شماره ۱۵۶۷ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۰ آذر
صفحه را ببند
مدیر امور مالی بانک مسکن تاکید کرد:
یک پیشنهاد در خصوص چک های تضمینی

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بانک مرکزی در یک بخشنامه، شرایط جدید چک های تضمینی را به شبکه بانکی ابلاغ کرد. بر اساس این بخشنامه، چک های تضمینی پس از تاریخ ابلاغ این بخشنامه صرفا در وجه گیرنده (ذی‌نفع) چک صادر می‌شود و درج مشخصات متقاضی و گیرنده، شماره سریال، مبلغ و علت درخواست چک الزامی خواهد بود. براساس بخشنامه جدید پشت‌نویسی و انتقال چک‌های تضمین شده به دیگری، فاقد اعتبار است. این بخشنامه تاکید می کند که دارندگان چک های تضمینی نیز باید تا ظرف مدت یک ماه وجه آن را دریافت یا به حساب بانکی خود واریز کنند.
صابر عسکرپور، مدیر امور مالی بانک مسکن در گفت و گو با هیبنا، نکاتی را در خصوص چک های تضمینی و پیشنهادات در این زمینه ارایه کرد. او ابتدا به تعریف چک های تضمینی پرداخت و گفت: این ابزار، چکی است که پس از کسر وجه از حساب مشتری در وجه حامل یا به حواله کرد صادر می شود و در تمامی شعب بانک صادر کننده قابل وصول است و طبق تعریف قبلی قابل واگذاری به شخص دیگر بوده است. به عبارت دیگر، چک تضمینی چکی است که دقیقا از جابجایی پول نقد جلوگیری کرده و قبل از انجام معاملات غیر قطعی از طرف خریدار صادر می شود تا در زمان قطعی شدن معامله به عنوان قسمتی از وجه معامله پرداخت شود و چون معامله قطعی نشده از چک رمزدار استفاده نمی شود.
او در خصوص ویژگی های چک تضمینی در بخشنامه جدید توضیح داد: با تعریف جدید چک تضمینی، برای انجام معامله از قبل باید طرف معامله و کد ملی آن مشخص باشد، پس در معاملاتی که از قبل طرف معامله مشخص نبوده، قابل استفاده نیست و قابل واگذاری نیز نخواهد بود.

 


تعداد بازدید :  200