امین فرجپور| روز گذشته یک بار دیگر لیلا بوشهری به سینمای ایران تاخت و در گفتههایی که مشرقنیوز با ذوقزدگی آشکاری تیترشان کرد، گفت: «سینما الان طویله شده و هر حیوانی سرش را میاندازد پایین، میآید توی سینما.» لیلا بوشهری هفته گذشته نیز گفته بود که بازیگران زن سینما پس از طلاق پرکار میشوند.
البته در اینجور اظهارنظرها لیلا بوشهری تنها نیست. رسانهها از قول صبا کمالی تیتر زدهاند که «هفتاددرصد کسانی که در سینما کار میکنند، فاسد هستند». سایت الف از قول پرستو صالحی نوشته که «به یک تهیهکننده سرشناس گفتم دلم یه کار طولانی میخواد، گفت اونیام که بهت کار طولانی بده، حال طولانی میخواد.» فقیهه سلطانی گفته که «اکثریت بانوان موجه به دلیل تشکیل خانواده و ازدواج در تلویزیون و سینما از میدان به در میشوند.» سی بازیگر نامهای سرگشاده به معاون سیما نوشتهاند که «امیدواریم شما برادر عزیز از پشت صحنه ناسالم و غیرمطلوب اکثر پروژههای تلویزیونی
باخبر باشید.»
این گفتهها و گلایهها کم نیستند؛ اما میدانید چرا تاثیرگذار واقع نمیشوند؟ میدانید چرا جنبشی فراگیر چون افشاگری هالیوودیها را موجب نمیشوند؟ میدانید چرا در عین اینکه تقریبا اکثر شاغلان سینما به وجود روابط خاص در متن سینما اذعان دارند، اما جز لبخندی به تمسخر به اینگونه نقزدنها نمیزنند؟ دلیل بسیاری ساده است....
در هالیوود وقتی بازیگران زن شروع به افشاگری کردند، در میانشان نامهای درجه یکی چون آنجلینا جولی و اوما تورمن و گوئینت پالترو و نیکول کیدمن و آسیا آرجنتو و دهها تن دیگر بود که هنوز هم در متن سینما حضور داشتند و بالاترین دستمزدها را میگرفتند. در سینما و تلویزیون ایران اما این نوع نقزدنها مختص یکسری بازیگر ورشکسته است؛ بازیگرانی که دوران اوج را پشت سر گذاشتهاند یا از همان ابتدا هم اوجی نداشتند. بازیگرانی که وقتی نقش دارند و روی پرده و آنتن هستند، اوضاع سینما گل و بلبل است، اما زمانی که دیگر نقشی بهشان داده نمیشود، دلیل این را روابط ناسالم سینما میدانند؛ مثلا همین خانم لیلا بوشهری زمانی که برای بازی در جهنم سبز انتخاب شد، آیا سینما بهشت بود و الان جهنم شده است؟ آیا او به اتکای هنر و دانش و تحصیلاتش به این عرصه آمده بود و امروزیها از کافیشاپ پا به این دنیا گذاشتهاند؟ یا همین پرستو خانم صالحی که وقتی پشت سر هم بازی میکرد و داستان یک شهر را برای مردم روایت میکرد، سینما مشکلی نداشت؟ نکند مشکل سینما فقط و فقط نبود این بزرگواران است و اگر آنها دوباره پرکار شوند، تمام مشکلات این سینما نیز حل
خواهد شد؟!
باز هم تکرار میکنم که منکر روابط ناسالم سینما نیستم؛ روابطی که هم از نظر اخلاقی و هم مالی و اقتصادی کسانی را که دستشان بهجایی بند نیست، له میکند اما وقتی شماری از بانوان سینما میگویند که زنان متاهل بااخلاق جایی در این سینما ندارند، میتوانم بانوان متاهلی چون لیلا حاتمی، مهناز افشار، ترانه علیدوستی و در سطحی پایینتر بهاره رهنما، بهنوش بختیاری، بهنوش طباطبایی و دهها بانوی دیگر را مثال بزنم که در سطوح مختلف این سینما مشغول فعالیتند، بیاینکه کمترین شایعهای در موردشان در رسانههای مجازی و واقعی درج شود. بانوان معترض در مورد این بازیگران موفق چه میگویند.