شماره ۱۵۴۱ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۵ آبان
صفحه را ببند
رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌ احمر اعلام کرد:
خدمت‌رسانی 12‌هزار نیروی امدادونجات به زائران اربعین

در ادامه نشست خبری روز گذشته مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال ‌احمر در نشست خبری اقدامات آماری ارایه‌شده در طرح اربعین 97 را تشریح کرد. وی با تأکید بر افزایش فعالیت هلال‌ احمر به مدت 6 روز نسبت‌ به سال گذشته گفت: «مدت زمان اجرای این طرح 21 روز بود است که از بیست‌ویکم مهرماه آغاز شد و تا  11 آبان ماه ادامه داشت و با توجه به درخواست استان ایلام، خدمات به مدت دو روز به این تاریخ اضافه شد و صبح یکشنبه پایان طرح را اعلام کردیم. علت افزایش هم این بود که مراجعانی که از مرز مهران قصد ورود به کشور را داشتند با ترافیک سنگینی مواجه شده بودند.»
وی با اشاره به اینکه 477 پایگاه در طول طرح همکاری داشتند، گفت: «در استان ایلام و خوزستان 87 پایگاه ثابت و موقت و سیار و 80 پایگاه امدادونجات بین شهری در استان‌های معین حضور داشتند. در کل 12‌هزار و 936 نفر نیروی عملیاتی، نفر روز به کار گرفته شدند که در طول مدت اجرای طرح با ما همکاری داشتند.»
به گفته سلیمی 120‌هزارو46 نفر مراجعانی بودند که از امدادونجات هلال‌ احمر خدمت گرفتند؛ 29هزارو416 نفر خدمت سرپایی، 16هزارو313 نفر خدمات پزشکی (تست فشار و قندخون)، 74هزارو72  نفر اسکان اضطراری. مصدومان انتقالی از کشور عراق به مرزهای ایران 230 نفر بودند که توسط همکارانمان در مرکز پزشکی تا مرز‌های مهران و شلمچه و چزابه منتقل شده و از آن‌جا به بیمارستان‌های مورد نظر در ایران اعزام می‌شدند.
در حوادث ترافیکی مجموعا 116 نفر در طول اجرای طرح درگیر  بودند که 17 نفر به مراکز درمانی منتقل شدند، به 11 نفر خدمات سرپایی ارایه شد و به 12 نفر نیز خدمات رهاسازی ارایه شده است. به گفته رئیس سازمان امدادونجات هلال‌احمر در طول اجرای طرح کل مراجعان حوادث ترافیکی 49هزارو63 نفر بوده‌اند که بیشترین تعداد این مراجعان در قرارگاه مرزی مهران بوده است. از این تعداد به 2451 نفر خدمات سرپایی (پانسمان و...) و 1321 نفر خدمات پزشکی (کنترل فشار خون و...) ارایه شد؛ 45هزارو256 نفر اسکان اضطراری گرفته و 35 نفر به مراکز درمانی منتقل شدند.
سلیمی ادامه داد: «تعداد مراجعان در قرارگاه مرزی شلمچه، چزابه 36هزارو917 نفر بودند؛ خدمات سرپایی ارایه‌شده به 22هزارو876 نفر (شامل پانسمان و کنترل فشار خون و...)، خدمات پزشکی ارایه‌شده به 12هزار و970 نفر، اسکان اضطراری به 869 نفر داده شد و تعداد 202 نفر به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.»
عملیات و خدمات در 3 مرز میرجاوه، دوغارون و بازرگان
او در رابطه با خدمات ارایه‌شده در مرزهای میرجاوه، دوغارون و بازرگان سلیمی توضیح داد: «کل مراجعان 6734 نفر بوده‌اند. از این میان به 818 نفر خدمات سرپایی ارایه شده است و 652 نفر خدمات پزشکی دریافت کرده‌اند و به 5264 نفر نیز اسکان داشته‌اند. در سایر استان‌ها نیز خدمات جمعیت هلال‌ احمر به 27هزارو332 نفر ارایه شده است. 3271 نفر خدمات سرپایی و 1370 نفر خدمات پزشکی دریافت کرده‌اند، 8 نفر به مراکز درمانی انتقال پیدا کرده‌اند و 22هزارو683 نفر نیز اسکان اضطراری داشته‌اند.»
به گفته رئیس سازمان امدادونجات هلال ‌احمر در طول اربعین پوشش امدادی سیل و طوفان نیز انجام شده است و به 11هزارو 939 نفر امدادرسانی شده است و مجموعا به 11هزار و892 نفر اسکان اضطراری ارایه شد و 4 نفر به مراکز درمانی منتقل شدند. 565 نفر به مناطق امن منتقل شدند و 13هزارو 280 تخته پتو، 5360 قوطی کنسرو و 45هزار ماسک بین آسیب‌‎دیدگان توزیع شد.
طرح همسفران خورشید
سلیمی با اشاره به طرح همسفران خورشید گفت: «طرح همسفران خورشید تا پایان ماه صفر در استان خراسان رضوی ادامه خواهد داشت.  761دستگاه خودروی عملیاتی و دو فروند بالگرد به همراه 9441 نیروی عملیاتی در هر روز در این طرح فعالیت دارند؛ شامل 31 دستگاه خودرو نجات، 34 دستگاه خودروهای سبک و 3 دستگاه خودروی ارتباطات که مجموعا 134 پایگاه در محورهای مواصلاتی تربت جام- مشهد، سبزوار- مشهد، گناباد- مشهد و فاروش- مشهد فعالیت خواهند کرد. تا به امروز خدماتی که انجام شده، 10هزارو793 نفر خدمات امدادی دریافت کرده‌اند و 6730 تخته پتو و 520 تخته موکت ارایه شده است.
وی ادامه داد: «در طرح همسفران خورشید با همکاری شعب جمعیت هلال ‌احمر استان خراسان رضوی و پشتیبانی سازمان امدادونجات 1200نفر نجاتگر، پزشک، پرستار در طول طرح خدمات امدادی شامل اسکان اضطراری، حوادث ترافیکی، کمک‌های اولیه و خدمات درمانی را علاوه بر پوشش امداد هوایی در مسیرهای منتهی به مشهد انجام خواهند داد. مدت اجرای طرح 10 روز خواهد بود. علاوه بر تعداد پایگاه‌های گفته شده 114 پایگاه سیار ویژه نیز اضافه شده است تا بتوانیم خدمات امدادی را در سریع‌ترین زمان انجام دهیم.»
سلیمی در رابطه با افزایش تعداد زوار و پاسخگوبودن خدمات ارایه‌شده بیان کرد: «در داخل کشور 6 روز نسبت به‌ سال گذشته مجموعه خدمات را اضافه کرده بودیم که با توجه به درخواست استان ایلام 2 روز نیز به خدمات این استان افزودیم. در کل می‌توان گفت که امسال خدمات جمعیت هلال‌‌احمر از باب اینکه تعداد نیروها و تجربیاتی که از‌ سال گذشته کسب کرده بودیم و اشکالاتی که نسبت به ‌سال گذشته برطرف کردیم و متناسب با افزایش زوار خدمات را به صورت پلکانی افزایش دادیم تا بتوانیم خدمت مطلوب‌تری ارایه دهیم.»   به گفته این مسئول هلال‌ احمر  کل مسئولیت کمیته امدادونجات با جمعیت هلال‌احمر بوده است. خارج از کشور مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر و در داخل کشور نیز کمیته امدادونجات به مسئولیت دبیرکل جمعیت به حوزه سازمان امدادونجات واگذار شده است. قطعا کلیه آمارهای انتقالی از مرزها توسط مرکز پزشکی صورت گرفته  و هیچ سازمان دیگری در داخل عراق مسئولیت انتقال مصدومان را بر عهده نداشته است.


تعداد بازدید :  676