شماره ۱۵۸۶ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۲ دي
صفحه را ببند
سال 2019،‌ سال بیم و امید

آرمین منتظری روزنامه‌نگار

جهان درحالی ‌سال نوی میلادی را آغاز کرد که ‌سال 2019‌، سال بیم و امید است. روند تحولات در‌ سال 2018 آن‌قدر سریع بود که به سختی می‌توان تحولات این ‌سال پرحادثه را فهرست کرد. شاید به جرات بتوان گفت در‌ سال 2018 ایالت متحده آمریکا تحت رهبری ترامپ، محور تحولات جهان بود. جنگ تجاری آمریکا با چین، شوی ترامپ در برقراری روابط دوستانه با کره‌شمالی، دیدار سران کره‌شمالی و آمریکا برای نخستین بار، اختلافات گوناگون ترامپ با کشورهای اروپایی بر سر تعرفه‌ها، ناتو و امور داخلی، خروج آمریکا از دو معاهده مهم توافق پاریس و توافق هسته‌ای ایران، درگیری ترامپ با کشورهای کانادا و مکزیک بر سر توافق تجاری نفتا، اعمال سیاست‌های جدید مهاجرتی ترامپ، اختلافات داخلی ترامپ با دموکرات‌ها و جنجال پرونده تحقیقات درباره روابط ترامپ با روسیه در انتخابات 2016 و بیم ترامپ از استیضاح‌شدن و رسوایی‌های اخلاقی و مالی ترامپ موضوعاتی بوده‌اند که آمریکا را به سرتیتر اخبار در ‌سال 2018 تبدیل کرده بود. هر چند ترامپ خود معتقد است که ‌سال 2018‌، سال دستاوردهای بزرگ برای آمریکا بوده است. ترامپ در پیام تبریک ‌سال نوی خود گفته: «اقتصاد ما درحال بهبود و توسعه است، دستمزدها برای نخستین بار پس از یک دوره طولانی افزایش یافته و کارگران پول بیشتری را در قبال کار اول و اصلی خود دریافت می‌کنند و دیگر نیازی به شغل دوم یا سوم ندارند. قراردادهایی را با کانادا، مکزیک و کره‌شمالی امضا کردیم و از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) خارج شدیم، همچنین موفق شدیم کره‌شمالی را قانع به متوقف ساختن آزمایش‌های موشکی‌اش کنیم. دو‌سال گذشته، سال‌های بزرگی بودند، به خاطر شما تلاش و مبارزه می‌کنم و در آینده هر اتفاقی که رخ دهد، پیروز خواهیم شد.»
در منطقه نیز اتفاقات بسیاری رخ داده است. داعش تقریبا در سوریه نابود شده است. آمریکا روند خروج نیروهایش از سوریه را آغاز می‌کند. روابط ترکیه با عربستان به دلیل قتل جمال خاشقجی تنش‌آلود است و عربستان به همین دلیل تحت فشار گسترده جامعه بین‌الملل است. غرب برای پایان دادن به جنگ پلید یمن تلاش می‌کند، تا عربستان را از این باتلاق برهاند.
اینها همه اتفاقاتی است که همچنان در جریان است و به نظر می‌رسد ‌سال 2019 نیز از تبعات این رخداد اثرپذیر باشد. از سوی دیگر پیش‌بینی‌ها حاکی از بروز رکود اقتصادی بزرگ در آمریکا در‌ سال 2019 است. در اروپا نیز کشورهای اروپایی نگران قدرت‌یافتن جنبش‌ها و احزاب راست‌گرای افراطی هستند. فرانسه همین حالا هم درگیر این معضل است و جلیقه‌زردها ماه‌هاست در خیابان‌های پاریس فریاد اعتراض سر می‌دهند. اینها رخدادهایی است که به نظر می‌رسد همه آتش‌بازی‌ها و جشن‌های کریسمس نمی‌تواند آنها را به حاشیه براند. جهان در ‌سال 2019، روزهای سختی را پیش‌روی خود خواهد داشت.

 


تعداد بازدید :  284