شماره ۱۵۸۶ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۲ دي
صفحه را ببند
در نشست «بررسی عملکرد پیام‌رسان‌های بومی و نقش نهادهای ذیربط در تقویت یا تضعیف آن» چه گذشت؟
جایزه برای سر تلگرام!

دیروز یک نشست برگزار شد که دو نکته ویژه داشت؛ یکی عنوان نشست که خودش یک جمله طولانی بود و به دلیل صرفه‌جویی ‏فقط در روتیتر می‌خوانیدش! عنوانی که خود‌به‌خود محتوای جلسه را برای همگان مشخص می‌کرد. نکته دوم، شرکت‌کنندگان این نشست ‏بودند که آنها را باید از جنگاوران قسم‌خورده برابر تلگرام و فضای مجازی لقب داد؛ جواد جاویدنیا (سرپرست معاونت فضای مجازی ‏دادستان کل کشور)، حجت‌الاسلام پژمان‌فر (رئیس کمیته فضای مجازی مجلس)، رضا تقی‌پور (وزیر اسبق ارتباطات و عضو حقیقی شورای‌‏عالی فضای مجازی)، عباس آسوشه (معاون مرکز ملی فضای مجازی)، سردار غلامرضا جلالی (رئیس سازمان پدافند غیرعامل) و ‏نمایندگانی از پیام‌رسان‌های سروش، گپ، ایتا و بیسفون. در این جلسه چه نکته‌هایی برای آینده ما مطرح شد؟

 جواد جاویدنیا: «در کجای دنیا به پلتفرمی که هیچ تعهدی به رعایت قوانین و مقررات کشور و احترام به ارزش‌های آن و جلوگیری ‏از اختلال در امنیت و اقتصاد کشور ندارد، اجازه فعالیت داده می‌شود و کدام کشور هرج‌ومرج و بی‌قانونی در فضای مجازی را پذیرفته ‏است. 70‌درصد از 15هزار پرونده‌سال جاری مربوط به تلگرام و اینستاگرام است. محرز شده تلگرام مورد استفاده جدی برای ‏عملیات تروریستی و بستر اصلی برای جذب و سازماندهی داعش بوده. اکنون به صراحت ابلاغ و اعلام می‌کنیم که همه پیام‌رسان‌های ‏خارجی چنانچه در اسرع وقت موفق به دریافت مجوز از وزارت ارتباطات -با شرایط یادشده نشوند- فیلتر خواهند شد و مسئولیت آن با ‏وزارت ارتباطات است. تلگرام طلایی و ‌هاتگرام هم به‌زودی تعیین تکلیف خواهند شد. گفته شد فیلتر تلگرام باعث افزایش استفاده از vpn و فیلترشکن شده است و مردم به محتویات غیرمجاز بیشتری دسترسی پیدا کرده‌اند؛ اما نکته آن است که کانال‌های مستهجن تلگرام که فقط در یک شب هزاران کلیپ صددرصد غیراخلاقی در اختیار مردم قرار می‌داد اشاره نمی‌شود. وزارت ارتباطات طبق مصوبه شورایعالی فضای مجازی و دستور صریح رئیس‌جمهوری مکلف به ساماندهی vpn ها و ارائه vpnهای مجاز و مقابله با فیلترشکن‌ها و پروکسی‌هاست و باز هم مسئولیت دسترسی مردم و جوانان به محتوای نامناسب بر عهده دولت است. ‏»
 غلامرضا جلالی: «انحصار پیام‌رسان خارجی در کشور به معنی آن است که ما حدود ۴۵‌میلیون کاربر را به تلگرام واگذار کرده و این ‏به‌نوعی به معنی آن است که ما حکومت را رها کردیم چون این پیام‌رسان در ارتباط با موضوعاتی همچون کسب‌وکار امنیت عمومی ‏فرهنگ و سیاست تاثیرگذار است. این شبکه‌های اجتماعی همچون تلگرام با انجام عملیات‌های شناختی سایبری همسو با استراتژی‌های ‏مشخص ذهن مخاطب را در زمینه‌های خاصی تنظیم می‌کند که از آن جمله می‌توان به موضوع صندوق‌های قرض‌الحسنه اشاره کرد که ‏کاربران خود را در فضای مجازی سازماندهی کرد و آشوب آن را به فضای فیزیکی کشاند.‏»
 محمد کریمی، کارشناس فضای مجازی: «تلگرام جشن ۲۰۰‌میلیون کاربری خود را گرفته و اعلام کرده که ششمین کشور بزرگ ‏جهان است. در همین حال پروژه اینترنت نامرئی از سوی تلگرام مطرح شده و می‌خواهد با سرمایه‌گذاری بیش از ۲.۲‌میلیارد دلار ارز رمز ‏دیجیتالی خود را با نام «گرام» وارد شبکه اطلاعاتی دنیا کند. اگر «گرام» وارد شبکه ما شود، مردم به راحتی می‌توانند خارج از چارچوب ‏نظام بانکی کشور خرید و فروش کرده و پول جابه‌جا کنند. این اتفاق تا تابستان ۹۸ ممکن می‌شود. در کنار آن تلگرام بلاکچین خود را راه ‏می‌اندازد که اصل آن بر تمرکززدایی است و ما در این زمینه برای فیلتر کردن آن دچار دردسرهای سنگینی خواهیم شد.»‏
 محسن غفاری، مدیرعامل ایتا: «با ظهور پوسته‌های فارسی تلگرام، این‌طور تحلیل می‌شود که هدف فیلترینگ تلگرام، ظهور‌ هاتگرام و ‏تلگرام طلایی بوده، درحالی‌که قرار بود‌ هاتگرام و تلگرام طلایی در عرض ۲ ماه از تلگرام مستقل شوند، اما بارها این زمان تغییر کرد. این ‏نسخه‌های فارسی به ما ضربه زد. گپ، از نظر فنی تلگرام را در جیب خود می‌گذارد!» ‏
 محمد تهرانی، از پیام‌رسان گپ: گپ، از نظر فنی تلگرام را در جیب خود می‌گذارد! حمایت دولت از پیام‌رسان‌های بومی و اختصاص ۵ میلیارد تومان وام چیز عجیبی نبود،  بازپرداخت این وام با سود ۸ درصد مبلغ ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است و ما به این نتیجه رسیده‌ایم که هیچ نیازی به کمک دولت نخواهیم داشت و با جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی از اول بهمن ماه ظرفیت ارائه خدمات به کاربر را به ۲۰ میلیون نفر افزایش می‌دهیم.

دیدگاه‌های دیگران

ش
شهروند |
مخالف 0 - 0 موافق
مگه مردم برده و رعیت شما هستن که هر جور بخواید میبرید و میدوزید. چرا اینقدر دشمن مردمید. شماهاپیام رسانهای خود را بیاورین ولی حق ندارین مردم را مجبور به استفاده کنید مردم خودشان باید انتخاب کنند.

تعداد بازدید :  180