شماره ۱۵۶۶ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۹ آذر
صفحه را ببند
آیین نامه راهنمایی و رانندگی جایی برای نمایندگان ندارد

روز سه‌شنبه نامه محرمانه‌ای از جانب معاونت اجرایی مجلس روی میز نمایندگان گذاشته شد. احمد علیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز نخستین کسی بود که درباره این نامه اطلاع‌رسانی کرد و گفت: «در این نامه اعلام شده بود که امکان بهره‌مندی نماینده‌ها از مجوز تردد در خطوط ویژه در سطح شهر تهران فراهم شده است، لذا نماینده‌ها باید فرمی را تکمیل کنند تا مجوزات لازم برای شخص نمایندگان صادر شود.»
این حرف‌ها با واکنش‌های مختلفی از طرف مردم و مسئولان و حتی برخی از نماینده‌های مجلس روبه‌رو شد؛‌ هاشم زایی، نماینده تهران هم از نماینده‌ها خواست به جای استفاده از مجوز ورود به خط ویژه، نیم ساعت زودتر از خانه خارج شوند.
دیروز سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران هم درمورد این ماجرا توضیح داد و کل قضیه را یک‌جورهایی تکذیب کرد. او گفت: «تا این لحظه درخواستی مبنی‌بر تردد خودروهای سازمان‌های غیرامدادی و انتظامی به ما ارایه نشده است و ارایه مجوز عبور از خطوط ویژه طبق دستورالعملی است که در صورتی که آن دستورالعمل برای آن سازمان یا نهاد احراز شود، می‌توانند از خطوط ویژه تردد کنند.» او درباره جزییات این دستور‌العمل توضیح نداد، اما یکی از مسئولان ناجای تهران که خواست نامی از او برده نشود، در مورد این دستورالعمل به «شهروند» گفت: «پلیس راهنمایی‌ورانندگی آیین‌نامه‌ای مصوب‌ سال 1394 دارد که براساس بند ۱۰۰ ماده‌یک و همچنین مواد ۶۰ و ۱۸۶ فقط وسایل نقلیه امدادی حق ورود به خط ویژه را دارند، این وسایل شامل خودروهای انتظامی و ترافیکی، وسایل نقلیه پزشکی، خودروهای آتش‌نشانی، وسایل نقلیه اضطراری آب، برق و گاز می‌شود. ضمنا تمام این خودروها هم فقط در صورتی می‌توانند وارد خط ویژه شوند که درحال انجام ماموریت باشند. آنها از طریق استفاده از چراغ‌گردان و آژیر باید نشان دهند که حین انجام ماموریت هستند و اگر خلاف این موضوع ثابت شود، مانند خودروهای عادی با آنها برخورد می‌شود. درواقع دلیل استفاده از خط ویژه باید فوریت انجام ماموریت امدادی و ترافیکی باشد، نه چیز دیگری.»
او در مورد پلاک‌های سیاسی که وارد خط ویژه می‌شوند، گفت:   «در شرایط خاص مانند زمان‌هایی که اجلاس و همایش خاصی در شهر برگزار می‌شود و هماهنگی‌هایی از قبل با نیروی انتظامی شده، خودروهای میهمان‌های خارجی و بعضی از مسئولان داخلی امکان ورود به خط ویژه را پیدا می‌کنند، اما در سایر اوقات نباید چنین اجازه‌ای داده شود، ولی متاسفانه یک عرف تاسف‌آور وجود دارد که این اجازه را به برخی از پلاک‌ها می‌دهد و قطعا باید این عرف اصلاح شود.» با این وصف مشخص نیست نمایندگان مجلس چطور با توسل به آیین نامه راهنمایی و رانندگی درخواست استفاده از خط ویژه را دارند.


تعداد بازدید :  310