شماره ۱۵۴۶ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۳ آبان
صفحه را ببند
آشنایی با فعالیت های پیشگیرانه صلیب سرخ
از کمک به قربانیان جنگی تا اقدامات بشردوستانه

کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ International Committee of the Red Cross (ICRC)‎) انجمن و سازمان غیر دولتی انسان‌دوستانه‌ای است که مقر اصلی آن در شهر ژنو سوییس واقع شده است. این سازمان در ابتدا فقط برای مراقبت از سربازان زخمی جنگ بود، اما بعدها برای تسکین همه دردهای بشری گسترش یافت. تقریبا در همه کشورهای دنیا شعبه‌هایی از صلیب ‌سرخ وجود دارد که در طول جنگ و صلح کار می‌کنند. این سازمان به مردم بی‌پناه بدون هیچ تبعیضی از لحاظ طبقه، رنگ، عقیده و ملیت خدمت می‌کند. فعالیت اصلی کمیته بین‌المللی صلیب ‌سرخ در بخش اقدامات بشردوستانه برای قربانیان جنگ‌ها و منازعات بین‌المللی و منطقه‌ای است؛ با این‌حال یکسری اقدامات تحت عنوان کارهای پیشگیرانه از سوی این سازمان طرح‌ریزی شده است که در ادامه به‌صورت خلاصه به آن اشاره می‌شود. اقدامات پیشگیرانه کمیته بین‌المللی صلیب ‌سرخ به منظور تحدید تاثیرهای زیانبار درگیری و به حداقل رساندن آن است. کمیته بین‌المللی صلیب ‌سرخ به دنبال ارتقای همه اصول بشردوستانه به منظور پیشگیری یا دست‌کم محدود کردن بدترین زیان‌های جنگ است.
پیشگیری از طریق ارتباط
کمیته بین‌المللی صلیب ‌سرخ در برنامه‌های پیشگیرانه خود اغلب افرادی را هدف قرار می‌دهد که بر سرنوشت قربانیان درگیری‌های مسلحانه تاثیر می‌گذارند یا می‌توانند اقدامات کمیته بین‌المللی صلیب‌ سرخ را تسهیل کنند. این گروه‌ها شامل رهبران جوامع، نیروهای امنیتی و جوانان و نوجوانان هر کشور است. استراتژی فعالیت‌های پیشگیرانه بر مبنای سه سطح برنامه‌ریزی شده است؛ ایجاد آگاهی، ارتقای حقوق بشردوستانه از طریق آموزش و تربیت و تلفیق حقوق بشردوستانه در برنامه‌های رسمی و درسی و حقوقی و عملی. هدف نهایی تاثیر گذاشتن بر افکار و رفتار مردم است تا حمایت از جمعیت غیر نظامی و سایر قربانیان تسهیل و امنیت اقدامات بشردوستانه بیشتر شود. اقدمات بشردوستانه مشغولیت اصلی بسیاری از سازمان‌ها، گروه‌ها و افراد است. به‌دلیل این‌که نهادهای بسیاری به نیازهای بسیار ضروری بشری می‌پردازند، گفتمان برای پیشگیری از هرگونه دوباره‌کاری و پیچیده‌شدن اقدامات ضروری است.
در نتیجه کمیته بین‌المللی صلیب‌ سرخ سعی می‌کند تصمیم‌گیرندگان و رهبران افکار عمومی همچون مجلس، اعضای سازمان‌های غیر دولتی و آژانس‌های تخصصی کمک به نیازمندان را از فعالیت‌های خود آگاه کند تا از حمایت‌های رسمی این نهادها در اهداف بشردوستانه‌اش برخوردار شود. به این منظور کمیته در دیپلماسی بشردوستانه‌ای که شامل ایجاد و حفظ شبکه ارتباطی با فعالان این حوزه می‌شود وارد شده و هماهنگی لازم برای ادامه فعالیت‌هایش را انجام می‌دهد.


تعداد بازدید :  307