژی با توجه به اینکه 80 درصد مواد اولیه در کشور موجود است، وابستگی به واردات کامل از بین می‌رود و تمام مراحل تولید را در داخل کشور خواهیم داشت و حتی در سال‌های آینده امکان صادرات این صافی را  هم به کشورهای منطقه خواهیم داشت.
 فرزاد سالارالدینی، مدیرعامل شرکت تجهیزات پزشکی هلال احمر، در ادامه این نشست به سابقه فعالیت این شرکت اشاره کرد و گفت: هدف ما در سها تولید لوازم یکبار مصرف تجهیزات پزشکی است که حدود هزار و 200 پرسنل داریم. تولید محصولات خط دیالیز از موارد اصلی تولیدی شرکت سها است.امروز تمام اقلام سبد دیالیز را در شرکت تجهیزات پزشکی هلال احمر تولید می‌کنیم. اقلامی مانند ست صافی و ست دیالیز و دیگر موارد.
وی با اشاره به شرایط تحریم‌ها و سختی‌هایی که برای بخش خصوصی در تولید صافی دیالیز و دیگر اقلام ایجاد شده است، گفت: ما این کمبودها را جبران کرده‌ایم، در 6 ماهه نخست 35درصد بیشتر از مدت زمان مشابه سال گذشته، صافی دیالیز تولید کرده‌ایم تا کمبود بازار تامین شود.
سالارالدینی گفت: در حال حاضر بیش از 30 هزار بیمار دیالیزی در کشور داریم که به طور متوسط به 150 جلسه درمان در سال نیاز دارند که باید تمام اقلام از جمله صافی تامین شود. متاسفانه به طور متوسط هر سال 8درصد به بیماران دیالیزی افزوده می‌شود. در کل 83درصد از مراکزی که کار دیالیز را برای بیماران انجام می‌دهند، از شرکت تجهیزات پزشکی هلال احمر خرید  می‌کنند.
ما بخش دیگری در شرکت داریم که کار خدمات پس از فروش تجهیزات دیالیز را انجام می‌دهند. 485 مرکز دیالیز در کشور از خدمات پشتیبانی شرکت تجهیزات پزشکی هلال احمر استفاده می‌کنند و با افتخار بزرگترین شبکه خدمات پس از فروش و تامین و نگهداری را در کشور در تمام عرصه‌ها برعهده داریم.
به گفته مدیر عامل شرکت تجهیزات پزشکی هلال احمر، در سبد دیالیز مهمترین بخش صافی دیالیز است که راه به اصطلاح قلب دیالیز محسوب می‌شود. مهمترین بخش صافی دیالیز فیبرهای هالوفایبری است که در داخلش استفاده می‌شود. در حال حاضر برای همین 4و نیم میلیون صافی دیالیز سالانه حدود 10 میلیون کیلومتر فیبر وارد می‌کنیم که سالانه 22 میلیون یورو ارز از کشور خارج می‌شود و در صورتی که طرح اجرایی نهایی شود از خروج ارز جلوگیری می‌شود.
سالارالدینی توضیح داد که اگر طرح انتقال تکنولوژی تولید هالوفایبر در کشور صورت گیرد، تنها یک قلم از مواد تولیدی این صافی وارداتی خواهد بود و به این ترتیب حدود 20 میلیون یورو صرفه جویی ارزی خواهیم داشت. وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی لزوم اجرای این طرح دو چندان شده ادامه داد: در صورت اجرای این طرح100 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم می‌توانند در شرکت تجهیزات پزشکی هلال احمر اشتغال پیدا کنند. علاوه بر این موارد، کاهش هزینه‌های درمان را  برای بیماران دیالیزی با اجرایی شدن این طرح شاهد خواهیم بود و همین طور کاهش زمان دیالیز که از 4 ساعت به 3 ساعت خواهد رسید.


تعداد بازدید :  300