شماره ۱۵۴۶ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۳ آبان
صفحه را ببند
آیا مستثنی شدن مدیران بازنشسته صداوسیما از قانون منع بکارگیری بازنشستگان حقیقت دارد؟
فضاسازی برای دور زدن قانون

در تبصره یک قانون منع بکارگیری بازنشستگان آمده:   «بکارگیری بازنشستگان، در سمت‌های مذکور در بندهای (الف)، (ب) و (ج) ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری [یعنی روسای سه قوه، معاون اول و معاونان رئیس‌جمهوری، وزرا و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای نگهبان] مجاز است. همچنین بکارگیری بازنشستگان در نیروهای مسلح با مجوز فرمانده معظم کل قوا مجاز است. بکارگیری بازنشستگان وزارت اطلاعات تا سقف یک‌درصد از مجموع نیروهای شاغل رسمی این وزارتخانه در هر دوره مدیریتی صرفاً در وزارتخانه مذکور مجاز می‌باشد. جانبازان بالای ۵۰ درصد، آزادگان بالای سه‌ سال اسارت و فرزندان شهدا از شمول این قانون مستثنی می‌باشند.» کاری نداریم که در این قانون «می‌باشند» غلط است و کاش قوانین کشور هم ویرایش ادبی می‌شدند، ولی این جمله‌های صریح و همه‌فهم نشان می‌دهد که استثناهای این قانون معدود و قابل دستیابی است.
در روزهای گذشته خبرآنلاین نوشته: «طبق اخبار دریافتی در چند روز گذشته یکی از مدیران ارشد معاونت سیاسی صداوسیما در جلسه‌ای با حضور سردبیران و دبیران این معاونت گفته است از مجموعه لیستی که برای اخذ معافیت برخی مدیران صداوسیما برای ادامه کار در پست‌های مدیریتی ارایه شده بود، تنها با ادامه کار چهار نفر شامل مجید آخوندی معاون سیاسی (حدود ۱۰‌سال است که بازنشسته شده)، ایرج سبقتی قائم‌مقام معاونت سیاسی (حدود ۱۰‌سال پیش بازنشسته شده)، سیدمهرداد سیدمهدی ریاست خبرگزاری صداوسیما (حدود ۳‌سال است که بازنشسته شده) و عبدالرضا بوالی مدیر شبکه خبر (حدود ۱۰‌سال است که بازنشسته شده) موافقت شده است.» هر چند تلاش‌های خبرنگار «شهروند» برای یافتن منبع اصلی این خبر و صحت‌سنجی این گفته‌ها و شنیده‌ها به جایی نرسید ولی این سوال جدی مطرح است که وقتی قانون در جزییات صراحت دارد و در ایراد شورای نگهبان به بند معافیت توسط مقام معظم رهبری، کل این بخش از قانون حذف شده، چطور می‌توان افرادی را ولو در سمت‌های مهم به ‌کار گرفت؟ بر اساس کدام بند و تبصره قانونی می‌توان از بیت‌المال به این افراد حقوق داد.
همه نام‌های برده شده در این خبر از چهره‌های پرسابقه معاونت سیاسی صداوسیما هستند که هیچ‌کدام نمی‌توانند فرزند شهید باشند یا طعم اسارت را چشیده باشند. آن‌طور هم که از مشاهدات برمی‌آید، بعید است اثرات جانبازی در آنها دیده شود. حالا که چند روزی از انتشار این خبر گذشته و تکذیبی هم از جانب نامبردگان و صداوسیما منتشر نشده و اکنون که به روزهای پایانی مهلت کناره‌گیری بازنشسته‌ها می‌رسیم،‌ آیا این خبر را هم باید نوعی فضاسازی ‌ محسوب کرد یا به بایگانی سپرد؟


تعداد بازدید :  221