شماره ۱۵۴۱ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۵ آبان
صفحه را ببند
گزارشی از خدمت‌رسانی جمعیت ‌هلال‌احمر در اربعین حسینی
سفر نخست با چاشنی خدمت

مرضیه باغستانی| جمعیت هلال‌احمر هرساله با برپایی درمانگاه‌هایی در نجف اشرف، کربلای معلی و... به زائران حسینی در اربعین حسینی خدمت‌رسانی‌ می‌کند. پزشکان، پرستاران و نجاتگران جمعیت ‌هلال‌احمر در اربعین امسال هم در 40 درمانگاه جمعیت ‌هلال‌احمر درکشور عراق به شرکت‌کنندگان در پیاده‌روی اربعین خدمت‌رسانی ‌کردند. آن‌چه در ادامه می‌آید، گزارشی است از ناگفته‌های افرادی که برای نخستین‌بار طعم شیرین این خدمت را چشیده‌اند.
این خدمت؛ برکت جاری زندگیست!
دکتر محمد عصری پزشک عمومی  و ساکن تهران است و از طریق سفر حج با جمعیت هلال‌احمر آشنا شده. او فرصت حضور در حج را نیز به صورت داوطلبانه در درمانگاه‌های هلال‌احمر داشته است. حالا هم برای نخستین‌‌بار به این سفر دعوت شده تا همکاری نزدیک‌تری با جمعیت هلال‌احمر داشته باشد. دکتر عصری نحوه حضور خود به «شهروند» می‌گوید: «نمی‌دانم چطور قسمت شد بیایم، چون چندسالی انگیزه حضور در این خدمت را داشتم اما فرصت نمی‌شد، اما الحمدلله چنین فرصت خدمتی فراهم شد.» وی افزود: «این سفر حال‌وهوای خوبی دارد و افتخاری است که نصیبمان شده و کاری است که از دستمان برمی‌آید و امیدوارم این خدمت از همه و از ما قبول باشد. پسر ۵ساله  دکتر در دوری از او بی‌قراری می‌کند اما دکتر عصری این سفر را بسیار ارزشمند می‌خواند و می‌گوید: تمام این دوری و دلتنگی می‌ارزد به این خدمت و کمک؛ این خدمت کار ارزشمندی است و امید داریم پاسخ معنوی بگیریم و ذخیره آخرت شود.»
خدمت ادامه‌دار
داود مهرگان، کارشناس تیم‌های واکنش سریع استان قزوین است و با توجه به فعالیت‌های تیم‌های واکنش سریع و کسب رتبه‌های متعدد توسط امدادگران این استان، سازمان امدادونجات به آنها اعتماد کرده و با یک دستگاه آمبولانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۱۱ نجاتگر و یک پزشک در نجف اشرف مستقر شده‌اند تا انتقال بیماران را برعهده داشته باشند. تعدادی آمبولانس و اتوبوس آمبولانس به همراه راننده از دیگر استان‌های کشور نیز با آنها همکاری دارند.
او که جانشین مسئول امداد و انتقال بیماران در نجف اشرف است، سفر اول خود به عتبات عالیات را تجربه می‌کند و در مورد این سفر می‌گوید: «با شور و شوق مسلمانان کشورهای مختلف در زیارت اربعین، مشت محکمی در دهان کفار زده می‌شود و امیدوارم این استقبال سالیانه افزایش داشته باشد که بدانند مسلمانان تا آخرین نفس راه حسین(ع) را ادامه می‌دهند.» مهرگان در مورد فعالیتشان در نجف اشرف گفت: «در درمانگاه نباء ایفای نقش می‌کنیم و با ۱۲ دستگاه آمبولانس سبک و سنگین، امداد و انتقال بیماران به مرز مهران و بیمارستان‌ها را از عمودهای ۲۸۵ و ۲۷۹ و درمانگاه‌های نجف انجام می‌دهیم».
خدمت در اربعین؛ تحقق یک رویای دیرینه!
محمد اصالتی جوان ۳۷ساله تبریزی است که به‌عنوان تکنیسین دارویی در نجف اشرف مستقر است و امسال نخستین سفر خود در اربعین حسینی  را تجربه کرده است. او معتقد است این سفر چه از لحاظ معنویات و چه از لحاظ خدمت، متفاوت است و پیاده‌روی اربعین نیز یک جهاد است. مدیر شعبه دارویی طب نوین در مورد توفیق سفرش می‌گوید: «همیشه آرزوی یک‌ساعت خدمت در داروخانه امام رضا(ع) را داشتم و با وجود چند فیلتر در محل کارم، باورم نمی‌شد بتوانم مرخصی بگیرم و در این سفر حاضر شوم؛ اما الحمدلله قسمت شد.»
از هلال‌احمر سپاسگزارم!
سیدمحمد خاتمی ۵۱ساله و از بازنشستگان نیروی هوایی است. از طریق دوستانش با جمعیت هلال‌احمر آشنا شده و پس از تشکیل پرونده حالا در بخش فوریت‌های پزشکی درمانگاه حاضر شده است.
نخستین زیارت تأثیر بسزایی در او داشته و معتقد است باید در این سفرها دعوت شده باشی! او علت تأثیر سفر را فلسفه قیام عاشورا و حرکت امام حسین(ع) و یارانش می‌داند که به‌عنوان الگوی انسان‌ساز در اسلام نمونه است و می‌گوید: «اگر افرادی بخواهند تغییری درحال و هوایشان ایجاد شود، توصیه می‌کنم این سفر روحانی و عاشقانه را انتخاب کنند.»
او ثواب توفیق خدمتش را زیاد می‌داند و می‌گوید: «این خدمت خیلی ثواب دارد و از هلال‌احمر برای فراهم‌کردن این فرصت سپاسگزارم که در این سفر زیارتی، به زوار خدمت می‌کنیم و امید است در سفرهای بعدی حضور داشته باشیم و زحمات هلال‌احمر از صفر تا صد قابل ستایش است و همه چیز عالی است.»
او که تاکنون این دوری از خانواده را تجربه نکرده است، می‌گوید: «این سفر توفیق خدمت بود و خانواده هم با اینکه سابقه این همه دوری نبود، راضی شدند به این سفر بیایم.»
اربعین؛ فرصت خدمت جوانان به زائران
زهرا ناصری ۳۲ساله است و از اهواز به‌عنوان مترجم آمده تا به زوار خدمت کند. او چندسالی ذوق و شوق حضور در این سرزمین را داشته و امسال پس از قبولی در آزمون توانسته به این سفر بیاید. او درباره سفرش می‌گوید: «خیلی خوشحالم که آمدم و این سفر سعادتی است که نصیب هرکسی نمی‌شود و خوشحالم که نصیبم شده است.» او که شیفت‌های ۸ساعته و دونفره را پشت‌سر گذاشته، با تمام خستگی باز هم خوشحال است که به این سفر آمده و می‌گوید: «همه مترجم‌ها بین درمانگاه‌های نجف، کربلا، بین راه و کاظمین و سامرا تقسیم شدیم و با تیم‌های خود هماهنگ هستیم و مشکلی نداریم.»
خدمت به زائران نصیب هرکس نمی‌شود!
محمد زردندی از بچه محل‌های امام رضا(ع) است و سفر اول خدمت به زائران اباعبدالله را تجربه می‌کند! او با لهجه زیبای خود می‌گوید: «خدمت به زائران نصیب هرکس نمی‌شود و باید از جان و دل خدمت کنیم؛ امیدوارم این چند روز خدمت را امام حسین(ع) قبول کند.»
ولی‌الله شادمهر، امدادگر سازمان امدادونجات است. او از ‌سال ۸۰ وارد جمعیت هلال‌احمر شده است. در اربعین حسینی ولی‌الله به‌عنوان نجاتگر در صحن حضرت زهرا(س) خدمت می‌کند. او درباره این خدمت می‌گوید: «وقتی با لباس جمعیت هلال‌احمر  وارد جامعه می‌شویم، مردم احساس امنیت و آرامش می‌کنند و این احساس امنیت و آرامش خود بزرگترین پاداش برای یک هلال‌احمری است.» او درباره خدمت در اربعین هم می‌گوید: «این‌جا اصلا دلم تنگ نمی‌شود و احساس غربت نمی‌کنم؛ این‌جا آرامش‌بخش‌ترین نقطه دنیاست.»


تعداد بازدید :  314