شماره ۱۵۴۶ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۳ آبان
صفحه را ببند
کشف محموله‌های عجیب مواد مخدرایرانی در راه اروپا

شهروند| چند محموله مواد مخدر از سوی پلیس شناسایی و کشف شد. مواد مخدر به طرز بسیار ماهرانه‌ای در کالاهای مختلف جاسازی شده بود. افرادی در قالب چند باند مختلف اقدام به قاچاق  تریاک، شیشه، حشیش و ماری‌جوانا می‌کردند. این افراد با شگردهای خاصی این مواد را در مقادیر مختلف جاسازی و از طریق پست و به‌عنوان سوغاتی همراه مسافران از کشور خارج می‌کردند. تاکنون 5 نفر دراین ارتباط دستگیر شده‌اند، اما به گفته پلیس هنوز همه اعضای این گروه‌های قاچاق مواد مخدر شناسایی نشده‌اند و تحقیقات در این‌باره ادامه دارد.
 شگردهای به‌کار گرفته‌شده برای خروج مواد از کشور از سوی این قاچاقچیان عجیب و درعین حال بسیار ماهرانه بوده است. گروهی از این افراد کیف‌های صنایع دستی را به مواد مخدر آغشته می‌کردند. درواقع این افراد با آب‌کردن شیشه و تریاک کیف‌ها را که از جنس نخ هستند در این مواد قرار می‌دادند. جنس نخ این کیف‌ها باعث جذب این مواد می‌شد و این کیف‌ها همراه مسافران به‌عنوان بار با هواپیما به کشورهای اروپایی ارسال می‌شد. در ظاهر این کیف‌ها هیچ چیز غیرعادی دیده نمی‌شد، اما ماموران پلیس با کمک اداره مبارزه با مواد مخدر موفق به شناسایی تعدادی از این محموله‌ها و دستگیری چند نفر از قاچاقچیان شدند. به گفته پلیس،  فقط در دو کیف کوچک صنایع دستی نزدیک به 300 گرم شیشه و چیزی در حدود 700 گرم تریاک به این شکل جاسازی شده بود. افسر این پرونده در توضیح بیشتر درباره این شگرد عجیب قاچاق مواد مخدر به «شهروند» گفت: «این محموله‌ها به قصد کشورهای اروپایی در فرودگاه کشف شد. براساس اطلاعات به دست آمده، رابط این قاچاقچیان در کشورهای اروپایی پس از دریافت این محموله‌ها، آنها را به آزمایشگاه‌های مجهزی منتقل و درنهایت همه مواد جاسازی شده در الیاف این کیف‌ها را استخراج می‌کنند.» به گفته این مامور پلیس، این مواد به چند برابر قیمت در کشورهای اروپایی به فروش می‌رسد و سود زیادی برای قاچاقچیان دارد.
این باندهای قاچاق همچنین برای خارج‌کردن مواد مخدر از کفش‌های ورزشی مردانه و دمپایی‌های صنایع دستی استفاده می‌کردند. مواد مخدر به‌طرز ماهرانه‌ای جاسازی شده بود. همچنین این باندها بذر گیاه ماری‌جوانا را از هلند وارد کشور و پس از کشت این ماده مخدر آن را در قالب بسته‌های چای به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس ارسال می‌کنند تا از آن‌جا به اروپا برده شود.
اما عده‌ای دیگر برای خارج‌کردن مواد مخدر از کشور به سراغ پست رفته بودند. این گروه در پوشش صنایع دستی زینتی، حشیش را به‌طرز زیرکانه‌ای در قسمت‌های مختلف این کالاهای لوکس جاسازی و سپس به مقصد کشورهای اروپایی ارسال می‌کردند. محموله‌های این باند هم با همکاری اداره پست و پلیس مواد مخدر کشف شد و چند نفر هم در این ارتباط دستگیر شدند. یکی از مقامات بلندپایه پلیس که از نزدیک در جریان شناسایی و دستگیری این باند قاچاق مواد مخدر بوده، در این‌باره به «شهروند» گفت: «این جابه‌جایی و رفت و برگشت مواد مخدر به اروپا سود بسیار زیادی برای قاچاقچیان دارد. درحال حاضر تریاک در کشورهای اروپایی کیلویی 70‌میلیون تومان است، درحالی‌که این ماده مخدر در مرزهای شرقی کشور حدود 3‌میلیون تومان معامله می‌شود.»


تعداد بازدید :  443