شماره ۱۵۴۱ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۵ آبان
صفحه را ببند
پیشنهاد جدید مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری
سرود ملی ایران تغییر خواهد کرد؟

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، پیشنهاد تازه‌ای مطرح کرده که می‌تواند محل بحث و تأمل باشد. به گزارش رجانیور، علیرضا قزوه پیشنهاد داده بهتر است حماسه وارد این سرود شود. او گفته: «ملتی که حماسه‌های متعدد را آفریده، باید در سرود ملی‌ خود رگه‌هایی از حماسه موج بزند.»
این شاعر آیینی در بخشی از حرف‌های خود گفته است: «یاد گرفته‌ایم در جنگ‌ها باید از رجز استفاده کنیم. شاهنامه نیز اینگونه سروده شده است، اما سرود جمهوری ا سلامی ایرانی که امروز می‌شنویم بحر دیگری را دارد. بنابراین با همه احترام به هنرمندانی که در تهیه سرود ملی تلاش داشته‌اند، عرض می‌کنم باید از عنصر حماسه در سرود ملی غفلت نشود.» در توضیح باید گفت سرود ملی فعلی ایران (سر زد از افق) از سروده‌های ساعد باقری است که خود از شاعران سال‌های قبل حوزه هنری بوده است. البته تفاوت رویکرد فکری علیرضا قزوه و باقری قاعدتا مبنای این پیشنهاد علیرضا قزوه نبوده است اما در مجموع برای تغییر سرود ملی، مجموعی از نظرات و قوانین لازم است که فعلا قزوه آن را به شکل پیشنهاد مطرح کرده است. پیش از این سرود ملی جمهوری اسلامی ایران یک بار در سال 1371 تغییر کرد. سرود قبلی (شد جمهوری اسلامی به پا) سروده ابوالقاسم حالت بود به نام «پاینده بادا ایران».
این سرود نیز به جهت طولانی بودن آن و انتقاد دیگری که بر آن وارد بود، اوائل دهه هفتاد تغییر کرد اما همچنان مشخص نیست پیشنهاد قزوه درباره تغییر بعدی سرود ملی تا چه میزان مورد حمایت شاعران و مسئولان ذی‌ربط قرار گیرد. چراکه تغییر بحور عرضی صرفا نمی‌تواند دلیل تغییر باشد. همچنین بحر فعلی سرود ملی نیز درست است که به سبک حماسه‌های کلاسیک شعر زبان فارسی نیست اما فضای آن را ایجاد می‌کند. باید دید در ادامه چه پیشنهادهای دیگری در این باره مطرح خواهد شد.


تعداد بازدید :  757