شماره ۱۵۴۷ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۴ آبان
صفحه را ببند
شهرگردی
باغ‌هایی برای قدم‌زنی در پاییز

مدت‌هاست خبری که از باغ‌های تهران و روزگارشان منتشر می‌شود، تخریب و واگذاری است. این‌بار خواستم روی خوش ماجرا را ببینیم (!) و سراغ 3 باغ در تهران برویم که سرپااند و نفس می‌کشند. بد نیست بدانید که الگوی بسیاری از باغ‌های ایرانی، آن‌قدر در دنیای معماری باغ‌ها دارای ظرفیت‌های زیباشناسی بوده که در دنیا این سبک کاملا منحصربه‌فرد و با نام ایران شناخته می‌شود. باغ‌های تهران گزینه مناسبی برای قدم‌زدن در روزهای پاییزی است؛ گزینه‌ای که می‌تواند آدم را از شلوغی‌های داخل شهر و سروصداهای خودرو‌ها و سرنشینانش دور کند. یافتن لوکیشن‌هایی برای آرامش در تهران واقعا نعمت است. باغ نگارستان، باغ ایرانی و باغ موزه هنر ایرانی پیشنهادهای ما به شماست. فضای آرامش‌بخش این سه باغ برای لحظاتی هم که شده، شما را از هیاهوی شهر جدا می‌کند.

باغ نگارستان
باغ نگارستان یکی از بناهای قدیمی و ارزشمند تهران قدیم است که به دستور فتحعلی‌شاه قاجار ساخته شد. این بنا چه از نظر تاریخچه، معماری و هنر به کاررفته در ساخت آن و چه از نظر موقعیت کنونی و آثاری که در موزه‌های آن به نمایش درآمده، اهمیت بسیار زیادی دارد و مکانی است که شما می‌توانید آرامشی بی‌حد و وصف را در آن بیابید. به محض پاگذاشتن در باغ حس‌وحال خانه‌های قدیمی سراسر وجودتان را پر می‌کند. در این باغ می‌توانید از موزه کمال‌الملک دیدن کنید، از خوردن صبحانه در کافه طهرون و در زیربنای زیبایی که با الهام‌گرفتن از حافظیه شیراز بنا شده، لذت ببرید، از موزه‌ها و بناهای دیگری که در آنها گالری و نمایشگاه‌های موقت برپا می‌شود، دیدن کنید.
نشانی: میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، خیابان شریعتمدار رفیع

باغ موزه هنر ایرانی
باغ موزه هنر ایرانی در منطقه الهیه قرار گرفته و بافت آن کاملا با خانه‌های قدیمی در آن منطقه هماهنگی دارد. در طراحی این باغ از باغ فین کاشان الهام گرفته شده و یک بنای کاملا مرمت‌شده است. وجود درختان سر به فلک کشیده، جوی‌های پرآبی که از هرسو روانه‌اند و صدای خوش پرندگان باعث می‌شود این مکان یک انتخاب خوب در این روزها باشد. می‌توانید به ساختمان قدیمی با شیشه‌های رنگی که اصالت خانه‌های ایرانی را دارد، هم سری بزنید و از نمایشگاهی که در آن برقرار است، دیدن کرده و روحتان را نیز تغذیه کنید. در فضای اطراف کافه انتهای باغ، آخر هفته‌ها بوفه صبحانه متنوعی چیده می‌شود که امتحان‌کردن آن خالی از لطف نیست. آرامش این باغ موزه هرکسی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.
نشانی: میدان تجریش، خیابان مقصودبیک (شهید دربندی)، کوچه دکتر حسابی، شماره 10

باغ ایرانی
بوستان باغ ایرانی بهینه‌سازی شده و توان‌یابان بدون محدودیت‌های شهری می‌توانند در محیط زیبای باغ تردد کنند. این باغ 3 ورودی دارد. حوض‌های متعدد، سبک هندسی قرارگیری درختان و همچنین حوض وسیع و فواره، عمارت یا کوشک در وسط باغ و رعایت تقارن‌ها در طراحی، این باغ را به مقصدی خاص برای گردشگران طبیعت پایتخت تبدیل کرده است. ساختمانی که در واقع رستوران و کافی‌شاپ این مجموعه است هم نمونه‌ای از بناهای قدیم تهران است. این باغ، حفاظ دارد و از ساعت 7 صبح تا 12 شب، پذیرای بازدید علاقه‌مندان است و بازدید از آن برخلاف دیگر بوستان‌های تهران، شبانه‌روزی نیست.
نشانی: خیابان شیخ‌بهایی شمالی، 20 متری پیروزان، کوچه شهیدصابری


تعداد بازدید :  498