شماره ۱۵۴۶ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۳ آبان
صفحه را ببند
سفر رئیس جمعیت هلال‌احمر به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه انجام شد
همراهی با مردم کرمانشاه ادامه دارد

مناطق زلزله‌زده کرمانشاه در سالروز این اتفاق میهمانان زیادی داشتند که برای یادبود نام درگذشتگان و اطلاع از شرایط مردم به ‏منطقه سفر کرده بودند، یکی از این میهمانان رئیس جمعیت هلال‌احمر بود. دکتر علی‌اصغر پیوندی پس از حضور در مراسم ‏سالگرد جانباختگان روستاهاي كوييك در محل آرامگاه روستاهاي كوييك از روند ارایه خدمات تیم‌های بهداشت و درمان جمعیت ‏هلال‌احمر در روستاهای سرپل‌ذهاب بازدید و با حضور در دو مدرسه، توزیع 17‌هزار بسته لوازم‌التحریر  را میان دانش‌آموزان ‏مناطق زلزله‌زده آغاز کردند. اما مهمترین بخش سفر رئیس جمعیت هلال‌احمر برای تحقق وعده‌ای بود که‌سال گذشته به ستاره ‏برای ساختن خانه پدری‌اش داده بود. ‏

هلال احمر خدمت‌گزار مردم آسیب دیده

پیوندی در حاشیه بازدید از شهرها و روستاهای آسیب‌دیده در زلزله‌سال گذشته، با بیان این‌که خدمت مردم شریف کرمانشاه ‏آمده‌ایم تا ابراز همدردی و عرض ادب کنیم، به کمک‌های چندین میلیاردی ‏مردمی برای مردم زلزله زده این استان اشاره کرد و گفت: «تلاش هلال‌احمر این بوده تا صحنه رفاقت و مهرورزی را در راستای کمک ‏به این عزیزان شکل دهد و کمک‌های مردمی  برای رفع نیازهای مردم مستقیم به دست آنها برسد.
بر همین اساس گزارشی ‏از بنیاد مسکن استان به ما داده شد تا به خانه‌هایی که صددرصد تخریب شده یا به صورت نسبی آسیب‌دیده‌اند و به ‏خرید لوازمی مثل یخچال، فرش یا هر چیز دیگری نیاز دارند، رسیدگی شود و تمام تلاش و همت هلال‌احمر این بوده که امانتدار صادقی برای کمک‌های مردمی ‏باشد و آنها را براساس نیازسنجی به دست زلزله‌زدگان رسانده‌ایم.»   ‏
رئیس جمعیت هلال‌احمر ادامه داد:«امیدواریم شاهد حادثه‌ای دیگر نباشیم، اما جمعیت هلال‌احمر تلاش می‌کند خدمتگزار و ‏پناهگاه خوبی برای مردم آسیب‌دیده باشد؛ امروز که نگاه می‌کنیم حرکات بسیار دلگرم‌کننده بوده و تغییرات بسیار چشمگیر ‏است.امیدواریم با همدلی بیشتر و تلاش و کیفیت بیشتر، کم و کاستی‌ها و مشکلات اندک برطرف شود و رضایت مرزبانان کشور ‏را به خوبی جلب کنیم.‏»

هديه ارزشمند هلال احمری‌ها براي دانش‌آموزان مناطق زلزله‌زده كرمانشاه

مقصد دوم سفر رئيس جمعيت هلال احمر، به دشت ذهاب نزديك بود. روستاي كوييك حسن درست در بيخ گوش روستاي ‏كوييك عزيز و محوطه دبستان شهيد حسين فهميده. زلزله‌سال گذشته اگرچه تا مدتي نيمكت‌هاي شكسته و در و ديوار ترك ‏خورده آن را از حضور بچه‌هاي روستا محروم كرد، اما طولي نكشيد كه دوباره بچه‌هاي روستا مدرسه خاطره انگيزشان را پس ‏گرفتند. جايي كه هنوز خاطره دانش‌آموزان پركشيده مدرسه در آن زنده است و انگار آنها هر روز صبح با خنده‌ها و شادي‌هاي سرمستانه‌شان، ‏اميد را از ميان كانكس‌هايي كه حالا كلاس درس‌شان شده به اهالي روستا هديه مي‌دهند. زانا احمدی دانش ‏آموز پایه سوم دبستان شهید فهمیده از وضعيت تحصيلي‌شان گفت: «هنوز مدرسه ما کولر و بخاری ندارد و خیلی از ‏همکلاسی‌ها هم امسال دفتر و لوازم‌التحریر به اندازه کافی نداشتند. از هلال احمری‌ها ممنونیم که به فکر تحصیل ما هستند.»‎هلال‌احمر‌ی‌ها اما براي دانش‌آموزان مناطق زلزله‌زده كرمانشاه هديه‌اي ارزشمند داشتند. ١٧‌هزار بسته لوازم‌التحرير كه ‏همزمان با سالگرد زلزله كرمانشاه ميان دانش‌آموزان روستاها و نقاط متاثر از زلزله در اين استان توزيع شد. وقتي دكتر پيوندي و ‏شهاب‌الدین صابونچي رئيس سازمان جوانان هلال‌احمر با حضور در كلاس درس دانش‌آموزان بسته‌هاي لوازم‌التحرير را ميان ‏بچه‌ها توزيع مي‌كردند، چهره كودكان درسخوان روستا ديدني بود. وقتي يكي از بچه‌هاي كلاس سوم دفتر جديد خود را به همكلاسي‌اش هديه داد، مي‌شد فهميد روستاي كوييك روزي از پشت همين ميز و نيمكت‌هاي غبار گرفته مدرسه و به دست همين ‏دانش‌آموزان كم سن و‌سال امروز ساخته خواهد شد. رئيس جمعيت هلال‌احمر در جمع شاد بچه‌هاي كلاس در پاسخ به ‏قدرداني آنها گفت:   «اين بسته‌ها هداياي مردم است كه ما امروز به دست شما مي رسانيم. اميدواريم خيلي زود با گذراندن مدارج ‏علمي و موفقيت در تحصيل باعث سربلندي مردم روستاي‌تان شويد‎.»

زلزله یک حادثه مقطعی و زودگذر نیست

حمایت روانی و اجتماعی از بازماندگان زلزله به وسیله هلال‌احمر برای کاهش اضطراب و تأمین آرامش روحی زلزله‌زدگان بسیار ‏مهم است‎.‎به گفته پیوندی حمایت‌هایی که در بخش روانی و اجتماعی توسط تیم‌های سحر هلال‌احمر ارایه شده است تمام نشده، ‏چرا که  زلزله یک حادثه مقطعی و زودگذر نیست و اثرات آن سالیان‌سال ادامه دارد. در زلزله بم و رودبار هم همین اتفاق افتاد. ما ‏تیم حمایتی خود را در قالب تیم سحر داشتیم؛ چندین ماه بعد از زلزله در خدمت خانواده‌ها و عزیزانی که عزیزی از دست داده‌‏اند، بودیم و حمایت‌های اجتماعی ادامه‌دار خواهد بود. امیدواریم به این شکل بتوانیم تألمات روحی این عزیزان را کاهش دهیم. ‏رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به وسعت زلزله کرمانشاه گفت: «در این حادثه 65 تا 70 نفر دچار آسیب نخاعی شدند که 19 ‏نفر آنان آسیب جدی دیده‌اند. این جمعیت تا زمانی که نیاز آنان به خدمات درمانی رفع شود به صورت رایگان به این ‏افراد خدمات ارایه می‌کند.‏‎»
رئیس جمعیت هلال‌احمر در مورد فعالیت‌های حوزه توانبخشی هلال‌احمر برای زلزله‌زدگان کرمانشاه عنوان کرد:«ما در زمینه ‏توانبخشی نقش مهمی داریم و درمناطق زلزله‌زده هم افراد زیادی دچار مشکل شده‌اند که به این خدمات نیاز دارند. از همین رو ‏در بیمارستان نورافشار تهران مصدومان را تحت درمان قرار داده و خدمات توانبخشی به صورت رایگان به آنها ارایه می‌شود و تا ‏زمانی که لازم باشد این اقدامات درمانی ادامه خواهد یافت. تلاش‌ها باید ادامه داشته باشد با این‌که اقدامات زمان‌بر و هزینه‌بر ‏است.‏»

ستاره در خانه جدیدش داوطلب جمعیت هلال‌احمر شد

یکی از کارهای مهم برنامه‌های رئیس جمعیت در این سفر، وفای به عهدی بود که به ستاره احمدی داده بود؛ درست یک‌سال ‏پیش وقتی که دختر نوجوان روبه‌رویش ایستاد و گفت: «من نه عروسک می‌خواهم نه کانکس؛ من خانه می‌خواهم همان جایی که ‏پدرم می‌خواست بسازد.» همین شد که هلال‌احمر خانه‌ای برای ستاره ساخت تا در سالگرد آن شب تلخ لبخند شیرینی بر لبان ‏دخترک بیاورد. دکتر پیوندی در خانه‌ای که قولش را به ستاره داده بود کنار او نشست و گفت: «امروز ستاره به خانه‌ای که قول ‏داده بودیم رسید؛ امیدواریم ستاره این هدیه را از هلال‌احمر قبول کند و به امید خدا با دلی شاد و با توکل به خدا و با امیدواری ‏به کمک مردم و آشنایان و مردم منطقه بتواند مدارج علمی را طی و غم گذشته را فراموش کند و روزهای بسیار خوب و ‏خوشی را پیش رو داشته باشد. ما همیشه در کنار مردم و در کنار شما هستیم.»
‏ رئیس جمعیت هلال‌احمر خطاب به ستاره گفت:  «تو امروز لباس هلال‌احمر را پوشیدی، یعنی داوطلب شدی و خودت هم می‌‏خواهی به مردم کمک کنی؛ همه باید به هم در بحران‌ها و سختی‌ها کمک کنیم. برای هر کسی که مشکلی پیش بیاید همه ‏هموطنان باید به کمک یکدیگر بشتابند. زلزله کرمانشاه هم نمونه کاملی از کمک‌های همه مردم ایران از همه شهرها و ‏روستاهای دور و نزدیک به مرزبانان غیور کشورمان بود. امیدواریم که دیگر هیچ حادثه‌ای در استان کرمانشاه و دیگر استان‌ها ‏شاهد نباشیم و شاهد روزهای خوب و خوش باشیم.» پیوندی همت عالی برای  ساخت و تجهیز منازل تخریب شده در طول یک ‏سال گذشته را ستود و ابراز امیدواری کرد تا قدم‌های برداشته شده نور امید را به دل مردم آسیب‌دیده بازگردانده باشد و امید به ‏زندگی را در استفاده‌کنندگان بیشتر کند.‏رئیس جمعیت هلال‌احمر پس از این دیدار راهی دبستان بوستان روستای نوشیروان شد و بسته‌های لوازم‌التحریر را به دانش‌‏آموزان این مدرسه نیز هدیه داد.‏

بازدید از مانور تیم‌های بهداشت و درمان اضطراری

 دكتر پيوندي از مانور تیم‌های بهداشت و درمان ‏اضطراری‎ (BHCO) ‎در روستاهای کوییک بازدید کرد.
در این مانور که به همت معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی هلال‌احمر ‏استان کرمانشاه به مناسبت سالگرد زلزله برگزار می‌شد، پزشکان، پرستاران و کادر درمانی داوطلب هلال‌احمر به ارایه خدمات ‏درمانی چون ویزیت، دارو و توانبخشی رایگان به بیماران پرداختند.
رئیس جمعیت هلال‌احمر در بازدید از محل برپایی چادرها با ‏پزشکان و پرستاران هلال‌احمر و نیز با مراجعه کنندگان به این واحد به گفت و گو پرداخت.
او در حاشیه این بازدید با بیان ‏این‌که مردم در زلزله کرمانشاه نیز مانند همیشه به هلال‌احمر اعتماد کردند و با این نهاد عام‌المنفعه برای خدمات‌رسانی به ‏حادثه دیدگان همراه شدند، گفت: «زلزله ورزقان ۵‌سال پیش رخ داد و با وجود این‌که آن حادثه تلفات بیشتری داشت مردم ٢٢ ‏میلیارد تومان به هلال‌احمر کمک کردند. اما در زلزله کرمانشاه این همدلی‌ها و نیز اعتماد به هلال‌احمر به اوج خود رسید و آنها ‏با نیت خیر خود میلیاردها تومان برای کمک‌رسانی به حادثه‌دیدگان زلزله در اختیار هلال‌احمر قرار دادند تا برای ارایه خدمات ‏مختلف به زلزله‌زدگان هزینه شود.»

فاتحه‌ای برای از دست رفتگان
سفر دكتر علي اصغر پيوندي در نخستين سالگرد زلزله كرمانشاه به مناطق زلزله‌زده اين استان از دشت ذهاب آغاز شد. از ‏روستاي كوييك عزيز و با حضور در مراسم سالگرد جانباختگان روستاهاي كوييك در محل آرامگاه روستاهاي كوييك. براي جوان‌‏هايي كه خيلي زود ديار پدري را ترك كردند، صبح سالروز حادثه تلخ زلزله را تلخ‌تر و دردناك‌تر مي‌كرد‎.‎‏ دكتر پيوندي، رئیس ‏جمعیت هلال احمر، بازوند استاندار كرمانشاه، اعضاي جوانان، داوطلبان و امدادگران هلال‌احمر با حضور بر سر مزار جانباختگان ‏زلزله و فاتحه خواني بر قبور از دست‌رفتگان اين حادثه جانسوز، با اهالي روستاهاي كوييك ابراز همدردي كردند‎.‎

 


تعداد بازدید :  793