شماره ۱۵۶۸ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۱ آذر
صفحه را ببند
جلیقه زردها راضی نشدند
افزایش حداقل دستمزد و کاهش مالیات‌، واکنش مکرون به اعتراضات

رئیس‌جمهوری فرانسه در یک سخنرانی تلویزیونی با اشاره به اعتراضات اخیر در این کشور، از افزایش صد یورویی حداقل دستمزد از‌ سال آینده میلادی خبر داد. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین متعهد شد که مالیات بازنشستگان را کاهش داده و مالیات اضافه ساعات کار را حذف کند. او در عین حال گفت که از اعمال دوباره مالیات بر ثروتمندان خودداری می‌کند و به جای آن با تخلفات مالیاتی برخورد خواهد کرد.
رئیس‌جمهوری فرانسه اعتراضات اخیر گروه موسوم به «جلیقه‌زردها» را نتیجه یک ناخرسندی ۴۰ ساله توصیف کرد. در همین حال، مکرون تصریح کرد: «هیچ خشمی حمله به پلیس یا غارت مغازه‌ها را توجیه نمی‌کند.» نحوه برخورد نیروهای پلیس فرانسه با معترضان با انتقادهای گسترده روبه‌رو شده است. «جلیقه زردها» از چهار هفته پیش و ابتدا در اعتراض به افزایش مالیات سوخت تجمعاتی را در روزهای شنبه و یکشنبه آغاز کردند، اما رفته‌رفته خواسته‌های معترضان گسترش یافت و شمار زیادی از آنان خواهان کناره‌گیری امانوئل مکرون شده‌اند. مکرون در این سخنرانی تلویزیونی خطاب به مردم فرانسه گفت: «خشم معترضان، عمیق و در بسیاری موارد مشروع است.» جلیقه زردها اما از این سخنان مکرون راضی نیستند. آنها معتقدند که مکرون تنها تکه نانی مقابل آنها پرت کرده است. براساس یک نظرسنجی ۵۴‌درصد از شرکت‌کنندگان معتقدند که اعتراضات جلیقه زردها باید پس از سخنرانی مکرون متوقف شود، اما ۴۵‌درصد معتقدند که این اعتراضات باید ادامه یابد. از سوی دیگر ۶۶‌درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی از جلیقه زردها حمایت می‌کنند و تنها ۳۴‌درصد اعلام کرده‌اند از این معترضان حمایت نمی‌کنند. اکثر شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اقدامات مقابله با بحران پیشنهادشده از سوی مکرون را «واکنشی خوب» به آرام کردن معترضان توصیف کردند، به‌طوری که ۶۰‌درصد از آنها موافق لغو مالیات بر پاداش سالانه و ۶۸‌درصد موافق افزایش حداقل دستمزد بودند. ۷۲‌درصد از شرکت‌کنندگان نیز از لغو حق بیمه‌ای حقوق بازنشستگی که مبلغ آن کم باشد، استقبال کرده و ۷۸‌درصد معتقدند که لغو مالیات بر کار تمام وقت پیشنهاد خوبی است.
جلیقه زردها اما درخواست‌های بسیار گسترده‌ای دارند که بعید به نظر می‌رسد دولت فرانسه بتواند به آنها عمل کند. درخواست‌هایی نظیر افزایش 40‌درصدی دستمزدها، ساخت 5‌میلیون مسکن اجتماعی، نوشتن قانون اساسی جدید، خروج از اتحادیه اروپا، خروج فوری از ناتو و لغو بدهی‌ها ازجمله درخواست‌های بیست‌وپنج گانه جلیقه‌زردهاست.

 


تعداد بازدید :  161