شماره ۱۵۲۶ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۶ مهر
صفحه را ببند
کانون‌ طلاب «هلال‌»؛ محفل داوطلبان روحانی

کانون‌های طلاب «هلال‌احمر» ‌برای جذب، آماده‌سازی و بکارگیری طلبه‌های مدارس و حوزه‌های علمیه تشکیل شده‌اند. اعضای کانون‌های طلاب مثل اعضای دیگر سازمان در طرح‌های مختلف مانند کاروان‌های نیکوکاری و اردوهای آموزشی و امدادی شرکت می‌کنند. اعتماد و اقبال عمومی مردم به طلاب باعث می‌شود که این اعضا بتوانند در دورترین نقاط کشور و روستاها اندیشه نوعدوستی و خدمات بشردوستانه را ترویج دهند. اعضای کانون‌های طلاب بعد از ۲۹ سالگی می‌توانند براساس نیاز با سازمان امدادونجات همکاری کنند و مهارت و آمادگی لازم را برای حضور در حوادث به دست آورند. در حوادثی مثل سیل و زلزله حضور روحانیون در منطقه باعث قوت قلب بازماندگان و اطمینان خاطر آنها به خاکسپاری صحیح عزیزانشان می‌شود. امدادگران طلبه علاوه بر انجام احکام شرعی مورد نیاز در زمان بحران، می‌توانند در ارایه خدمات امدادونجات با سازمان امدادونجات همکاری کنند.
در حال حاضر بیشتر از ۲۰۰ کانون طلاب در مدارس و حوزه‌های علمیه کشور تأسیس شده است. توجه به لزوم تشکیل این کانون‌ها برای آشنایی بیشتر طلاب و ارتقای سطح معلومات امدادی آنان است. فعالیت کانون‏های طلاب بر اساس آیین‌نامه کانون‌ها در راستای اصول و اهداف جمعیت هلال‌احمر و آموزش‌های مختلف امدادی برای کاهش‌پذیری اثرات و بلایای طبیعی و غیرطبیعی می‌تواند نقش بسزایی را ایفا کند. در چندین مرتبه ‌مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و سازمان جوانان هلال احمر تفاهمنامه‌های همکاری مشترکی را  در این جهت امضا کرده‌اند‌. این تفاهمنامه‌ها با هدف بسط و گسترش فعالیت‌های بشردوستانه و عام‌المنفعه و تعامل و همکاری طرفین در ایجاد، توسعه و حمایت از کانون‌های طلاب و روحانیون هلال احمر در مدارس و حوزه‌های علمیه سراسر کشور شکل گرفته ‌است.
بر اساس این گزارش در پیش‌نویس مهمترین تفاهمنامه جمعیت‌ هلال احمر و مدیریت حوزه‎های علمیه بر تقویت حس تعاون و نیکوکاری بین طلاب و کمک به وفاق و همدلی بیشتر بین قشر روحانی و سایر اقشار جوانان در راستای اهداف بشردوستانه، توسعه مشارکت و حضور طلاب و روحانیون جوان در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های سازمان جوانان هلال احمر و کمک به امر سلامت جامعه و دفاع از ارزش‌های اسلامی و انسانی توسط طلاب و روحانیون تکیه شده است.
همچنین کوشش در جهت برقراری دوستی و تفاهم بین‌المللی و استفاده از این ظرفیت برای تبلیغ معارف اسلامی و مکتب اهل بیت و هدفمندکردن خدمات اجتماعی و عام‌المنفعه در راستای رفع مشکلات دینی مناطق نیازمند از دیگر اهداف این پیش‌نویس ذکر شده است. کوشش در جهت شناساندن وظایف و اهداف انسانی جمعیت هلال احمر از طریق برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه‌های علمیه و جلب همکاری داوطلبانه طلاب و روحانیون در برنامه‌های خدمات بهداشتی، فرهنگی، درمانی و اجتماعی برای اقشار مختلف جامعه از اقداماتی است که به موجب این پیش‌نویس صورت می‌گیرد.

 


تعداد بازدید :  405