شماره ۱۵۸۶ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۲ دي
صفحه را ببند
گفت‌وگو با روحانی امدادگری که مرهم زخم‌های روستاییان یزدی است
یار و ياور روستاييان محروم

حجت الاسلام حسین منصوری خواه
سابقه عضويت: 12 سال
 هم روحاني است و هم امدادگر. گاهي همراه با كاروان‌هاي سلامت استان يزد به مناطق محروم اين استان سفر مي‌كند و در هيأت يك امدادگر، مرهم زخم‌هاي تن محرومان مي‌شود. گاهي نيز در كسوت يك روحاني داوطلب، مشاور دلسوز جوان‌ها و خانواده‌هاي روستايي است. حجت‌الاسلام حسين منصوري‌خواه را روستاييان محروم اردكان خوب مي‌شناسند.
كسي كه علاوه بر انجام وظايفش به‌عنوان يك مُبلغ دينی، براي آموزش مباحث امدادي و كمك‌هاي اوليه به كودكان روستا نيز دغدغه دارد. حجت‌الاسلام منصوري‌خواه از داوطلبان فعال اردكان در خدمت‌رساني به محرومان نيز محسوب مي‌شود و همراه با ديگر داوطلبان هلال‌احمر اين شهر براي كمك به تأمين معاش خانواده‌هاي نيازمند روستايي پاي كار است.
خودش در اين‌باره مي‌گويد: «علاقه‌ام به فعاليت‌هاي بشردوستانه هلال‌احمر و كمك به اقشار نيازمند باعث شد به‌عنوان يك داوطلب دوره‌هاي كمك‌هاي اوليه و خدمات اوليه درماني را آموزش ببينم. به همين دليل هرگاه همراه با پزشكان و پرستاران هلال‌احمر در قالب كاروان سلامت به روستاهاي محروم استان مي‌رويم، من نيز گاهي مسئوليت آموزش كمك‌هاي اوليه به بچه‌هاي روستا و اقداماتي كه آنها بايد در هنگام وقوع حوادث براي حفظ سلامتي خود و خانواده‌شان انجام دهند را به عهده مي‌گيرم. هرچند در اين كاروان‌ها مسئوليت‌هاي ديگري چون برگزاري كلاس‌هاي مشاوره براي خانواده‌ها و زوج‌ها نيز با من است.»
حجت‌الاسلام منصوري‌خواه براي شناسايي و معرفي بيماران نيازمند روستايي نيز دغدغه دارد: « ‌در آخرين سفرمان به يكي از روستاهاي اردكان با خانواده‌هايي آشنا شديم كه دو فرزند معلول در خانه داشتند. مشكلات شديد مالي باعث شده بود نه تنها از عهده تأمين هزينه‌هاي درمان بچه‌ها برنيايند، بلكه براي تأمين معاش خانواده نيز مشكل داشتند. حالا با كمك خيّران و مسئولان هلال‌احمر، آذوقه ماهانه آنها را تأمين كرديم و براي فرزندان معلول‌شان نيز خدماتي در نظر گرفته شد.»
 اما يكي از خدمات جالب اين روحاني فعال به روستاييان اردكان و نيز نمازگزاران برخي مساجد اين شهر، آموزش اقدامات لازم در هنگام حوادث و نيز كمك‌هاي اوليه است: «‌تلاش مي‌كنيم با كمك هلال‌احمر شهرستان اردكان كلاس‌هاي آموزش كمك‌هاي اوليه و... به‌صورت مرتب در مساجد اردكان برقرار شود. اما يكي از فعاليت‌هايم در مساجد، آموزش كمك‌هاي اوليه به نمازگزاران است. در همين جلسات آموزشي بسياري از نمازگزاران را نيز با هلال‌احمر و فعاليت‌هايش آشنا كرده‌ام. اكنون پزشكان، پرستاران، دانشجويان و تاجران بسياري هستند كه در همين جلسات با هلال‌احمر آشنا شده‌اند و كمك حال ما براي تهيه سبد كالا و نيز حضور در كاروان‌هاي سلامت و... براي كمك به روستاييان محروم اردكان هستند.»

 


تعداد بازدید :  261