شماره ۱۵۵۵ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۶ آذر
صفحه را ببند
زمین‌لرزه 6.3 ریشتری یکشنبه در غرب کرمانشاه با آمادگی نیروهای امدادی به خیر گذشت
ماجرای شب دلهره‌آور در سر پل‌ذهاب
در «شهروند» امروز بخوانید: هنگام وقوع زلزله و پس از آن چه باید کرد؟

شهروند| زلزله 6.3 ریشتری بار دیگر کرمانشاه را لرزاند. این‌بار مرکز زلزله در 17 کیلومتری  سر پل ذهاب و در عمق 5کیلومتری زمین بود. این زمین‌لرزه در بیشتر مناطق غربی ایران از لرستان تا آذربایجان احساس شد و شهرهای مرزی عراق را هم بشدت تکان داد. زلزله‌ای که ساکنان شهرهای سر پل ذهاب، قصر شیرین و گیلانغرب را بیش از همه نگران و بیشترین خسارت‌ و خرابی‌ را هم به این مناطق وارد کرد. بزرگای این زمین‌لرزه باعث شد تا زاگرس‌نشینان به‌خصوص مناطق غربی استان کرمانشاه شب دلهره‌آوری را سپری کنند. براساس آخرین اخبار رسمی منتشر‌شده، در این حادثه 717 نفر مصدوم شدند که بیشتر آنها به‌صورت سرپایی مداوا شدند و تنها 26 نفر آنها در مراکز درمانی بستری هستند. هرچند زلزله ساعت 20: 7 یکشنبه شب را پس‌لرزه همان زلزله بزرگ آبان‌ سال گذشته سر پل ذهاب دانسته‌اند، اما این پس‌لرزه بزرگ بیش از 152 پس‌لرزه دیگر را با خود به‌دنبال داشته و به گفته مسئولان شبکه لرزه‌نگاری، این پس‌لرزه‌ها طی چند روز آینده هم ادامه دارد و این یعنی زاگرس همچنان روی آرامش نمی‌بیند.
هراس مردم از لرزش‌های پیاپی
خوشبختانه این زمین‌لرزه هیچ تلفات جانی در پی نداشت، اما در برخی مناطق باعث تخریب سازه‌ها و قطع آب و برق و خطوط تلفن شد. در همان لحظات اولیه وقوع این زمین‌لرزه برق بخش وسیعی از سر پل ذهاب، قصر شیرین و گیلانغرب قطع شد و مردم سراسیمه و هراسان به خیابان‌ها ریختند؛ مردمی که هنوز زلزله هولناک آبان‌ سال 96 را به خاطر دارند و خرابه‌ها و آثار به جا مانده از آن حادثه تلخ هنوز هم در مقابل چشمانشان خودنمایی می‌کند. رضا، یکی از ساکنان سر پل ذهاب دقایقی پس از وقوع زمین‌لرزه یکشنبه‌شب به «شهروند» گفت: «همه جا بشدت تکان خورد، چند ثانیه ادامه داشت و بعد همه جا تاریک شد. من همراه با همسر و دو فرزندم به‌سرعت از خانه بیرون آمدیم. برق کل شهر قطع شد و همه مردم هراسان به خیابان‌ها آمده بودند. عده‌ای هم به طرف بیمارستان رفتند تا از حال اقوام و فامیل خبر بگیرند.» به گفته این شهروند سر پل ذهابی، این زمین‌لرزه مثل همان زلزله آبان ‌سال گذشته بود؛ همان‌طور همه جا تکان می‌‌خورد، انگار روی موج دریاست، همه چیز بالا و پایین می‌رفت. او ادامه داد: «تا جایی که ما خبر داریم، کسی در این حادثه جان خود را از دست نداده است. همه دوستان و آشنایان سالم و سلامتند، ولی همه ترسیده بودند.»
هرچند این زمین‌لرزه تلفات جانی نداشت، اما باعث مصدومیت بیش از 717 نفر شد. براساس اعلام دکتر بهمن روشنی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، از این تعداد 323 نفر در سر پل ذهاب، 109 نفر در قصر شیرین، 2 نفر در دالاهو، 174 نفر در گیلانغرب، 5 نفر در ثلاث باباجانی، 47 نفر در اسلام‌آباد غرب و 11 نفر در روانسر و جوانرود مصدوم شدند. تعداد قابل توجهی از این مصدومان به صورت سرپایی درمان شدند. به گفته او، 37 نفر از این مصدومان به مراکز درمانی مرکز استان اعزام شدند و 26 نفر آنها در بیمارستان بستری هستند که بیشتر این افراد هنگام فرار دچار مصدومیت شده‌اند.
قطع آب آشامیدنی در برخی مناطق زلزله‌زده
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه اعلام کرد که در این حادثه هیچ واحدی به‌طور کامل تخریب نشد، اما ‌تعدادی از واحدها آسیب ‌دیده‌ است. بیشترین آسیب‌ها هم به واحدهای مسکونی روستایی وارد شده است. 47 تیم ارزیاب به این مناطق اعزام شده‌اند. خواجه‌ای، رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه در این‌باره گفت: «۴۷ اکیپ ارزیاب در مناطق زلزله‌زده درحال ارزیابی خسارات هستند. خوشبختانه در این زلزله سقف هیچ واحد مسکونی‌ای خراب نشده است. تنها چهار مغازه که فرسوده بودند، در این زلزله تخریب شدند.» او همچنین درباره واحدهای بازسازی شده گفت: «واحدهای نوساز و بازسازی شده مجددا امتحان خود را پس دادند و هیچ‌کدام از آنها خسارت ندیدند.» ‌مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمانشاه هم اعلام کرد که در این زمین‌لرزه هیچ‌کدام از مدارس نوساز یا درحال ساخت آسیبی ندید و تنها برخی از مدارس قدیمی و با قدمت بالا دچار ترک‌های جزیی شد.» او همچنین درباره ایمنی مدارس و نگرانی خانواده‌ها برای فرستادن فرزندانشان به مدارس گفت: «هیچ مشکلی برای بازگشایی مدارس مناطق زلزله‌زده استان وجود ندارد و  والدین با خیال آسوده می‌توانند فرزندانشان را به مدرسه بفرستند.» او ادامه داد: «هفت تیم فنی مهندسی در قالب سه گروه برای بازدید میدانی از فضاهای آموزشی به مناطق سر پل ذهاب، گیلانغرب و قصر شیرین اعزام شده‌اند.» با وجود این،  تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز برآورد دقیقی از میزان خسارات‌ها منتشر نشده است.
اما این زمین‌لرزه خسارت‌هایی به زیرساخت‌های خدمات شهری و روستایی وارد کرد. قطع برق، آب و تلفن مشکل عمده ساکنان این مناطق بود. البته برق شهرهای سر پل ذهاب، قصر شیرین و اسلام‌آباد غرب پس از چند ساعت وصل شد، اما آب آشامیدنی بیشتر این مناطق به‌خصوص در مناطق روستایی پس از این زمین‌لرزه بشدت کدر شد. به گفته فرامرز شوهانی، سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه، به‌دنبال وقوع این زمین‌لرزه آب ۱۴۶ روستا با ۹‌هزار خانوار جمعیت در مناطق زلزله‌زده به‌علت کدورت از مدار خارج شد. با وجود این، هوشنگ بازوند، ‌استاندار کرمانشاه در این‌باره گفت: «قطعی گاز در مناطق زلزله‌زده برای مدت کوتاهی و کمتر از یک ساعت بود که این اقدام نیز به‌دلیل رعایت مسائل ایمنی مردم انجام‌ شد. در زمینه آب، برق و مخابرات با مشکل خاصی در مناطق زلزله‌زده روبه‌رو نیستیم. در برخی روستاها که به‌صورت موردی مشکلاتی در تأمین آب شرب وجود دارد، با اعزام ۲۰ دستگاه تانکر آب، عملیات آبرسانی درحال انجام است.»
ادامه پس‌لرزه‌ها
مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه زلزله ۶.3 ریشتری یکشنبه‌شب را پس‌لرزه زلزله آبان ‌سال گذشته اعلام کرد و در این‌باره گفت: «این زمین‌لرزه از لحظه وقوع تا صبح دوشنبه بیش از 152 پس‌لرزه به‌دنبال داشته است که از این تعداد دو مورد بالای پنج ریشتر، هفت مورد بین چهار تا پنج ریشتر و ۳۷ مورد بین سه تا چهار ریشتر بوده است.» او ادامه داد: «اگرچه  محل گسل این زلزله کمی با گسل زمین‌لرزه بزرگ آبان‌ سال گذشته فاصله دارد، اما در همان زون گسلی خردشده قرار گرفته و پس‌لرزه همان زلزله محسوب می‌شود. همه لرزه‌هایی که در این زون گسلی خردشده قرار داشته باشند، حتی زلزله‌هایی که در منطقه کوزران داشتیم، همه جزو پس‌لرزه زلزله ۲۱ آبان‌ سال گذشته است.» او همچنین از ادامه این پس‌لرزه‌ها خبر داد و در این‌باره گفت: «تعداد پس‌لرزه‌های زلزله ۲۱ آبان ‌سال گذشته تا هشت صبح دوشنبه به ۵هزار و 755 مورد رسیده که از این تعداد یک مورد بالای 6 ریشتر، ۱۳ مورد بین پنج تا 6 ریشتر، ۱۱۶ مورد بین چهار تا پنج ریشتر و ۶۸۲ مورد بین سه تا چهار ریشتر بوده است.»

عملکرد هلال در زلزله 6.3ریشتری
حضور 87 تیم عملیاتی
و دو بالگرد هلال در منطقه

از همان دقایق اولیه پس از وقوع این حادثه نیروهای امدادی هلال‌احمر وارد عمل شدند. به گفته مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر تاکنون 87 تیم ارزیاب از استان‌های کردستان، همدان و لرستان در مناطق زلزله‌زده حضور یافتند و کار  آواربرداری، جست‌وجو، اسکان و تغذیه زلزله‌زدگان در مناطق سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین را آغاز کردند.  سلیمی با اشاره به ارزیابی‌های انجام‌شده از سوی نیروهای هلال‌احمر در مناطق زلزله‌زده گفت: «مصدومان این زمین‌لرزه از مناطق سرپل ذهاب، گیلانغرب، قصر شیرین، دالاهو، اسلام‌آباد و ثلاث باباجانی بودند که بیشتر در حین فرار دچار آسیب‌دیدگی شده بودند، همچنین خوشبختانه تخریب صددرصدی در مناطق مورد ارزیابی گزارش نشده است.» او اضافه کرد: «۵ فروند بالگرد در منطقه حضور دارد که ۲فروند بالگرد درحال حاضر کار عملیات ارزیابی ثانویه را انجام می‌دهد و ۴۹ تیم عملیاتی از کرمانشاه و ۳۸ تیم از استان‌های معین و در مجموع ۸۷ تیم از شب گذشته در کرمانشاه کار ارزیابی را انجام می‌دهند. تیم‌های آنست جمعیت هلال‌احمر نیز به منطقه اعزام شدند که خوشبختانه با توجه به شرایط، نیاز به انجام عملیات توسط این تیم‌ها نبود.» همچنین بسته‌های غذایی 72 ساعته و یک‌ماهه بارگیری و به مناطق زلزله‌زده ارسال شده است و صبح دوشنبه هم دبیرکل هلال‌احمر و رئیس سازمان امدادونجات برای بررسی وضع مناطق زلزله‌زده و نحوه امدادرسانی عازم کرمانشاه شدند.


تعداد بازدید :  170