شماره ۱۵۶۲ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۴ آذر
صفحه را ببند
پزشک داوطلب خراسانی از 15‌سال فعالیت‌ خود در مناطق مختلف می‌گوید
با هلال‌احمر، در کنارمردمم

از کودکی با فعالیت‌های داوطلبانه آشنا شد و سال‌ها بعد به جمع داوطلبان جمعیت پیوست. معتقد است داوطلب باید خود را دراختیار مردم و برای مردم بداند. اینها صحبت‌های محمود والهی پزشک داوطلب خراسان جنوبی در گفت‌وگو با «شهروند» است. حس انسان‌دوستانه باعث شده است با وجود تمام مشکلات و سختی‌ها بازهم با تمام توان راه خود را در مسیر خدمت به مردم ادامه دهد.
 چگونه با جمعیت هلال‌احمر آشنا شدید و به جمع داوطلبان فعال پیوستید؟
من از کودکی به دلیل حضور پدرم در جمعیت هلال‌احمر با این نهاد آشنایی داشتم. پدرم از مسئولان هلال‌احمر شهرستان سرایان در خراسان جنوبی بود، بنابراین از کودکی جذب فعالیت‌های هلال‌احمر شدم. از آنجایی که این نهاد مردمی است و کارش جذب و سازماندهی فعالیت‌های داوطلبانه است، علاقه‌مند شدم با توجه به شغلی که داشتم با آنها  همکاری کنم تا بتوانم خدمتی به هموطنانم کرده باشم.
 چه مدت است که همکاری خود را با جمعیت هلال‌احمر آغاز کرده‌اید؟
همانطور که گفتم از دوران کودکی با جمعیت هلال‌احمر آشنا شدم و حدودا 15‌سال است که همکاری می‌کنم.
 تخصص شما در چه زمینه‌ای است؟
تخصص من پزشکی قانونی است و به‌عنوان پزشک عمومی نیز در کاروان‌های سلامت فعالیت می‌کنم.
 در طول خدمت خود در حوادث مهمی مانند سیل و زلزله نیز حضور داشتید؟
خراسان جنوبی منطقه‌ای بسیار حادثه‌خیز از نظر زلزله است. من در طول این 15‌سال خدمتم توانستم در چندین زلزله  مانند زلزله‌سال 57 طبس، زلزله منجیل و زلزله قائنات حضور داشته باشم. همچنین به دلیل این‌که در شهرستان خودمان مسئول هیأت اجرایی بودم، در ساماندهی نیروهای داوطلب در مناطق آسیب دیده نیز فعالیت داشتم.
 در مناطق و عملیات‌هایی که حضور داشتید  از طرف جمعیت هلال‌احمر  چه خدماتی به مردم ارایه می‌شد؟
سازمان داوطلبان جمعیت در کنار سازمان امداد ونجات که مدیر اصلی عملیات در حوادث است، به‌عنوان نیروهای پشتیبان در جمع‌آوری کمک‌های مردمی و امدادی فعالیت می‌کند. در کل کشور حدودا 700‌هزار داوطلب داریم که در 4200 خانه داوطلب سازماندهی شده‌اند و اهداف آنها مشخص شده است. ما به‌عنوان نیروهای داوطلب سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر تا جایی که در توان داشته باشیم در مسائل درمانی، بهداشتی و کارهای امداد ونجات فعال هستیم.
 وقتی با لباس جمعیت هلال‌احمر در مناطق مختلف حضور پیدا می‌کنید برخورد مردم چگونه است و به چه شکل استقبال می‌کنند؟
مردم، جمعیت هلال‌احمر را به‌عنوان یک سازمان مردمی می‌دانند که از جنس خودشان است و به آن اطمینان قلبی دارند. همچنین کارهای خالصانه‌ای که داوطلبان انجام می‌دهند نقطه اتکای روحی و روانی برای مردم می‌شود. بنابراین مردم بسیار از نیروهای هلال‌احمر حمایت می‌کنند.
 خودتان چه احساسی دارید زمانی که به مردم نیازمند خدمت می‌کنید؟
به هرحال زمانی که انسان  به همنوع خود کمک می‌کند از نظر روحی و روانی بیشتر از کسی که آن کمک را دریافت کرده است،  احساس رضایت دارد.
  با وجود همه مشکلاتی که کار داوطلبانه دارد چه چیزی باعث انگیزه شما به خدمت‌رسانی می‌شود؟
حس انسان‌دوستانه و کمک به همنوع در همه ایرانیان وجود دارد و همین باعث می‌شود با جان و دل خدمت کنم.
 در طول دوران خدمت خود خاطره‌ای نیز دارید ؟
واقعیتش این است که حضور در کنار مردم همه‌اش خاطره است. به خاطر دارم پیرمردی را که خانواده‌اش در اثر حادثه فوت کرده بودند و فقط یک نوه کوچک برایش مانده بود.نوه‌اش را پیش ما آورد و خیلی نگران بود که چطوری از او مراقبت کند. تیم امداد به پیرمرد  اطمینان دادند که کودک را به مراکز شیرخوارگاه هلال‌احمر می‌سپارند تا زمانی که شرایط مناسب برای مراقبت  از کودک پیدا کند، درواقع تمام لحظاتی که داوطلب سپری می‌کند با افراد آسیب دیده خاطره است.
 در مناطق محرومی که حضور داشتید بیشتر مشکلات مردم چه چیزهایی بود؟
مردم در این مناطق آسیب‌دیده سطح توقع بالایی ندارند و در همین حد که نیازهای اولیه آنها برطرف شود قانع هستند. مردم به همان امکاناتی که دراختیارشان می‌گذاریم  چه مالی و چه بهداشتی راضی هستند و فقط نیاز به حمایت روحی و روانی دارند.
 شما زمان خاصی را به‌طور مستمر به هلال‌احمر اختصاص می‌دهید یا فقط در زمانی که نیاز به همکاری باشد حضور پیدا می‌کنید؟
من به دلیل این‌که مسئولیت اجرایی در هلال‌احمر شهرستان دارم معمولا به شکل مستمر  با مسئولان و داوطلبان جلسات آموزشی برگزار می‌کنم. در خارج از کشور نیز در مراسم حج در عربستان و همچنین کربلا چندین مرتبه حضور پیدا کرده‌ام.
 به نظر شما یک داوطلب باید چه روحیه و ویژگی داشته باشد تا بتواند خدمت کند؟
اخلاص، بی‌غرضی و بی‌نظری. نباید به خود تعلق داشته باشد. باید خود را در اختیار مردم و برای مردم بداند و در راه رضای خدا کار کند و انتظار پاداش نداشته باشد.
 جمعیت هلال‌احمر باید چه کارهایی را برای ترویج روحیه داوطلبی انجام دهد؟
معرفی سازمان به مردم در آنها انگیزه ایجاد می‌کند. مردم باید بیشتر با جمعیت هلال‌احمر و کارهایی که انجام می‌دهند آشنا شوند و بدانند که فعالیت‌های هلال‌احمر در چه زمینه‌هایی است. خیلی از افراد می‌توانند حامی جمعیت باشند و به جمع داوطلبان بپیوندند. برای یک جمعیت 80 میلیونی 700‌هزار داوطلب کم است. ما حداقل باید 10‌درصد جمعیت کشور داوطلب در هلال‌احمر داشته باشیم. ما در استان با برگزاری کلاس‌های آموزشی رفتن به روستاها در قالب کاروان سلامت، مردم را با فعالیت‌های هلال‌احمر به صورت عملی آشنا می‌کنیم.  

 


تعداد بازدید :  232