شماره ۱۵۶۸ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۱ آذر
صفحه را ببند
پزشک و داوطلب برتر جمعیت هلال‌احمر در گفت‌وگو با «شهروند»:
لذت غیرمادی پاداش کار داوطلبی

شهروند| «کار خیرکردن به زندگی انسان طمع و رنگ جدیدی می‌بخشد. زمانی که برای رضای خدا کار می‌کنم، حس بسیار خوبی به دست می‌آورم. من حضورم در جمعیت هلال‌احمر را  لطفی از طرف خداوند می‌دانم که می‌توانم قسمتی از وقت خود را برای خدمت به نیازمندان و بدون چشمداشت صرف کنم.» اینها صحبت‌های علی پورکجویی پزشک و داوطلب برتر جمعیت هلال‌احمر است که در گفت‌وگو با «شهروند» از فعالیت‌های خود در طی 12‌سال می‌گوید.
چه شد که تصمیم گرفتید به جمع داوطلبان جمعیت هلال‌احمر بپیوندید؟
از ‌سال 1385 در جمعیت هلال‌احمر شروع به کار کردم و 12‌سال است که در این جمعیت به‌عنوان پزشک عمومی داوطلب فعالیت می‌کنم. فکر می‌کنم علت این‌که به جمع داوطلبان پیوستم، حس نوعدوستی و کمک به هموطنانم است. از آنجایی که یکی از رسالت‌های اصلی جمعیت هلال‌احمر، رساندن توان توانمندان به نیاز نیازمندان است، من هم تصمیم گرفتم در حد توان و تخصصی که دارم، در اختیار نیازمندان باشم.
در مدت 15‌سال حضور خود در جمعیت هلال‌احمر، چه فعالیت‌ها و همکاری‌هایی با جمعیت انجام دادید؟
من مسئول تیم BHCU (اقدامات حمایتی و بهداشتی در مرحله اول) هستم. برای دو دوره است که عضو اصلی شورای اجرایی در هلال‌احمر استان هستم. در اردوهای جهادی و کلاس‌های آموزشی جمعیت شرکت داشته‌ام. به‌عنوان پزشک درمانگر در 10 برنامه کاروان‌های سلامت در مناطق و روستاهای اطراف شهرری حضور داشته‌ام. همچنین به ویزیت رایگان بیماران ارجاعی از سوی هلال‌احمر نیز مشغول هستم.
در برنامه‌های کاروان سلامت که حضور داشتید، چه خدماتی به مردم ارایه می‌شد؟
در تیم‌های کاروان سلامت خدمات پزشکی، مامایی و توانبخشی ارایه می‌شد. همچنین روانشناسان، مشاوران و تیم‌های حمایتی نیز هستند. من هم به‌عنوان پزشک عمومی در مجموعه حضور دارم و خدمات پزشکی برعهده من است.
برخورد مردم با تیم‌های جمعیت هلال‌احمر و کاروان‌های سلامت چگونه است؟
مردم با برند هلال‌احمر و خدمات و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند، آشنا هستند و با توجه به این خدمات نسبت به گروهای دیگر، از جمعیت هلال‌احمر استقبال بهتری دارند؛ زیرا امکانات هلال‌احمر برای یاری‌رسانی به مردم نهادینه شده است. بنابراین مردم نیز به خوبی از آن حمایت می‌کنند.
خودتان چه حسی دارید زمانی که در کارهای داوطلبانه و خیر حضور پیدا می‌کنید؟
در انجام کارهای خیر چون انتظار مالی ندارید و فقط برای رضای خدا کار می‌کنید، حس بسیار خوبی به دست می‌آورید. همچنین کار خیرکردن به زندگی آدم طمع و رنگ جدیدی می‌بخشد. زمانی که به شکل معمولی در سازمان یا نهادی مشغول هستید، حق کار را به شما می‌دهند و برای شما هیچ لذتی ندارد. اما زمانی که به دنبال خدمت‌کردن بدون چشمداشت مالی باشید، لذت وصف‌ناپذیری دارد و رضایت روحی و روانی برای انسان به همراه می‌آورد. من حضورم درجمعیت هلال‌احمر را لطفی از طرف خداوند می‌دانم که می‌توانم قسمتی از وقت خود را برای خدمت به نیازمندان و بدون چشمداشت صرف کنم.
فکر می‌کنید داوطلب‌بودن چه روحیه‌ای می‌خواهد؟
داوطلب باید به دنبال لذت غیرمادی باشد. هرچقدر این روحیه را داشته باشد که فقط برای رضای خدا کار کند، می‌تواند از کارش لذت بیشتری ببرد، زیرا کارکردن در راه خدا احساسی را به فرد می‌دهد که نمی‌توان به زبان آورد. وقتی یک‌بار این کار را انجام دهند، می‌توانند درک کنند که چه حال خوبی دارد. همه برای یک هدف کمک می‌کنند و آن هم خدمت به همنوع است.
در کدام طرح‌های جمعیت حضور داشته‌اید؟
هر‌سال در طرح سلامت‌یار (پایگاه‌های امدادی طرح امداد نوروزی) حضور دارم. همچنین در طرح‌های امدادی ارتحال امام، شب‌های قدر، مراسم 22بهمن در کانکس‌هایی که هلال‌احمر دارد، فعال هستم.
آیا در حوادث بزرگ اخیر حضور داشته‌اید؟
سال گذشته در آتش‌سوزی مجموعه شورآباد حضور داشتم.
درطول فعالیت‌های خود با صحنه‌های ناخوشایند نیز برخورد داشته‌اید؟
معمولا صحنه‌های دلخراش در کار ما به‌مراتب پیش می‌آید. برای مثال حدودا دوسال پیش در سیلی که در پاکدشت اتفاق افتاد، دونفر از عزیزان که برای تفریح رفته بودند، در سیل گیر افتاده بودند و بعد از دو روز جسد آنها را پیدا کردیم.
با توجه به تجربیات خودتان در کارهای داوطلبانه، مهمترین وظیفه یک داوطلب را چه می‌دانید؟
کار داوطلبی چون یک فعالیت تیمی و گروهی است، افراد باید سعی کنند به صورت کاملا هماهنگ با یکدیگر کار کنند؛ زیرا ناهماهنگی به روند کارها صدمه می‌زند.
چه انتظاری از جمعیت هلال‌احمر دارید و فکر می‌کنید جمعیت باید چه برنامه و سیاست‌هایی داشته باشد تا بتواند خدمت‌رسانی و فرهنگ داوطلبی را گسترش دهد؟
جمعیت هلال‌احمر زمینه بسیار وسیع در تمام مناطق دارد. در اکثر روستاها خانه‌های داوطلب داریم، در مدارس، در مجموعه‌های مختلف در آموزش و پرورش هلال‌احمر فعالیت می‌کند، اما ضعفی که دارد این است که نمی‌تواند از تمام ظرفیت و پتانسیل داوطلب‌های خود به نحو مطلوب استفاده کند. برای مثال داوطلب‌های اسمی و رسمی شهرری شاید 8هزار نفر باشند اما در حقیقت قدرت استفاده بیش از حداکثر 500نفر را نداشته باشیم. انتظار می‌رود جمعیت سازوکارهایی داشته باشد تا بتواند براساس اساسنامه‌ای که دارد و با رعایت بحث غیردولتی و غیرسیاسی خود، افراد متفاوت را با علایق مختلف جذب کند. از آنجایی که مجموعه‌ای مردم‌نهاد است، افراد بسیاری گرایش شدید به هلال‌احمر دارند. بنابراین جمعیت هلال‌احمر باید زمینه این را فراهم کند تا افراد با هر علاقه‌ای که دارند، در جمعیت فعالیت کنند. یکی دیگر از اقداماتی که باید به آن بیشتر تمرکز داشته باشد، بهادادن و فضادادن به جوانان است؛ زیرا نیروهای جوان و فعال می‌توانند جای قشرهای دیگر را گرفته و به خوبی فعالیت کنند.


تعداد بازدید :  394