شماره ۱۵۴۰ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۴ آبان
صفحه را ببند
مدرسه فرهنگ برخلاف ابلاغ وزیر آموزش و پرورش اجازه پخش مسابقه فوتبال در مدرسه را نداد
شنبه روز تلخِ بی‌فوتبال

فینال جام باشگاه‌های فوتبال آسیا بین پرسپولیس ایران و کاشیمای ژاپن، از آن دست مسابقه‌های پرجنجال بود که برای نخستین‌بار در مدارس هم به نمایش درآمد. دانش‌آموزان چند روز پیش از شروع مسابقه کمپینی به راه انداختند تا روز شنبه مدارس تعطیل شود و آنها بتوانند ساعت نه و نیم صبح با خیال آسوده مسابقه را تماشا کنند. حتی پای این درخواست به صفحه شخصی وزیر آموزش‌ و پرورش در فضای مجازی رسید و آن‌جا پر شد از درخواست بچه‌ها برای تعطیلی. در نهایت سیدمحمد بطحائی، وزیر آموزش و پرورش در نامه‌ای به مدارس کشور به مدیران دستور داد تا شرایط پخش این بازی را برای دانش‌آموزان فراهم کنند و شاپور محمدزاده، مدیر کل دفتر وزارتی آموزش‌ و پرورش با صدور بخشنامه‌ای اعلام کرد: «با توجه به عدم تعطیلی، واحدهای آموزشی نسبت به پخش مستقیم این مسابقه براساس ظرفیت و امکانات آموزش و پرورش در کلیه مدارس و تمام مقاطع (دخترانه و پسرانه) مطابق ضوابط و مقررات برنامه‌ریزی و اقدام نمایند.»
آن‌طور که تصاویر و خبرها نشان می‌داد، بسیاری از مدارس دخترانه و پسرانه این مسابقه را پخش کردند و پخش زنده آن در برخی مدارس، دانش‌آموزان را ساعاتی میهمان شادی کرد و حال و هوای مدارس را تغییر داد و پس از آن بسیاری از کارشناسان آموزشی و جامعه‌شناسان هم به تأثیر مثبت اتفاقاتی از این دست پرداختند؛ اتفاقاتی که نیاز است تکرار شود. بعد از آن هم بطحائی با انتشار پیامی از مدیران مدارس برای انجام این کار تشکر کرد و نوشت: «از زحمت همکاران عزیزم که با پخش مسابقه فوتبال امروز در فراهم آوردن فضای پرنشاط برای دانش‌آموزان تلاش کردند، صمیمانه سپاسگزارم. دست‌بوس همکار عزیزی هستم که در محروم‌ترین منطقه کشور با استفاده از موبایل شخصی تلاش کرد دانش‌آموزانش از فرصت تماشای بازی محروم نشوند.»
سرنوشت درسی شما از تماشای فوتبال مهمتر است
در کنار مدارس بسیاری که تلاش کردند بچه‌ها بازی فوتبال را در کنار یکدیگر تماشا کنند، مدرسه فرهنگ با انتشار متنی در کانال تلگرامش اعلام کرد که روز شنبه هیچ‌گونه برنامه‌ای جهت تماشای فوتبال نیست: «قابل توجه دانش‌آموزان عزیز: به اطلاع می‌رسانیم به دلیل اینکه در آستانه امتحانات میان‌ترم قرار داریم و اساتید محترم درصدد جمع‌آوری دروس و ارایه سوالات می‌باشند، روز شنبه کلاس‌های تمام پایه‌ها دایر بوده و چنانچه دانش‌آموزی به بهانه مسابقات فوتبال یا هر بهانه‌ای غیبت غیر موجه داشته باشد نمره درس روز شنبه صفر اعمال می‌گردد. در ضمن ورود موبایل یا تبلت در دبیرستان ممنوع است و شدیدا برخورد خواهد شد. لذا روز شنبه هیچ‌گونه برنامه‌ای جهت تماشای فوتبال نیست و همه عزیزان سر کلاس درس حضور می‌یابند و خروج هر دانش‌آموز با برخورد جدی و قانونی مواجه خواهد شد. سرنوشت درسی شما از تماشای فوتبال برای ما مهمتر است. با تشکر، محمدرضا حاجی‌هاشمی.» این اتفاق در حالی افتاد که اجازه تماشای فوتبال در مدارس توسط وزیر صادر و به تمامی مدارس ابلاغ شده بود، اما در مدرسه فرهنگ نه‌تنها به این ابلاغ بی‌توجهی شد، بلکه دانش‌آموزان با صحبت‌های قهری چون «برخورد جدی و قانونی» و «به بهانه مسابقات فوتبال یا هر بهانه‌ای غیبت غیر موجه داشته باشد نمره درس روز شنبه صفر اعمال می‌گردد» مواجه شدند و حداقل بچه‌های این مدرسه شادی‌ای در روز شنبه تجربه نکردند.


تعداد بازدید :  163