شماره ۱۵۴۴ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۱ آبان
صفحه را ببند
بخشنامه پرحاشیه سایپا برای مشتریان پیش‌فروش
به جای ساندرو، پراید می‌دهیم!

شهروند| «به جای ساندرو دو دستگاه پراید بگیرید.» این بخشنامه جالب سایپا دیروز خبرساز شد. رنو پارسال سفت و سخت مقابل رسانه‌های خارجی ایستاد و اعلام کرد که در صورت برگشت تحریم‌ها از ایران نمی‌رود. همین موضوع باعث شد سایپا روی قول فرانسوی‌ها حساب کند و پیش‌فروش خودروی ساندرو را در بهمن ماه ‌سال گذشته کلید بزند، اما با برگشت تحریم‌ها خودروسازان فرانسوی که پیش از این هم سابقه بدقولی داشتند، بساط‌شان را جمع کردند و از ایران خارج شدند. در این میان رنو هم بی‌توجه به مصاحبه‌های متعدد با رسانه‌های داخلی و خارجی زمزمه رفتن از ایران را سر داد. حالا خودروسازان مانده‌اند و ساندروهایی که فروخته‌اند. سایپا می‌گوید با قطعاتی که در انبار دارد، هرگز نمی‌تواند تمام ساندروهای پیش‌فروش‌شده را تحویل بدهد و تنها جوابگوی بخش کوچکی از مشتریان است. از آن سو مشتریان هم برای دیرکرد تحویل خودروهایشان به سایپا فشار می‌آورند. مجموعه این اتفاقات باعث شده سایپا بخشنامه بزند و بگوید که مشتریان به جای ساندرو، پراید بگیرند. با این حال مشتریان از این اتفاق عصبانی هستند و سایپا می‌گوید با رنو در حال مذاکره است، بلکه آنها را راضی به برگشتن کند.
پراید می‌دهیم!
در حالی شرکت سایپا در بخشنامه‌ای  به  نمایندگی‌های فروش خود اعلام کرده مشتریانی که ساندرو و تندر۹۰ ثبت‌نام کرده‌اند، می‌توانند محصولات خانواده پراید یا تیبا را به‌جای خودروی ثبت‌نامی خود تحویل بگیرند که قیمت این محصول پرطرفدار خانواده رنو در بازار به 132‌میلیون تومان رسیده است. هرچند مدیرعامل ساپیا چند روز پیش از ادامه مذاکرات با فرانسوی‌ها خبر داده بود، اما مفاد بخشنامه اخیر این خودروساز نشان می‌دهد که چندان امیدی به بازگشت رنو به ایران وجود ندارد. سایپا می‌گوید البته کسانی که همچنان خواهان خرید ساندرو یا تندر90 هستند، می‌توانند منتظر بمانند و از  12‌درصد سود تاخیر و 15‌درصد سود مشارکت بهره‌مند شوند. البته همان‌طور که در قرارداد اولیه آمده قیمت محصولات به‌ قیمت زمان تحویل مشتری طبق قرارداد محاسبه خواهد شد.
اما سود 27‌درصدی برای مشتریان پروپاقرص محصولات خانواده رنو درحالی در نظر گرفته شده که اگر پیش‌خریداران تا پایان آبان امسال یعنی زودترانصراف دهند، سود بیشتر و معادل 36‌درصد دریافت خواهند کرد. البته اگر بعد از این تاریخ یعنی اول آذر از خرید خود انصراف دهند، تنها 30‌درصد سود به آنها پرداخت خواهد شد.
به جای ساندرو تندر چه خودرویی سوار شوید
اما پیشنهاد اول این جاده مخصوص‌نشین برای مشتریان این است که  تعهدات  ساندرو  و استپ وی را با محصولات X100 (سایپا131 و سایپا 151) و X200 ( تیبا، تیبا2 و ساینا)  جایگزین کنند و از سود مشارکت 27‌درصدی طبق قرارداد بهره‌مند شوند. آنگونه که در اطلاعیه سایپا آمده است، پیش‌خریداران انواع ساندرو و استپ‌وی می‌توانند  یک دستگاه X100  و یک دستگاه X200  دریافت کنند. البته یک دستگاه  آن در بهمن امسال  به قیمت زمان تحویل محصول رنوی مشتری تحویل داده می‌شود و دیگری که قرار است در آذر 98 به مشتریان تحویل داده ‌شود، براساس قیمت روز کارخانه قیمت‌گذاری می‌شود.
البته مشتریان تندر می‌توانند یک دستگاه خودرو X100 (سایپا 131، سایپا 151)  یا X200  (تیبا، تیبا2 و ساینا)  با موعد تحویل بهمن 97 به بعد با قیمت زمان تحویل محصول رنو به  مشتری دریافت کنند.
در بازار چه خبر است؟
اما درحالی خطوط تولید بسیاری از خودروها این روزها با مشکل مواجه شده که گشتی در بازار از افزایش قیمت خودروهای پرطرفدار حکایت می‌کند. به‌عنوان مثال در بازار دیروز معاملات خرید و فروش خودرو استپ وی با افزایش 3‌میلیون تومانی با قیمت 132‌میلیون تومان، پژو405 GLX‌ با افزایش 3‌میلیون و 500‌هزار تومانی با قیمت 54‌میلیون و 700‌هزار تومان و پراید 131 با قیمت 33‌میلیون و 800‌هزار تومان فروخته می‌شود، همچنین پژو پارس با کاهش یک‌میلیون تومانی با قیمت 69‌میلیون تومان، دنا با قیمت 79‌میلیون تومان، پژو206 تیپ 5 با قیمت 71‌میلیون تومان، پراید 111 با قیمت37‌میلیون و 300‌هزار تومان و سمند ال‌ایکس با قیمت 54‌میلیون و 800‌هزار معامله می‌شود. پژو206 تیپ 2 با قیمت 59‌میلیون تومان، سمند EF7  با قیمت 58‌میلیون تومان و پژو206 صندوق‌دار با قیمت 71‌میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.


تعداد بازدید :  171