شماره ۱۵۵۵ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۶ آذر
صفحه را ببند
برناردو برتولوچی درگذشت
وداع با آخرین رویابین سینما

پولاد امین| یکی دیگر از غول‌های دنیای سینما درگذشت. اسطوره‌ای به نام برناردو برتولوچی که بی‌تردید در کنار فلینی و ویسکونتی سه غول زیبای سینمای ایتالیا در دوران سیطره این کشور که بر سینمای فرهیخته دنیا بودند.
برناردو برتولوچی که در تمام سال‌های اخیر با بیماری دست به گریبان بود، بعد از مدت‌ها بیکاری و خانه‌نشینی؛ روز گذشته دوباره تیتر اخبار شد. او این‌بار آخرین فیلم کارنامه‌ اش را به نام مرگ کارگردانی کرد. برناردوی بزرگ ایتالیا زمان مرگ 77سال داشت، اما مدت‌ها بود با بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کرد و رسانه‌های سینمایی مدت‌ها بود انتظار پایان تلخ این اسطوره را می‌کشیدند.
برتولوچی که برای ساخت فیلم‌هایی چون آخرین تانگو در پاریس، 1900، ماه، آخرین امپراتور، آسمان سرپناه، بودای کوچک، زیبایی ربوده شده و البته یکی از آخرین آثار هنرمندانه دنیای سینما-  رویابین‌ها در جایی نزدیک به قله دنیای سینما سیر می‌کرد، با چندین و چند جایزه معتبر بین‌المللی از جمله اسکار و گلدن گلوب در فهرست پرافتخارترین‌ها نیز جایگاه والایی داشت. برتولوچی  در سال ۲۰۱۱ نیز نخل طلای افتخاری جشنواره فیلم کن را به دست آورده بود.
این کارگردان اسطوره‌ای که سینما را از دستیاری اسطوره‌ای دیگر چون پیر پائولو پازولینی آغاز کرده و بعدها هم فیلمنامه فیلم روزی روزگاری در غرب را برای سرجیو لئونه نوشته بود تا نشان دهد اگر دلش می‌خواست می‌توانست در هالیوود نیز به نام و نشانی برسد، در دنیای ادبیات نیز نام‌آور بود و چندین و چند کتاب
منتشر کرده بود.


تعداد بازدید :  438