شماره ۱۵۴۰ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۴ آبان
صفحه را ببند
کارشناسان و فعالان بازار درباره آینده اسکناس آمریکایی در بازار ایران چه نظری دارند؟
سکون دلار

شهروند| 13 آبان هم فرا رسید و بازار دلار در سکوت و بدون قیمت‌های هیجانی به سر برد. کارشناسان و فعالان بازار معتقدند دلار تا آنجا که می‌توانست، بالا رفته است و بنا نیست دیگر اتفاقی بیفتد که قیمت را از این هم بالاتر ببرد. برخی کارشناسان حتی معتقدند با به ثبات رسیدن بازار ممکن است نرخ اسکناس آمریکایی اندکی ریزشی شود، اما به نظر نمی‌رسد که چهارراه استانبول دیگر روی قیمت‌های هیجانی و عجیب را به خود ببیند.
آرامش در بازار ارز
در حالی که به نظر می‌رسید با فرا رسیدن روز 13 آبان و وضع جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران، قیمت دلار افزایش چشمگیری داشته باشد، اما این اتفاق رخ نداد و بازار ارز روز آرامی را پیش‌بینی کرد. دیروز در بازار  دلار آمریکا با قیمت 14‌هزار و 350 تومان به فروش رفت، درحالی‌که کارشناسان زیادی پیش‌بینی می‌کردند تحریم‌های نفتی و بانکی آمریکا،  درآمدهای نفتی ایران را که مهمترین منبع درآمد ارزی کشور است، تحت‌تاثیر قرار دهد، اما روز گذشته ثبات عجیبی در بازار حاکم بود.
دیروز خبری از تلاطم همیشگی در بازار نبود. ماه‌هاست نرخ ارز که از اوایل امسال با بحران‌های زیادی دست‌وپنجه نرم‌می‌کند، بالا و پایین می‌رود و دچار تلاطم است. افزایش نرخ انواع ارز به دلیل کاهش عرضه و افزایش تقاضا به صورت هر روزه در بازار ارز اتفاق می‌افتاد و هر اتفاقی هم باعث بالا و پایین رفتن قیمت آن می‌شد، تا اینکه قرار شد موج جدید تحریم‌ها از راه برسند و هر روز از تعداد مشتریان خریدار نفت ایران کم نشود.
با این حال در ماه‌های اخیر تمام مسئولان تیم اقتصادی و به‌ویژه بانک مرکزی همواره اعلام کرده‌اند که منابع ارزی کشور به اندازه کافی وجود دارد و هیچ‌گونه نگرانی نسبت به کمبود ارز وجود ندارد. البته دولت با پیش‌بینی این شرایط سعی کرد منابع ارزی کشور را فقط برای تامین کالاهای ضروری مصرف کند و از مصرف این منابع برای مصارف غیرضروری جلوگیری شود. همین تدابیر باعث شد در روزهای اخیر بازار دلار آرامش خاصی را تجربه کند و شاید به همین دلیل بود که همزمان با تحریم‌های جدید بازار دلار آرامش خود را حفظ کرد.
دلار دیگر جهش ندارد
بهاءالدین ‌هاشمی، کارشناس بانکی درباره اینکه بازار دلار با توجه به تحریم‌های جدید چه وضعیتی را تجربه خواهد کرد، به «شهروند» می‌گوید: «در روزهای گذشته وضع بازار ارز و دلار تقریبا کنترل شده، به همین دلیل با فرا رسیدن روز 13 آبان هیچ اتفاقی برای این بازار رخ نداد و همه چیز کنترل‌شده سپری شد.»
به گفته‌ هاشمی، رئیس بانک مرکزی هم خبر داده بود که برنامه‌هایی برای کنترل بازار خواهد داشت. افزایش صادرات و کاهش واردات هم علاوه بر اینکه یکی از مهمترین مسائلی است که باعث کنترل بازار ارز می‌شود، روی قیمت دلار هم تاثیر می‌گذارد.
او تاکید می‌کند: «ضمن اینکه تقویت سامانه نیما و اینکه ارز دولتی برای چه اموری اختصاص داده شود هم مسائل مهمی است که حتما باید در وضع امروز کشور ما مورد توجه قرار بگیرد، چون در این روزها حفظ ارز دولتی اهمیت زیادی برای کشور دارد، به علاوه اینکه مدیریت بازار توسط دولت و اینکه بخش خصوصی وارد بازار صادرات شود هم از راه‌های مهمی است که می‌تواند به حفظ ثبات در بازار کمک کند و امیدوارم همین روند ادامه داشته باشد.»
هاشمی درباره اینکه دلار در روزهای آتی چه وضعیتی خواهد داشت؟ می‌گوید: «با شرایط فعلی می‌توانم بگویم که دلار نه‌تنها روند صعودی نخواهد داشت، بلکه سیر نزولی خود را آغاز خواهد کرد، چون نه اتفاق خاصی افتاده و نه قرار است بیفتد. فعلا که نفت صادر می‌شود و ما هم مشتریان خود را برای فروش نفت داریم، به همین دلیل جای نگرانی نیست و شرایط بدی را پیش‌رو نداریم. قبول دارم که آمریکا توانسته برای ما دردسرساز شود و ضربه‌هایی به ما بزند، اما آمریکا همه جای دنیا نیست و هنوز کشورهایی هستند که بدون توجه به آمریکا با ما مراوده دارند و خرید و فروش می‌کنند. اگر دولت بتواند تدابیری برای کنترل بازار داشته باشد، تحریم‌های جدید ما را به سختی زیاد نمی‌اندازد.»

 


تعداد بازدید :  343