شماره ۱۵۶۹ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۲ آذر
صفحه را ببند
واکنش‌ها به حذف مشق شب از مدارس ابتدایی همچنان ادامه دارد
جنجال شب‌های بی‌مشقی

شهریورماه بود که رضوان حکیم‎زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‎وپرورش، از طرح حذف مشق شب برای دانش‎آموزان اول تا سوم ابتدایی خبر داد. به این ترتیب برای اجرای این طرح یک معیار مشخص شد که براساس آن جمعیت دانش‌آموزان در کلاس درس باید بالای 14نفر و کمتر 25نفر و شرایط مدرسه به‌گونه‌ای باشد که فضای لازم را داشته باشد که بچه‌ها مجبور نشوند کتاب‌های درسی را با خود ببرند، همچنین مدارس غیردولتی هم شامل این طرح می‌شدند.
طرحی که واکنش‌های فراوانی به دنبال داشت. موافقان و مخالفان مشق شب در مقابل یکدیگر صف کشیدند و هرکدام از معایب و منافع حذف آن سخن گفتند. طرح اما در چند مدرسه اجرایی شد و آن‌طور که مسئولان آموزش و پرورش می‌گویند، قرار است در آینده با گستردگی بیشتری همراه باشد، اما جدیدترین واکنش نسبت به این طرح را روز گذشته آیت‌الله سبحانی و در جلسه درس خارج در مسجد اعظم داشت. او با بیان این‌که تجربه به بشر ثابت کرده رسیدن به مقام بالا با زحمت میسر می‌شود، گفت:   «اخیرا آموزش و پرورش تکلیف شب بچه‌ها را حذف کرده است. سال‌ها تجربه نشان داده، بچه‌ها بعد از برگشت از مدرسه باید مشغول کار و مرور درس شوند. با شیوه فعلی بچه‌ها به جایی نمی‌رسند؛ باید تکلیف داشته باشند و مغزشان کار کند. نباید بچه‌ها را نُنُر بار آورد.»
او همچنین گفته: «این شیوه و حذف تکلیف خلاف قرآن، حدیث و سیره بزرگان و علما است، امیدوارم وزیر آموزش و پرورش از این نظر برگردد و همان شیوه سابق خوب بود.»

وظیفه دانش‌آموزان بعد از حذف مشق شب
این طرح به صورت پایلوت عملیاتی شده و هنوز مشخص نیست چه تاثیری روی بچه‌ها و توانمندی‌هایشان خواهد داشت، اما آن‌طور که حکیم‌زاده می‌گوید، چارچوبی تهیه شده است که در برگیرنده مهارت‌های مورد نظر در سند برنامه درسی ملی همچون انضباط اجتماعی، مسئولیت‌پذیری، حفظ محیط‌زیست، آموزش شهروندی، استفاده درست از منابع است و معلمان می‌توانند متناسب با این مهارت‌ها همراه با خلاقیت‌های خود برنامه‌ها را برای بیرون از مدرسه بچه‌ها دنبال کنند. «به عنوان مثال، دانش‌آموز می‌تواند همراه خانواده خود یک روز خرید روزانه منزل را انجام دهد و حساب‌ها و پرداخت‌ها را اداره کند تا هم مفاهیم ریاضی را تمرین کند و هم با مفاهیم مدیریت مالی آشنا شود. همچنین در زمینه حفظ محیط‌زیست، برای دانش‌آموز می‌توان در مسیر مدرسه تا خانه مشاهدات، یادداشت‌ها و بازگوکردن مواردی که می‌تواند محیط‌زیست را تهدید کند، درنظر گرفت. درباره انضباط و مسئولیت‌پذیری تکلیف یک دانش‌آموز می‌تواند این باشد که کتاب‌ها و وسایل اتاق خود را منظم کند.»
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش همچنین گفته: «استان‌ها هم نمونه‌های متنوعی از برنامه‌های مهارت‌محور را ارایه کرده‌اند که برای اجرایی‌کردن آنها، این معاونت چارچوب‌ها را مشخص می‌کند و در اختیار استان‌ها قرار می‌دهد. در این حالت حجم کتاب‌های درسی به صلاحدید معلم ممکن است کاهش یابد تا برنامه ویژه جایگزین شود، همچنین با نظارت مدیر و شورای مدرسه و با استفاده از ظرفیت‌های بیرون و درون مدرسه، می‌توان برنامه‌های مبتنی بر مهارت برای دانش‌آموزان درنظر گرفت و در این دوساعت به هیچ‌وجه کلاس‌های تست، تقویتی و تکمیل دروس جزو برنامه ویژه مدارس نخواهد بود.»
با وجود موافقان و مخالفان این طرح، باید منتظر ماند و دید این طرح به کجا می‌رسد. آیا بچه‌ها با این طرح می‌توانند خلاق‌تر از گذشته باشند؟ و آیا بر تعداد مدارسی که مشق شب ندارند، افزوده خواهد شد یا این طرح هم مانند بسیاری از طرح‌های دیگر در مرحله آزمایشی باقی می‌ماند؟


تعداد بازدید :  485