شماره ۱۵۴۱ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۵ آبان
صفحه را ببند
نشانی از خدمت داوطلبانه

دکتر حمزه فرج‌الهی عضو شورای عالی جمعیت هلال ‌احمر

جمعیت هلال‌ احمر جمهوری اسلامی ایران وظيفه درمان و امدادرسانی به زائران عتبات در كشور عراق را بر عهده دارد و اوج خدمات هلال‌ احمر در ايام اربعين سيدالشهدا(ع) است. رسالت جمعیت هلال ‌احمر ارایه خدمات در شأن این زائران است ولي با توجه به محدوديت‌هاي موجود كه ناشي از ارایه خدمات در كشوري ديگر است ممکن است اشکالاتی هم وجود داشته باشد؛ حجم زيادي از زوار در يك مقطع زماني كم به دلیل وجود مسائلی مانند گردوغبار زياد كه سبب تشديد بيماري‌هاي تنفسي مي‌شود و نياز به تجهيزات مدرن كه اين بستر در بيمارستان‌هاي عراق مهيا نيست، پياده‌روي در مسير طولاني كه باعث گرفتگي‌هاي عضلاني و ورم مفاصل براي بيماراني كه زمينه قبلي دارند. بنابراین نمي‌توان خدمات را مانند داخل كشور انجام داد. با این حال با تمام اين محدوديت‌ها كادر مديريتي درماني و امدادگران جمعيت هلال‌ احمر با عشق به اباعبدالله‌الحسين(ع) به زوار خدمات درماني و امدادي قابل قبولي را  ارایه مي‌دهند و بعضي هم با لباس فاخر هلال در بين جمعيت نقش راهنماي زائران عزيز را بر عهده دارند. جا دارد به ‌عنوان عضوي از شوراي عالي هلال ‌احمر از همه عزيزان چه در داخل كشور عراق خدمات‌رساني مي‌كنند و چه در داخل كشور كار ستادي براي اين واقعه عظيم انجام می‌دهند، تقدير شود. خدمت به زائران ابا‌عبدالله موهبتي است كه نصيب هر شخصي نمي‌شود مگر به موجب موهبت الهي كه نصيب امدادگران و كادر درماني هلال‌احمر شده است؛ در اين چند روزي كه از مراكز درماني جمعيت بازديد داشتيم، با وجود كار سخت و طاقت‌فرسا موج رضايت را در وجود اين عزيزان مي‌توان ديد چون امام‌حسين(ع) كشتي نجات است و هر كس در اين كشتي قرار بگيرد، نجات خواهد يافت و در مكتب حسين همچنان كه زائر دل خود را صفا مي‌دهد، عزيزان امدادگر و كادر درماني هم با عنايت خداوند دل خود را با نور الهي صيقل مي‌دهند. وجود بيمارستان‌هاي مشترك مانند بيمارستان حيدريه در مسير نجف اشرف به كربلاي معلي و بيمارستاني در ورودي شهر كربلا كه بين كادر درماني دو كشور تقسيم شده بود و هر كدام به زوار خدمات تخصصي درماني ارایه مي‌دادند، جلوه زيبايي از تعاملات و همبستگي دو ملت ايران و عراق را نشان مي‌دهد كه اين هم به بركت خون اباعبدالله‌الحسين(ع) و شهداي دشت نينوا است.
شوق و ارادت مردم عزيز كشورمان به عتبات عاليات در كشور عراق قابل وصف نيست و خدمت مردم شريف عراق به اين زوار قابل تحسين و تقدير است. هر قدم و هر لحظه از اين مسير جلوه‌گر رابطه بين عاشق و معشوق است .
اين است كه اگر عملي فقط براي رضاي خدا انجام پذيرد تا دنيا برپاست مورد توجه حضرت حق است. بنا بر اصول صليب سرخ خدمات هلال ‌احمر يك خدمت داوطلبانه( Voluntary service) است كه نمود اين نوع خدمت در اربعين چه در داخل كشور، در استان‌هاي منتهي به مرز‌هاي خروجي كشور و چه در خارج از كشور به اوج خود مي‌رسد. خيلي از افرادي كه كار امدادونجات و درماني می‌کنند، خدمت خود را در اين عرصه داوطلبانه انجام مي‌دهند. چه بسيار هستند اساتيد دانشگاهي كه به كار مترجمي مي‌پردازند يا داوطلباني که سرويس‌هاي خدماتي را در مراكز درماني انجام مي‌دهند يا پزشكان عمومي، متخصص يا فوق تخصصي كه با اشتياق خادمي امام‌حسين(ع) و خدمت داوطلبانه را پذيرفته‌اند و كساني از این نمايندگان داوطلب كه در اركان سياستگذاري كلان جمعيت قرار دارند و براي لمس كيفيت و كميت خدمت ارایه‌شده و ايجاد سياست مناسب در آينده به بازديد از مراكز  درماني و امدادي در كشور عراق مي‌پردازند که همگي نمودهايي از خدمت داوطلبانه است.


تعداد بازدید :  718