شماره ۱۵۶۲ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۴ آذر
صفحه را ببند
قبض‌های نجومی پرمصرف‌های برق از خرداد 98

شهروند|  برق پرمصرف‌ها از خرداد‌ سال آینده  50 تا 70‌درصد گران‌تر می‌شود. این خبری است که محمودرضا حقی‌فام، سخنگوی صنعت برق اعلام کرده و گفته است: «تغییر تعرفه‌ها برای 4ماه از‌ سال و در زمان پیک مصرف یعنی از خرداد تا پایان شهریور است.»
به گفته او، 16 تا ۲۰‌درصد مشترکین برق کشور، پرمصرف‌هایی هستند که بیش از ۵۰‌درصد از کل برق تولیدی درنیروگاه‌ها را مصرف می‌کنند.
البته تعداد پرمصرف‌ها آنقدرها هم زیاد نیست و تقریبا 15‌درصد مشترکان را تشکیل می‌دهند؛ با این وجود آنها بیشتر از نیمی از برق تولیدی کشور را مصرف می‌کنند!
این موضوع درحالی رخ می‌دهد که کمبود 5هزارمگاوات برق در تابستان 97، باعث جیره‌بندی برق در تهران و چند شهر کشور شد. با این وجود ایراد تنها از مصرف‌کنندگان نیست و مدیران این صنعت تا امروز تولید برق از منابع تجدیدپذیر و ارزان مانند خورشید و باد را جدی نگرفته‌اند.
آن‌گونه  که سیدمحمدجواد موسوی، عضو هیأت‌مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر  به «شهروند» می‌گوید: «کمتر از یک‌درصد از کل ظرفیت برق ایران از محل انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین می‌شود اما عضو هیأت‌مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر معتقد است که انرژی‌ تجدیدپذیر می‌تواند ۲۵‌درصد کسری برق کشور را تأمین کند.»
البته گویا قرار است تعرفه خرید برق خورشیدی و بادی افزایش داشته باشد تا تولیدکنندگان بیشتری به تولید این نوع برق تشویق شوند. در این میان تولیدکنندگان خانگی برق خورشیدی هم می‌توانند برق‌شان را با قیمت بالاتری به وزارت نیرو بفروشند.  رئیس انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران در نشست خبری دیروز خود می‌گوید: «وزیر نیرو موافقت خود را با این تصمیم اعلام کرده  و به ‌زودی قیمت جدید توسط کارگروه انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر و وزارت نیرو استخراج می‌شود.» به گفته اکبر ادیب‌فر، قرار بود تا آبان‌ماه رشد ۲۵ تا ۳۰‌درصدی قیمت خرید تضمینی برق اعلام شود اما هنوز این اتفاق رخ نداده است.  
افزایش ظرفیت نیروگاه‌های برق خورشیدی
آن‌گونه که آمارها نشان می‌دهد، هم‌اکنون ۶۵۴ مگاوات برق از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر در ایران تولید می‌شود که تا تابستان‌ سال آینده به ۱۰۰۰ مگاوات خواهد رسید. سیدمحمدجواد موسوی با اشاره به این‌که صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر دنیا رو به رشد است، گفت: «امید است درکشور انرژی‌های تجدیدپذیر توسعه پیدا کند، چراکه ساخت نیروگاه‌های بادی و خورشیدی از هر لحاظ برای کشوری که ۳۰روز آفتابی دارد و بیشتر مناطق آن بادخیز است، می‌تواند صرفه اقتصادی خوبی برای کشور و صادرات برق به کشورهای همسایه داشته باشد.»
به گفته او،  6 کشور عراق، عمان، افغانستان، ترکیه، ارمنستان و تاجیکستان به‌عنوان کشورهای هدف صادرات برق تولیدی تجدیدپذیرها تعیین شده‌اند و مذاکراتی با این کشورها آغاز شده است.
مقایسه وضع انرژی تجدیدپذیر در ایران و جهان
جالب است بدانید که درحال حاضر  بیش از ۵۰‌درصد از ظرفیت نیروگاه‌های نصب‌شده برق در آلمان تجدیدپذیر است و با وجود پیشرفتی که این کشور تاکنون در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر داشته، قصد دارد تا‌ سال ۲۰۳۰، ظرفیت نیروگاهی تجدیدپذیر خود را به بیش از ۶۵‌درصد برساند. همچنین حدود ۴۰‌درصد ظرفیت نیروگاه‌های نصب‌شده برق انگلستان هم تجدیدپذیر است و درنظر دارد تا دو‌سال دیگر ۳۰‌درصد کل انرژی خود را از طریق تجدیدپذیرها تولید کند.
 به گفته احسان لیوانی، معاون گروه انرژی‌های تجدیدپذیر پژوهشگاه وزارت نیرو  ۳۰‌درصد ظرفیت نیروگاهی نصب‌شده در اسپانیا نیز انرژی‌های تجدیدپذیر است و قرار است تا‌ سال ۲۰۵۰ این عدد به ۱۰۰‌درصد می‌رسد، علاوه براین، درکشور شیلی تا ‌سال ۲۰۵۰، ظرفیت نیروگاه‌های نصب‌شده تجدیدپذیر به ۷۰‌درصد خواهد رسید.
اما ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر درکشورهای آسیایی هم در سال‌های گذشته روند افزایشی به خود گرفته  است؛ به‌طوری که  هم‌اکنون 2درصد از ظرفیت نیروگاه‌های نصب‌شده در مالزی را نیروگاه‌های تجدیدپذیر تشکیل می‌دهند و قرار است تا ‌سال ۲۰۳۰ ظرفیت این نیروگاه‌ها به ۲۰‌درصد برسد.
در ژاپن نیز ۳۲‌هزار گیگاوات برق از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر تولید می‌شود که تا ‌سال ۲۰۳۰، ظرفیت این نیروگاه‌ها به ۲۴‌درصد می‌رسد. همچنین باید گفت کشورهای همسایه در توسعه تجدیدپذیرها غافل نبودند و پیشرفت خوبی در این حوزه داشته‌اند. ترکیه در میان کشورهای همسایه ایران در زمینه تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر پیشروتر بوده تا جایی که درحال حاضر این کشور بدون محاسبه نیروگاه‌های برق آبی، ۱۲.۵ گیگاوات از نیروگاه‌های تجدیدپذیر تولید کرده که ۱۵‌درصد از ظرفیت کل برق تولیدشده در تمام نیروگاه‌ها را شامل می‌شود.


تعداد بازدید :  204