شماره ۱۵۶۲ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۴ آذر
صفحه را ببند
آیین نکوداشت خدمات داوطلبانه دیروز برگزار شد
داوطلبان هستند تا انسانیت زنده بماند

وقف در فرهنگ دینی و آیینی کشور ما یک سنت حسنه شناخته شده است؛ یك پدیده دیرپای بشری كه ریشه در عقل، منطق و طبیعت انسان دارد. وقف البته در تمدن‌های بشری به اشكال و صور مختلف و منطبق بر آیین و سنن و فرهنگ هر جامعه وجود داشته و دارد، اما آن‌چه مهم است صرف‌نظر از تفاوت‌های صورت ظاهری و آیین مربوط به مسأله‌ وقف یا شبه‌وقف در كشورهای مختلف و بین اقوام مختلف، در همه جهان مفهوم و فلسفه وقف یکی است؛ جاودان و مانا کردن تمام یا قسمتی از ثروت خود در راه خدا برای بهره‌گیری فرد یا افرادی از جامعه‌ بشری در درازمدت از درآمد و منافع آن. وقف قطعا و بدون ‌شک یک کار داوطلبانه است. بسیاری از انسان‌ها علیرغم تمکن مالی بسیار زیاد و سرمایه‌های هنگفت، حاضر نیستند بخشی از مال خود را به دیگری ببخشند. موقوفات داوطلبانه یکی از کارهایی است که داوطلبان جمعیت هلال‌احمر آن را انجام می‌دهند. فرهنگ کارهای داوطلبانه با توسعه موقوفات فضایی سرشار از معنویت و مهربانی را می‌تواند بسازد تا هم كمبودها و نیازهای اجتماعی تأمین شود و هم  زمینه‌ رشد و تعالی، سعادت و پیشرفت نسل جوان در این قبیل کارها فراهم شود. محمد غلامی یک واقف برتر در استان خراسان‌جنوبی است که داوطلب هلال‌احمر هم شده است؛ او در تعریف وقف می‌گوید: «در کارهای خیر وقتی کسی قسمتی از اموالش را برای استفاده دیگران صرف می‌کند؛ یعنی خیرخواهی و غیرخواهی جایگزین سودجویی و خودخواهی خواهد شد.»
 مرحوم حبیب‌الله غلامی 17‌سال پیش که فرزندش را در تصادف جاده‌ای از دست می‌دهد، تصمیم می‌گیرد پول دیه مرحوم علی‌اکبر غلامی را صرف امور خیریه کند. محمد غلامی داوطلب هلال‌احمر از تجربه این کار داوطلبانه در خانواده‌اش به «شهروند» می‌گوید: «‌سال 82 برادرم در جاده قائم- گناباد، بر اثر یک تصادف جان خودش را از دست داد و پدرم تصمیم گرفت دیه او را برای امور خیریه استفاده کند. وقتی با آشنایان مشورت کردیم که این پول را برای چه کاری هزینه کنیم، متوجه شدیم با توجه به این‌که مسیر جاده‌ای قائم- گناباد پرتردد و حادثه‌خیز است و پایگاه جاده‌ای امدادونجات این مسیر یک کانکس است، تصمیم گرفتیم یک ساختمان برای هلال‌احمر ساخته و وقف کنیم.»
دقیقا در شهر نیم‌بلوک، این پایگاه به همت خانواده داغدیده غلامی ساخته شده است. محمد غلامی ادامه می‌دهد: «همه مخارج را مرحوم پدرم قبول کرد و کل دیه را پرداخت و بقیه هزینه را برای ساخت و تجهیز پایگاه جاده‌ای این مسیر از پول خودشان گذاشتند تا کار تمام شود. او که‌ سال 84 داوطلب هلال‌احمر شده است، از زمان ساخت پایگاه جاده‌ای در کارهای امدادونجات جاده‌ای وارد شده و در همان پایگاه داوطلبانه کمک می‌کند. این کار خیر بر روحیه این داوطلب تأثیر خیلی خوبی داشته است؛ او می‌گوید: من و خانواده‌ام بسیار از این کار خیر راضی هستیم و حس خوبی داریم و حتی این وقف باعث شده دیگر واقفان هم به این عمل تشویق شوند و در مناطق دیگر استان پایگاه‌هایی را وقف کنند.»


تعداد بازدید :  188