شماره ۱۵۴۴ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۱ آبان
صفحه را ببند
زنبیل

ایرانی‌ها ماهی دوست ندارند
ایرنا| بر پایه آمار رسمی سازمان شیلات ایران سرانه مصرف آبزیان در کشور هم اینک حدود 11 کیلوگرم و حدود نصف میانگین مصرف جهانی است که به 20 کیلوگرم می‌رسد. مهدی شکوری، مدیرکل دفتر آبزیان سازمان شیلات ایران با بیان این‌که دلایل مختلفی برای پایین بودن سرانه مصرف ماهی ازجمله قیمت بالا، کیفیت پایین و ناآشنایی با روش‌های مختلف طبخ عنوان می‌شود، گفته است:  «ذائقه، دلیل اصلی پایین بودن سرانه مصرف ماهی در ایران است. آن‌گونه که تنوع غذایی زیادی در مورد گوشت قرمز و مرغ دیده می‌شود، اطلاعات لازم در دسترس خانوارهای ایرانی برای پخت غذاهای مختلف با گوشت آبزیان و ماهی وجود ندارد. بسیاری از مردم به‌خصوص کودکان از بوی ماهی و استشمام آن احساس ناخوشایندی دارند که دلیل آن عدم‌تنوع در پخت غذا با گوشت آبزیان است. متاسفانه بیشتر خانواده‌ها به مصرف هفتگی این ماده غذایی مفید عادت ندارند و باید این عادت غذایی بین ایرانی‌ها تغییر کند.»

گوشت قرمز ارزان نمی‌شود
ایسنا| رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی از کاهش عرضه گوشت قرمز در بازار به دلیل افزایش حجم قاچاق دام زنده خبر داد. علیرضا ملکی دراین‌باره گفته است: «وجود پدیده قاچاق دام زنده در شرایط فعلی به دلیل سودآوری بالای آن در پی نوسانات نرخ ارز، عاملی شده تا عرضه گوشت تازه در بازار مصرف داخلی کاهش یابد. بازار درحال حاضر آرامش همیشگی را ندارد و با پشت سر گذاشتن ماه‌های محرم و صفر و ورود به روزهای سرد سال، میزان تقاضا برای گوشت قرمز افزایش پیدا می‌کند، همچنین تعداد زیادی دام به صورت قاچاق از غرب کشور به‌ویژه استان ایلام و کرمانشاه خارج می‌شود که این موضوع باعث شده امکان عرضه دام در بازار کاهش یابد، به همین دلیل پیش‌بینی می‌کنیم که در سه ماه آینده کاهش قیمتی در بازار گوشت قرمز تازه رخ ندهد.»

واریز بسته حمایتی کمیته امدادی‌ها
فارس| مقام ارشد دولت که نخواست اسمش فاش شود با اشاره به سبد کالای خانوارهای نیازمند گفت: «200هزار تومان برای افراد تحت پوشش کمیته امداد واریز شده و به تدریج گروه‌های دیگر نیز بسته حمایتی را دریافت می‌کنند.» این مقام ارشد دولت با اشاره به سبد کالای خانوارهای نیازمند گفته است: «برای افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی ازجمله کمیته امداد، بهزیستی، خانواده شهدا و ایثارگران سبد کالا پیش‌بینی شده که به تدریج درحال پرداخت است. در هر مرحله ۲۰۰‌هزار تومان به حساب افراد واریز می‌شود که قابل نقد‌شدن نیست و فقط می‌توانند با این اعتبار کالای اساسی مورد نیاز خانوار را براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته تامین کنند. در مرحله اول روز گذشته برای افراد تحت پوشش کمیته امداد ۲۰۰‌هزار تومان به حسابشان واریز شده است و هر دو روز یک‌بار گروه‌های مختلف رقم حمایتی را دریافت می‌کنند.» این در حالی است که بسته حمایتی کارمندان قطعی نشده و در روزهای آینده نیز این مسأله نهایی خواهد شد و به تدریج برای کارمندان و بازنشستگان سبد حمایتی در نظر گرفته می‌شود.


تعداد بازدید :  226