شماره ۱۵۶۷ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۰ آذر
صفحه را ببند
در هوای آلوده چه بخوریم؟

آلودگی هوا که به اوج می‌رسد، مردم به تکاپو می‌افتند که حالا چه کنند تا از شر این آلودگی در امان باشند، این‌جا چند نوع خوراکی مفید به شما معرفی می‌کنیم که وقتی هوا در وضع ناسالم قرار گرفت، آنها را مصرف کنید تا سموم وارد بدنتان نشود یا اگر شد، با این خوراکی‌ها دفع شود.
میوه و سبزیجات
 میوه و سبزیجات تازه، دسته‌ای مهم از مواد غذایی به شمار می‌روند که حتما باید در آلودگی هوا مصرف شوند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در میوه و سبزیجات نقش حیاتی در سلامت ریه‌ها دارند. محققان بیمارستان جرج لندن در مطالعه‌ای دریافته‌اند که سیب در میان انواع میوه‌ها بیشترین تاثیر را بر دستگاه تنفسی داشته و در بهبود فعالیت این ارگان تاثیرگذار است. مصرف نارنگی، پرتغال، انار و سبزیجاتی مثل سیر، پیاز، کلم‌بروکلی و سایر کلم‌ها، گوجه‌فرنگی و کاهو هم توصیه می‌شود.
انواع فرآورده‌های دریایی و خوراکی‌های
حاوی روی
 «روی» از آن دسته مواد مغذی است که در هوای آلوده منجر به کاهش جذب فلزات سنگین می‌شود و از این طریق میزان این ترکیبات زیانبار را در بدن به حداقل می‌رساند. از این‌رو، متخصصان تغذیه مصرف غذاهایی که این ماده مغذی را در حد بالایی دارند، بسیار توصیه می‌کنند. این موادغذایی شامل انواع فرآورده‌های دریایی، نخود سبز، عدس و جوانه گندم هستند.
 سبزیجات تیره برگ و خوراکی‌های
حاوی منیزیم
 منیزیم هم به دلیل خواص کاهندگی جذب کادمیوم در روزهایی که هوا آلوده است، بسیار می‌تواند کمک‌‌کننده باشد و به این دلیل مصرف انواع سبزیجات با رنگ سبز تیره که از این ماده مغذی غنی هستند، بسیار توصیه می‌شود. بهتر است این گروه از مواد غذایی را به صورت تازه و خام مصرف کرد.
ماهی
 مطالعه‌ای که در دانشگاه کمبریج انگلستان به انجام رسیده، نشان می‌دهد که سطح اسیدهای چرب ضروری در افرادی که به بیماری‌های ریوی مبتلا هستند، بسیار پایین است. محققان در این مطالعه دریافته‌اند که مصرف منظم ماهی‌های روغنی مثل ماهی آزاد و سالمون می‌تواند در تقویت و بهبود فعالیت دستگاه تنفسی موثر واقع شود. مصرف متعادل این گروه از مواد غذایی می‌تواند به خوبی موجب کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های ریوی به‌خصوص در افرادی شود که در محیطی با هوای آلوده زندگی می‌کنند. مصرف ماهی‌های روغنی که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند، می‌تواند در کاهش تنگی نفس و اثرات زیانبار ترکیبات التهاب‌آور مفید باشد.
شیر و لبنیات
وقتی هوا آلوده است، برای کاهش صدمات به دستگاه تنفسی و التهاب دستگاه گوارش ناشی از این آلودگی باید مصرف شیر و لبنیات را به دو دلیل افزایش داد: اولا، شیر و لبنیات به دلیل داشتن فسفر، منیزیم و کلسیم به صورت رقابتی مانع از جذب عناصر فلزی موجود در آلودگی هوا شوند. دوما، پروتیین لبنیات می‌تواند در دستگاه گوارش با برخی عناصر فلزی ناشی از آلودگی هوا که از طریق تنفس وارد بدن می‌شوند، ترکیب شده و به دفع آنها از بدن کمک کند. برخی از نوشیدنی‌ها مثل چای و قهوه نیز به دلیل داشتن ترکیبات فلاونوییدی می‌توانند توان دفاعی بدن را در برابر عوامل اکسیدکننده  بیشتر کنند.
روغن زیتون
روغن زیتون اثرات مضر آلودگی هوا را دفع می‌کند. ذرات معلق موجود در هوا باعث گرفتگی عروق و آترواسکلروز زودرس می‌شود. عارضه آترواسکلروز بر اثر رسوب پلاک از مواد چربی در دیواره درونی رگ‌های خونی به‌ وجود می‌آید. روغن زیتون منبع غنی امگا ۹ است و مصرف آن باعث افزایش فعال‌کننده پلاسمینوژن بافتی می‌شود. فعال‌کننده پلاسمینوژن بافتی آنزیمی است که توسط سلول‌های دیواره داخلی شریان‌ها ترشح می‌شود و مهمترین وظیفه آن شکسته‌شدن لخته خون ایجادشده در رگ‌هاست. وجود لخته در رگ‌های خونی باعث اختلال در گردش خون می‌شود.
مواد غذایی حلوی آنتی‌اکسیدان
آنتی‌اکسیدان به ترکیباتی گفته می‌شود که از سلول در مقابل صدمات جلوگیری کند. این ترکیبات می‌توانند طبیعی یا مصنوعی باشند. اصلی‌ها، مانند لوتئین، سلنیوم، کاروتنوئیدها، لیکوپن، ویتامین آ، ویتامین‌سی و ای هستند که لوتئین در انواع کلم‌ها، میوه‌ها، سبزیجات نشاسته‌ای، تخم‌مرغ و سبزیجات برگ‌دار وجود دارد، سلنیوم در غذاهای گیاهی، تخم‌مرغ، مرغ، گوشت قرمز، حبوبات و ماهی دیده می‌شود، کاروتنوئیدها، رنگدانه‌هایی هستند که در هویج، خربزه و سیب‌زمینی پیدا می‌شوند. لیکوپن در گوجه‌فرنگی و هندوانه وجود دارد،  ویتامین آ هم در هویج، سیب‌زمینی، سبزیجات برگدار تیره رنگ و زردآلو پیدا می‌شود، ویتامین‌سی هم در مرکبات، سیب‌زمینی، آناناس، کلم‌بروکلی، اسفناج و انوات توت یافت می‌شود، ویتامین ای در آجیل، کره بادام‌زمینی، جوانه گندم، اسفناج، سویا، ماهی، آواکادو و روغن گیاهی وجود دارد.


تعداد بازدید :  274