شماره ۱۵۲۳ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۳ مهر
صفحه را ببند
چگونه با روشندلان همراه شویم؟

راضیه اسماعیلی| امروز ۱۵ اکتبر به‌عنوان روز جهانی نابینایان یا روز عصای ‌سفید نام‌گذاری شده است. هدف اصلی از این نام‌گذاری آموختن تعامل با نابینایان و این واقعیت است که نابینایان نیز شهروندان جامعه و دارای حقوق برابر با دیگران هستند. اما چگونه با روشندلان ارتباط برقرار کنیم و در صورتی که فرد نیاز به راهنمایی داشت، چطور به او کمک کنیم؟ در همراهی با فرد نابینا باید به دو مورد خوب دقت کنیم. نخست اینکه چگونه با او ارتباط برقرار کنیم و دوم  اینکه در صورت راهنمایی چگونه به او کمک کنیم. در این نوشتار به چهار نکته در مورد نحوه ارتباط با روشندلان اشاره شده است.

عادی رفتار کنید
هنگام صحبت با فرد نابینا یا فردی که بینایی ضعیفی دارد، خودتان باشید و به‌طور طبیعی عمل کنید. این را بدانید فرد روشندل فقط نابیناست. شما می‌توانید در مورد دیدنی‌ها و شنیدنی‌ها با او صحبت کنید، پس مهمترین ‌نکته در همراهی با فرد روشندل عادی رفتار کردن است. بسیاری از افراد عادت دارند به محض رویارویی با افراد روشندل راجع به نحوه زندگی نابینایان سوال ‌کنند؛ اینکه آنها چگونه راه می‌روند، چگومه مقصد را پیدا می‌کنند و... . نابینایان بارها به این سوالات پاسخ داده‌اند، پس تا سرحد امکان سوال نامربوط نکنید.

با صدای بلند حرف نزنید!
هر گاه می‌خواهید وارد اتاقی یا مکانی ‌شوید که فردی روشندل در آن حضور دارد، پیش از ورود حتما با در زدن یا زنگ زدن یا آهسته خطاب قرار دادن فرد، حضور خود را اعلام کنید. حضور غافلگیرانه و بلندبلند حرف‌زدن در لحظه ورود باعث ایجاد ترس در میان افراد می‌شود، پس هنگامی که وارد اتاقی می‌شوید که فرد نابینا در آن قرار دارد، اول او را از حضورتان مطلع کنید و سپس به آرامی به او نزدیک شوید و تُن صدایتان را پایین‌تر ببرید.

«خداحافظی» را هم فراموش نکنید
همیشه پیش از اینکه از محل کار یا خانه‌‌ای که فرد نابینا آنجا حاضر است، خارج شوید، خروج خود را اطلاع دهید. او باید بداند که شما دیگر  آنجا نیستید. نکته دیگر اینکه معمولا روشندلان  در هر محیطی که قرار می‌گیرند، سعی می‌کنند جای وسایل را به خاطر بسپارند. پس شما سعی کنید جابه‌جا کردن وسایل را به حداقل برسانید و اگر بنا به نیاز تصمیم به جابه‌جایی گرفتید، حتما به فرد روشندل اطلاع دهید.

چطور با روشندلان قدم بزنیم
زمانی که شروع به راه رفتن می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که فرد روشندل یک نیم قدم پشت سر شماست، با فاصله طولانی با او قدم نزنیم. با سرعتی پیاده‌روی کنید که برای هر دو نفر  شما راحت و ساده  باشد. تا حد امکان با احتیاط بیشتری قدم بزنید. در مواجهه با موانع روی زمین و مکان‌های با محدودیت ارتفاع مراقب سر‌تان باشید. اگر می‌خواهید وارد مکانی جدید شوید، توضیح دهید که در از کدام طرف باز می‌شود.

 


تعداد بازدید :  420