شماره ۱۵۴۸ | ۱۳۹۷ شنبه ۲۶ آبان
صفحه را ببند
کف و سوت ممتد، از این سو تا آن‌سوی دنیا

جنجال اعتراض‌ مخاطبان فیلم «خانم یایا» به عوامل تولید‌کننده این اثر همچنان ادامه دارد. اگر بخواهیم کل این دعوا را در یکی دو جمله خلاصه کنیم، چنین می‌شود که مخاطبان با توجه به سابقه عبدالرضا کاهانی کارگردان این فیلم و همچنین فهرست بازیگران شامل رضا عطاران، حمید فرخ‌نژاد و امین حیایی، با فرض مواجهه با یک فیلم کمدی که قرار است همه را در سالن سینما از خنده‌روده‌بر کند، بلیت خریده و به تماشای این فیلم نشستند، اما تنها نتیجه‌ای که از کار خود گرفتند، این بود که:   «زهی خیال باطل»! منهای این سابقه ذهنی، تیزر منتشرشده از فیلم را هم نباید در جهت‌دهی اشتباه به ذهن کسانی که «خانم یایا» را برای دیدن برگزیدند، بی‌تاثیر دانست. امروز که عوامل این فیلم خیلی حق به جانب از کمدی‌نبودن اثر و اشتباه مخاطب در هدفگذاری می‌گویند، شاید بد نباشد پالس‌های فرستاده شده از سوی خود را نیز بررسی کنند تا معلوم شود این میان تقصیر فقط متوجه یک طرف دعوا نیست.
مخاطبان، ناراضی از امیرخان و شیرین‌‌‌جان
ماجرای سورپرایزشدن تماشاگران در سالن سینما البته از فیلم کاهانی شروع نشده است. اکران فیلم «چه کسی امیر را کشت؟» در ‌سال 1385 نیز اتفاقی مشابه «خانم یایا» را رقم زد، با این تفاوت که آن زمان اینستاگرامی وجود نداشت تا مخاطبان به صفحه عوامل فیلم حمله کنند! این فیلم نیز با فهرست بازیگران مشهور خود از خسرو شکیبایی و امین حیایی گرفته تا نیکی کریمی و الناز شاکردوست، مخاطبان خود را بشدت متعجب کرد. آن زمان اخباری مبنی بر مراجعه برخی مخاطبان به گیشه سینماها و درخواست‌شان برای بازپس‌گرفتن پول بلیتی که خریده بودند، درمطبوعات منتشر شد. اکران عمومی فیلم «شیرین» ساخته زنده‌یاد عباس کیارستمی نیز دچار چنین ماجرایی شد و به اذعان پخش‌کننده فیلم، حتی در سینمایی خاص مثل سینما فرهنگ نیز بسیاری از تماشاگران فیلم را تا پایان تاب نیاورده و حتی کار به شکستن شیشه سینما می‌کشد.
از تارانتینو و اسکورسیزی تا کیمیایی و جیرانی
سنت اعتراض به فیلم روی پرده از سوی مخاطبان چیز عجیب و غریبی نیست، خصوصا که در جشنواره‌های شماره یک جهانی این رویه نمودی بارز دارد. جالب است بدانید بسیاری از فیلم‌های مهم جهان در نخستین نمایش‌ خود در این جشنواره‌ها شدیدا مورد اعتراض مخاطبان قرار گرفته و با سوت و کف ممتد بدرقه شده‌اند. فیلم‌هایی که احتمالا امروز با شنیدن نام‌ آنها تصور هو شدنشان در مخیله‌تان نمی‌گنجد. «داستان عامه‌پسند» کوئنتین تارانتینو، «راننده تاکسی» مارتین اسکورسیزی، «توئین پیکز» دیوید لینچ، «ضد مسیح» لارس فون‌تریه، «درخت زندگی» ترنس مالیک، «ماجرا» میکل آنجلو آنتونیونی،... و بسیاری دیگر که اسم خود و آثارشان را تریلی 18 چرخ هم نمی‌تواند حمل کند! درهمین جشنواره فجر خودمان هم برخی آثار کارگردان‌های سرشناسی چون مسعود کیمیایی، سیروس الوند، بهروز افخمی، داریوش مهرجویی، کیومرث پوراحمد، رسول صدرعاملی، فریدون جیرانی و... از سوی مخاطبان با واکنش‌هایی چون سوت و کف و حتی خنده‌های هیستریک پس زده شدند. به قول ظریفی، مخاطب در سالن تاریک سینما با هیچ‌کس رودربایستی ندارد!


تعداد بازدید :  263