شماره ۱۵۶۷ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۰ آذر
خونریزتر از چنگیز و تیمور

این روزها وقتی صحبت از بیماری‌های واگیر به میان می‌آید همه به یاد آنفلوآنزای خوکی، تب کریمه، سرخک و حتی ایدز ‏می‌افتند که البته هرکدام به جای خود خطرناک هستند، اما زمانی هم بود که بشر دو پا روی کره زمین بلایی خطرناک‌تر از ‏بیماری برای خود متصور نبود و از نام‌هایی چون سل، وبا و طاعون بیش از اسم چنگیزخان و تیمور لنگ می‌ترسید و ‏هراس داشت. این‌که 3 بیماری یاد شده تاکنون چه تعداد انسان را از نعمت حیات محروم کرده‌اند سوالی است که شاید هیچ ‏کس نتواند رقمی درست برای آن بیابد، اما به گواه تاریخ تأثیر شیوع این بیماری‌ها تا بدانجا بوده که در مقاطعی ‏دگرگونی‌های اجتماعی مهلکی را رقم زده و حتی نژادهایی را تا لبه انقراض پیش برده است.‏
شناخت عامل بیماری، قدم نخست درمان
هرگاه از امراض مهلک و کشنده صحبت به میان می‌آید بخشی از بحث نیز به کسانی که راه‌حل مبارزه با آنها را کشف ‏کرده‌اند اختصاص می‌یابد. در بحث‌های مربوط به بیماری‌ها معمولاً فرض بر این است که دانشمندان و زیست‌شناسان با ‏مشاهده علایم مرض برای درمان آن دست به‌کار شده و با آزمایشات مختلف عاقبت داروی شفابخش را یافته و به مردم ‏عرضه می‌کنند. درحالی‌که به واقع چنین نیست و سخت‌ترین مرحله در مبارزه با یک بیماری کشف عامل آن ‏بیماری است. به بیان ساده تا ندانید با چه چیز طرف هستید نمی‌توانید برای مبارزه با آن برنامه‌ریزی کنید. تا قبل از آنتونی ‏فان لیوونهوک دانشمند هلندی که برای نخستین بار به تأثیر موجودات ریز و میکروسکوپی در بیمار کردن انسان‌ها پی برد تا ‏لویی پاستور که متوجه وجود میکروارگانیسم‌ها شد، به واقع کسی نمی‌دانست عامل بیماری‌زا چیست. در حقیقت بعد از کشف ‏میکروب و آگاهی از وجود باکتری‌ها و باسیل‌ها و ویروس‌ها بود که دانشمندان و زیست‌شناسان متوجه شدند برای کشف ‏عامل هر بیماری باید به دنبال چه و که بگردند.   ‏
به زانو درآوردن میکوباکتریوم توبرکلوزیس
امروز مصادف است با سالروز دانشمندی که عامل یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های جهان یعنی مرض «سل» را کشف ‏کرد. 175‌سال پیش در چنین روزی، برابر 11 دسامبر 1843، روبرت کخ، دانشمند آلمانی در شهر کلاوستال به دنیا آمد. تا ‏قبل از به ثمر رسیدن تحقیقات روبرت کخ، انسان‌های بسیاری بر اثر ابتلا به بیماری سل جان خود را از دست دادند بدون آن ‏که بدانند چه چیزی سیستم تنفسی‌شان را از کار انداخته و آنها را به سمت نیستی می‌برد. این روبرت کخ بود که در‌سال 1882 ‏میلادی موفق شد باسیل به وجود آورنده بیماری سل با نام میکوباکتریوم توبرکلوزیس را کشف کرده و راه را برای پیدا ‏کردن درمان این بیماری هموار کند. کشف کخ تازه ابتدای کار بود و برای یافتن درمان هنوز مسیری طولانی وجود داشت. ‏راه درازی که در‌سال 1921 و بعد از 39‌سال توسط آلبرت کالمت، دانشمند فرانسوی به مقصد رسید و او با کشف واکسن ‏ب‌س‌ژ، بیماری مهلک «سل» را برای همیشه به دام انداخت. بیماری سل با جانفشانی کسانی چون کخ و کالمت سال‌هاست که ‏مهار شده اما با این وجود، هنوز همه مردم دنیا به واکسن ب‌س‌ژ دسترسی کافی ندارند و هر ساله نزدیک به 2‌میلیون نفر در ‏کشورهای عمدتاً فقیر و توسعه‌نیافته بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.‏