شماره ۱۵۴۰ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۴ آبان
صفحه را ببند
طلایی‌ها روی سکوی جوانمردی
اعضای تيم كاراته جمعيت هلال‌احمر لرستان قهرمان مسابقات كشوري شده‌اند

مرد میدان؛ این توصیف بیراهی از جوانان عضو هلال‌احمر نیست. آنها همان طور که در میدان حادثه‌ و بحران پای کار می‌آیند و گره مشکلات را باز می‌کنند در میدان مسابقه و عرصه ورزش هم پرافتخار و تحسین برانگیزند. اين بار هم ورزشكاران سرخ‌پوش هلال‌احمر خوش درخشیده‌اند و مقام نخست مسابقات «بوشيدوكانكاي»كاراته را كسب كرده‌اند. اين مسابقات به ميزباني جمعيت هلال‌احمر استان لرستان در 4 رده سني با حضور 700ورزشكار از 18 استان كشور برگزار شده است. 30نفر از اعضاي داوطلب هلال‌احمر در اين مسابقات شركت كردند كه با چند نفر از آنها و مربي تيم گفت‌وگو كرده‌ايم.

ورزشكاران سفيران صلح هستند

ورزش را از سن نونهالي شروع كرده است و درست در همان زمان بود كه وارد فعاليت‌هاي هلال‌احمر شد. «عرشيا مير دريكوند» 4دوره قهرماني مسابقات كشوري را در كارنامه ورزشي‌اش دارد و در هلال‌احمر فعاليت‌هاي بسياري را انجام داده است. او همراه دوستان ورزشكار و مربي‌اش به مناطق محروم و كرمانشاه مي‌رود و براي رفع محروميت‌ها تلاش مي‌كند. مي‌گويد: «هلال احمر نگرش انسان را نسبت به زندگي تغيير مي‌دهد. همراه بچه‌ها به مناطق محروم مي‌رويم و هر‌كاري از دستمان برآيد برايشان انجام مي‌دهيم. البته ما آنقدر سن و سال نداريم كه بتوانيم كارهاي بزرگي انجام دهيم ولي به اندازه انجام دادن حركات نمايشي براي بچه‌ها وياد دادن كاراته انجام وظيفه مي‌كنيم. گاهي با خودم فكر مي‌كنم كه مي‌توان با دست‌هاي كوچك هم كارهاي بزرگي انجام داد. شايد اين جمله در حرف بسيار زيبا باشد ولي من شاهد بوده‌ام كه دوستانم حتي لباس خود را به بچه‌هاي كردستان بخشيدند تا آنها را خوشحال كنند. اين تنها بخشي از صحنه‌هايي است كه هر بار که به مناطق محروم حادثه‌دیده مي‌رويم می‌بینیم.» اين ورزشكار با بيان اينكه اعضا و داوطلبان هلال‌احمر ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي زيادي براي كسب قهرماني‌هاي متعدد در رشته‌هاي مختلف ورزشي دارند مي‌افزايد: «تيم ما براي به دست آوردن قهرماني شبانه‌روز تمرين مي‌كرد. گاهي وقت‌ها بعد از يك كوهنوردي سخت تا دير وقت در باشگاه تمرين مي‌كرديم. ولي جمع صميمانه بچه‌هاي هلال‌احمر سختي‌ها را تبديل به آسانی مي‌كرد. كاستي‌ها همه جا وجود دارد. اگر هلال‌احمر بتواند از ورزشكاراني كه به‌عنوان داوطلب فعاليت مي‌كنند حمايت‌هاي بيشتري كند بدون شك موفقیت‌های بيشتري به دست مي‌آورند. ورزشكاران سفيران صلح و مهرباني هستند كه مي‌توانند در هلال‌احمر خدمت كنند.»

هلال احمر جاودانه است

هلال‌احمري‌ها انگشتان يك دست هستند كه در كنار هم مي‌توانند‌كاري را انجام دهند. وقتي مشكل پيش مي‌آيد هلال‌احمري‌ها از گوشه گوشه كشور لباس خدمت مي‌پوشند و براي تحقق آرمان‌هاي بشردوستانه تلاش مي‌كنند.این حرف‌ها را «محمدمهدي داودي»‌می‌گوید و درباره ضرورت آشنایی مردم با اصول اولیه امدادرسانی توضیح می‌دهد: «من دوره‌هاي كمك‌هاي اوليه را در مدرسه آموزش دیدم و در حوادث مختلفی به كارم آمده است. يكبار در مهماني، يكي از اقوام آب به نايش پريد. حالش بد شده بود و نمي‌توانست نفس بكشد. در همين موقعيت من با آموخته‌هايم توانستم‌كاري كنم كه نفس او برگردد. همه فاميل از من تشكر كردند. در دوره امداد اين‌گونه صحنه‌ها را بارها برايمان دوره كرده بودند ولي با اين احوال هيچ‌وقت فكر نمي‌كردم كه برايم اتفاق بيفتد. اصلاً تصورش را نمي‌كردم كه يك جرعه آب چنين بلايي سر آدم بياورد.» داودي كه همراه پدرش ورزش مي‌كند و عضو هلال‌احمر است درباره فعاليت‌هاي خانوادگي‌شان در جمعیت مي‌گويد: «وقتي مي‌بينم تمام اعضاي خانواده‌ام براي خدمت به ديگران فعاليت مي‌كنند لذت مي‌برم. پدرم هميشه مي‌گويد ورزش مي‌كنيم تا تن سالمي داشته باشيم.»

كار تيمي هميشه موفقيت‌آميز است

«رضا پیروزفر» عضو جوان هلال‌احمر و قهرمان كاراته تجربه‌هاي زيادي در امداد و نجات دارد. آنها به‌صورت خانوادگي عضو جمعیت هستند و در كنار هم ورزش مي‌كنند. او با بيان اينكه از كودكي در هلال احمر فعاليت مي‌كند مي‌گويد: «وقتي زلزله مي‌آيد همه چيز زير و رو مي‌شود. زلزله چند سال پيش در آذربایجان شرقی اولين تجربه حضور من در يك شهر زلزله‌زده بود. وقتي همراه با خانواده به آنجا رسيديم همه چيز با خاك يكسان شده بود. مردم در حالي كه پريشان بودند دنبال راهي براي نجات عزيزانشان بودند. از همان لحظه‌اي كه به آنجا رسيديم شروع به كار كرديم و در يك نصفه روز براي همه آنها چادر زديم. روز به روز شرايط را براي مردم مساعدتر مي‌كرديم تا به حالت عادي زندگي برگردند. از اين بابت خوشحال بودم ولي نمي‌توانستيم درد مردم براي از دست دادن عزيزانشان را تسكين دهيم. هرچند مشاوره‌ها كارساز است ولي مشكل را كامل برطرف نمي‌كند.» اين عضو جوان هلال‌احمر با بيان اينكه بزرگ‌ترين رويدادهاي روي زمين با همياري جمعي مردمي كه داوطلبانه براي كمك‌رساني مي‌آيند انجام مي‌شود و اين فلسفه وجودي جمعيت است مي‌افزايد: «تيم ما با يك همدلي و كار داوطلبانه به پيروزي دست يافت. وقتي قهرماني ما اعلام شد ياد خاطراتي افتادم كه در حوادث مختلف هلال‌احمري‌ها چگونه دور هم جمع مي‌شوند و براي حل مشكلات مردم تلاش مي‌كنند. ما با كار تيمي به اين موفقيت دست پيدا كرديم. اگر چنين اتفاقي مي‌افتاد بايد به كار تيمي و ازخودگذشتگي در برابر يكديگر شك مي‌كرديم. اين بخشي از آموزه‌ها و تأثيرات هلال‌احمر بر ماست. افتخار مي‌كنم كه يك هلال‌احمري هستم و تلاش مي‌كنم در اين لباس خدمت‌هاي بيشتري را به مردم ارایه دهم.»

پيش به سوي موفقيت‌هاي بيشتر

جوانمردي وجه مشترك هلال‌احمر و‌منش ورزشكاري است. «محمد آروان» سال‌ها در جمعيت هلال‌احمر فعاليت و از كودكي به‌طور مستمر ورزش مي‌كند. حرکت جوانمردانه او در مقابل حریف‌اش ثابت کرد روحیه همیاری و همدلی در تک تک داوطلبان هلال احمری موج می‌زند: «يك داوطلب در همه جا جوانمردي و ازخودگذشتگي برايش در اولويت است؛ اين درس را من در هلال‌احمر گرفته‌ام و در زندگي به کار می بندم. قبل از شروع مسابقه در حال تمرين و نرمش بوديم كه به يكباره گروهي به سمت يكي از ورزشكاران دويدند. من به دنبالشان رفتم و ديدم يكي از حريفانم است كه از ناحيه پا آسيب ديده. بلافاصله كيف كمك‌هاي اوليه را آوردم و پايش را آتل بستم و با حفظ اصول صحیح او را به آمبولانس انتقال داديم و به مركز درماني رسانديم. رباط پايش آسيب ديده بود كه خوشبختانه به خير گذشت. امدادگران در هر جايي كه انساني نیاز به كمك داشته باشد به سرعت حاضر می‌شوند و خود را به خطر مي‌اندازند تا جان ديگري را نجات دهند. من قبل از اينكه ورزشكار باشم يك هلال‌احمری هستم و اين در همه جا براي من مسئوليت سنگيني به همراه دارد. هلال‌احمري بودن يعني اينكه در هر جايي كه هستي انسان دوست‌باشي و به ديگران خدمت كني. اين‌گونه موفقيت‌ها دلچسب و شيرين مي‌شود. ما براي به دست آوردن اين پيروزي تلاش‌هاي زيادي انجام داده‌ايم و موفقيت‌هاي بيشتري را هم براي هلال‌احمر به ارمغان خواهيم آورد. البته اگر مسئولان هلال‌احمر بيشتر حمايت كنند تا تيم كاراته ما دائمي شود و تمريناتش را ادامه دهد اين توانايي را داريم كه حتي در مسابقات جهاني براي جمعیت مقام‌آور باشيم.»

راه هلال انسان دوستی در همه جاست

مي گويد امدادگر به معناي ايثارگر است: «وقتي فردي لباس هلال‌احمر مي‌پوشد مسئوليت زيادي پيدا مي‌كند. چون تعهد مي‌دهد در هر شرايطي كمك‌رسان مردم باشد. در اين جمعيت بزرگ هر كسي با توجه به توانمندي‌اش خدمت‌رساني مي‌كند. هنر ما ورزش است و تلاش مي‌كنيم با آن، تندرستي را به مردم هديه دهيم.» «هادي سبزواري» عضو سازمان جوانان جمعيت و قهرمان كاراته تيم استان لرستان مي‌گويد: «گاهي وقت‌ها كه از فشار تمرين‌ها كم مي‌آورديم مربي ما از رشادت‌هاي امدادگران در زمان وقوع حوادث مي‌گفت. او تعريف مي‌كرد كه امدادگران حتي وعده غذايي خود را به آسيب‌ديدگان و روزها كار سخت را با زبان روزه انجام مي‌دادند.» او مي‌گفت: «شما نشان هلال‌احمر را داريد و عضو اين جمعيت صلح جو و بشردوست هستيد. اگر هم پيروزي و قهرماني نصيبتان نشد تلاش كنيد يك هلال‌احمری واقعي باشيد. اين حرف‌ها انگيزه‌هاي زيادي مي‌داد. به‌طوري كه دوباره انرژي مي‌گرفتيم و تمرين‌هايمان را ادامه مي‌داديم.»

ورزش، بستری برای تبلیغ بشردوستی است

حجت‌الاسلام «بهزاد پيروزفر» مسئول دفتر نماينده ولي فقيه و مربي تيم كاراته جمعيت هلال‌احمر استان لرستان يكي از رويكردهاي تيم ورزشي استان لرستان را مسائل فرهنگي می‌داند و مي‌گويد: «بيشتر افرادي كه در باشگاه هلال‌احمر لرستان ورزش می‌کنند در محله‌هاي آسيب‌خيز استان ساکن هستند. ورزش زمينه‌اي فراهم می‌کند که جوانان و همه اقشار جامعه از آسيب‌هاي اجتماعي فاصله بگیرند. ما با اين برنامه‌ريزي تعداد قابل توجهي از نوجوانان و جوانان قشر ضعيف جامعه را از بلاياي مختلف در امان نگه داشتیم و آنها را به فعاليت‌هاي ورزشي و انسان دوستانه تشويق کردیم.» اين طلبه كه از قهرمانان ورزشي است درباره نحوه جذب جوانان مناطق محروم با لباس روحانيت مي‌گويد: «خيلي افراد وقتي متوجه مي‌شوند من مربي كاراته هستم تعجب مي‌كنند. از همه بيشتر زمانی متعجب مي‌شوند كه مرا در لباس هلال‌احمر مي‌بينند. در اين قالب كارهاي بسيار زيادي انجام مي‌دهم. اولين آن جذب افراد به فعاليت بشردوستانه است. من همراه با تيم ورزشي استان در روستاهاي محروم فعاليت می‌كنم و هر کاری از دستمان بربیاید برای آسيب‌ديدگان حوادث مختلف انجام  می‌دهیم.»
حجت‌الاسلام پيروزفر يكي از ظرفیت‌های مغفول مانده هلال‌احمر را نداشتن تيم‌هاي ورزشي در رشته‌هاي مختلف می‌داند و توضيح مي‌دهد: «ظرفيت‌هاي مناسبي در بين اعضاي جوان و داوطلب هلال‌احمر كل كشور وجود دارد و اگر به این توانمندی‌ها توجه شود مي‌توانيم تيم‌هاي متعددی در رشته‌های مختلف ورزشي تشكيل دهيم. سابق بر اين تيم ورزشي فوتبال هلال‌احمر فعاليت خوبي را دنبال مي‌كرد اما نمي‌دانم به چه دليل اين تيم منحل شد. موضوع من قهرماني نيست كه اين هدف در جاي خود بسيار خوب و مفيد است ولي ورزش مي‌تواند يكي از راه‌هاي بيان شعارهاي بشردوستانه باشد.» او مي‌افزايد: «امكانات ورزشي به اندازه كافي در استان‌هاي مختلف وجود دارد كه بتوان به راحتي تيم‌هاي ورزشي را تشكيل داد. كافي است استعداديابي‌ها را انجام دهيم و ورزشكاراني را تربيت كنيم كه هلال‌احمري هستند. اينكه بتوانيم در مناطق محروم استعدادها را كشف كنيم و توانمندي‌هايشان را به جامعه نشان دهيم مي‌تواند يك جنبه بشردوستي باشد. اكثر افرادي كه در مناطق محروم هستند ظرفيت‌هاي بالايي در زمينه‌هاي مختلف دارند كه همين توانمندي مي‌تواند زندگي‌شان را شكوفا كند. اما به دلايل مختلف كه يكي از آنها فقر است اين استعداد از بين مي‌رود. كافي است مسئولان هلال‌احمر به اين سمت حركت كنند آن وقت بركات كار را متوجه
خواهند شد.»


تعداد بازدید :  266