شماره ۱۵۴۴ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۱ آبان
صفحه را ببند
پس از آتش‌سوزی دیگر چیزی برای بازسازی و تعمیر وجود ندارد
جهنم در بهشت کالیفرنیا

ساکنان اندک باقیمانده در شهر شمالی پارادایس (به معنای بهشت) در کالیفرنیا، حالا چیزی از اموال و وسایلشان باقی نمانده است. تقریبا کل این شهر 27هزار نفری در دود و خاکستر فرو رفته است و آتش‌سوزی همچنان ادامه دارد. هزاران آتش‌نشان برای کنترل این آتش‌سوزی‌ دست به کار شده‌اند، اما وزش بادهای شدید و سرعت سریع آتش، شهرهایی چون پارادایس را به تلی از خاکستر بدل کرده است.
این، سهمگین‌ترین آتش‌سوزی تاریخ کالیفرنیاست که بیش از ۲۵۰‌هزار نفر از ساکنان جنوب و شمال این ایالت را ناچار به تخلیه فوری کرده است. تعداد قربانیان این آتش‌سوزی رو به افزایش است و بنا بر آخرین گزارش‌ها، تعداد کشته‌ها تاکنون به ۲۵ نفر رسیده است و از سرنوشت ۳۵ نفر هم خبری در دست نیست. به این ترتیب، این آتش‌سوزی سومین آتش‌سوزی مرگبار از زمان ثبت تلفات ناشی از آتش‌سوزی‌ها در این ایالت است.
هواشناسان هشدار داده‌اند که وضع جوی ممکن است در طول چند روز آینده ادامه یابد و وزش بادهای شدید ممکن است به شعله‌وری بیشتر آتش‌ها بینجامد. مارک گیلاردوچی از دفتر فرمانداری ایالت کالیفرنیا گفته است: «وسعت و شدت ویرانی غیر قابل باور و بسیار ناراحت‌کننده است.»
در جنوب کالیفرنیا آتش دیگری به سوی منطقه مالیبو که میزبان خانه‌های بسیار لوکس هنرپیشگان ‌هالیوود است، رفته است. کیم کارداشیان، هنرپیشه آمریکایی، در توییتی تأیید کرده که خانه او و همسر سابقش آسیب دیده است.
آسوشیتدپرس از قول مقامات کالیفرنیا گزارش داده که تیم‌های جست‌وجو و امداد به منطقه فرستاده شده‌اند. پیش از این نیز 4 گروه فرستاده شده بود. همچنین یک تیم انسان‌شناسی از دانشگاه شیکو در کالیفرنیا به منطقه اعزام شده ‌است تا به نیروهای امدادی کمک کند. وزارت دادگستری منطقه نیز یک آزمایشگاه سیار دی.ان.ای به منطقه فرستاده تا بتوانند با جمع‌آوری نمونه ژنتیکی از بستگان، هویت افراد کشته‌شده و سوخته را مشخص کنند و روند شناسایی سریع‌تر پیش برود.
دفتر کلانتری منطقه اعلام کرده است که 110 گزارش در مورد افراد گمشده وجود دارد. در برخی از موارد، محققان تنها قادر به بازیابی استخوان‌ها و بقایای استخوانی هستند. به همین دلیل مقامات، اعضای خانواده‌هایی را که عزیزانشان مفقود شده‌اند را تشویق می‌کنند که نمونه‌های دی.ان.ای خود را به محققان ارایه دهند. آقای هونیا از دفتر کلانتری کالیفرنیا اعلام کرده است که امیدواریم همه افرادی که گم شده‌اند، پیدا شوند. او همچنین گفته است که بیش از 500 تماس از سوی شهروندان ثبت شده است که گفته‌اند نمی‌توانند عزیزانشان را پیدا کنند. شعله‌های آتش بیش از 6700 ساختمان را از بین برده است که اکثر آنها خانه بوده‌اند. با این آمار، این مخرب‌ترین آتش‌سوزی در تاریخ کالیفرنیاست. الکس هون، از اداره هواشناسی ملی اعلام کرده است که احتمال می‌رود سرعت باد به بیش از 80 کیلومتر بر ساعت برسد و خطر ادامه آتش‌سوزی را افزایش دهد.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که برای حضور در مراسم یکصدمین‌ سال پایان جنگ جهانی اول به پاریس رفته به این وضع فوق‌العاده در پرجمعیت‌ترین ایالت آمریکا واکنش نشان داده و گفته است که از نظر او علت چنین ویرانی گسترده‌ای «مدیریت افتضاح» جنگل‌هاست و تهدید کرده که ممکن است بودجه‌های فدرال کالیفرنیا در این رابطه را قطع کند.مک‌گرگور، حدود 80‌سال از عمرش را در این منطقه زندگی کرده است. او از ‌سال 1939، یعنی ‌سال آغاز جنگ جهانی دوم، به این منطقه آمده است. او می‌گوید آن زمان تنها 3هزار نفر در این‌جا زندگی می‌کردند. او تاکید می‌کند که از همان ابتدا می‌دانست شهر پارادایس به دلیل جنگل‌های وسیعش، مستعد آتش‌سوزی است، اما هیچ‌گاه چنین آتش‌سوزی‌ای را تصور نمی‌کرده است. مک‌ گرگور می‌گوید که دیگر به این‌جا بازنخواهد گشت: «دیگر چیزی برای بازسازی و تعمیر وجود ندارد. من دیگر این‌جا هیچ ‌چیزی ندارم که به خاطر آن بازگردم.»

 


تعداد بازدید :  632