شماره ۱۵۲۳ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۳ مهر
صفحه را ببند
همه تصورات اشتباه درباره مغز انسان
فرمانده را بهتر بشناسیم

یکی از آیتم‌های ثابت این صفحه اشاره به تصورات و باورهای غلطی دارد که بسیاری از ما در خصوص بسیاری از چیزها داریم؛ باورهایی که از اساس غلط و اشتباهند اما به قدری نشر داده شده‌اند که کمتر کسی در ناصحیح‌بودنشان شک دارد. امروز به سراغ مغز، فرمانده کل بدن رفته‌ایم و می‌خواهیم برخی از تصورات رایج اما اشتباهی که درخصوص آن وجود دارد را با شما در میان بگذاریم.  
کارکرد بهتر مغز در شرایط بحرانی
این نظریه شاید روی برخی جواب داده باشد اما هر استثنایی را نباید قاعده دانست. بازیگر اصلی در این نظریه هومورن کورتیزول است. در شرایط فشار و لحظات بحرانی ترشح کورتیزول افزایش یافته و همین موضوع باعث تمرکز و فوکوس مغز روی موضوع می‌شود، اما خب این را هم از یاد نبرید که کورتیزول در طولانی‌مدت حافظه را زایل می‌کند.
ثابت‌ماندن IQ در طول مدت زندگی
طبیعتا چنین چیزی نمی‌تواند درست باشد؛ زیرا در طول حیات انسان با تجربیات مختلف و بسیاری مواجه شده و می‌تواند سطح یادگیری خود را افزایش دهد. درواقع بحث بر سر کاهش IQ یا بهره هوشی در طول زندگی نیست، بلکه صحبت بر سر افزایش آن همزمان با رشد سنی و عقلی و طبیعتا افزایش زیست اجتماعی انسان است.  
تاثیر بازی‌های فکری بر حافظه
متاسفانه حقیقت دارد! بازی‌های فکری هیچ نقشی در تمرین دادن مغز و افزایش مهارت‌های آن ندارند و البته این نظریه مستدل به انجام برخی آزمایش‌ها است. آزمایش‌هایی که روی تعداد زیادی از افراد جوان، میانسال و پیر انجام شده و نشان داده است که عملکرد بخش حافظه و استدلال مغز بعد از انجام بازی‌های فکری هیچ تغییری نمی‌کند.
تاثیر موسیقی کلاسیک بر هوش‌
این باور غلط از یک مسابقه آزمایش هوش در‌ سال 1950 میلادی بر سر زبان‌ها افتاد. آزمایشی که ممتحن‌ها از آزمایش‌دهنده‌ها خواسته بودند دقایقی قبل از شروع امتحان به یکی از سونات‌های موتزارت گوش کنند؛ فقط همین! شاید اگر ممتحن‌ها از دانشجوها خواسته بودند که قبل از شروع تست یک لیوان عرق بیدمشک بنوشند، امروز داشتیم نظریه تأثیر مثبت عرق بیدمشک را بر هوش رد می‌کردیم!
دایمی‌بودن آسیب‌های وارده به مغز
آسیب مغزی قطعا شدیدترین ضایعه‌ای است که یک انسان ممکن است با آن رو‌به‌رو شود؛ اما لازم است بدانید عملکرد بخش‌های آسیب‌دیده در طول زمان و با اتصال عصب‌های مغزی بهبود یافته و کارآیی آنها تا حد قابل قبولی افزایش پیدا می‌کند. جالب است بدانید که وقتی بخشی از مغز آسیب می‌بیند، بخش‌های دیگر وظایف خاص بخش آسیب‌دیده را تا بهبودی نسبی آن بر عهده می‌گیرند.
کاهش کارآیی مغز با افزایش سن
نه تنها کاملا اشتباه است که برعکس، بسیاری از مهارت‌هایی که رابطه مستقیم با عملکرد مغز دارند، مثل استفاده از لغات، قابلیت‌های زبانی و کنترل احساسات با افزایش سن بهبود یافته و کارآیی‌شان بهتر می‌شود. پس درواقع افزایش سن تأثیر منفی و مخربی روی عملکرد مغز شما نمی‌گذارد.
4farda.com

 


تعداد بازدید :  299