شماره ۱۵۸۶ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۲ دي
صفحه را ببند
گفت‌وگوی شفاف دادستان تهران با رادیو تهران
پولشویی به اسم زن خانه‌دار و دادن وام به کارتن‌خواب!

عباس جعفری دولت‌آبادی روز گذشته در گفت‌وگو با رادیو تهران درباره آخرین وضع پرونده بابک زنجانی گفت. او در مهمترین بخش صحبت‌هایش درباره وضع پرونده تأکید کرد: «تنها مانعی که در این پرونده وجود دارد این است که دستگاه قضائی می‌خواهد وجوه برگردد و مانع دیگری وجود ندارد.» او همچنین در پاسخ به سوالی درباره این‌که دو هفته پیش گفته شد که حراج برخی اموال در این پرونده شروع شده، گفت: «این امر طبق روال وجود دارد، ولی اموالی که مشمول حکم است دو‌میلیارد و اندی یورو است که رقم بالایی است و ما تلاش داریم که اموال برگردد و اموالی که مزایده شده اموالی بود که در اختیار ما بود و طبق مقررات به مزایده گذاشتیم.» دادستان تهران درباره آخرین وضع پرونده‌های مشایی، بقایی و جوانفکر هم گفت: «حکم پرونده آقای مشایی تأیید شده و دوران محکومیت یعنی ۵‌سال (اشد مجازات) را می‌گذرانند و آقای بقایی حکمش در حال اجراست. در مورد آقای جوانفکر هم حضور ذهن ندارم.» جعفری دولت‌آبادی در ادامه این گفت‌وگو مواردی مطرح کرد که مهمترین بخش‌های آن را می‌خوانید.
  در پرونده بانک تجارت که الان محاکمه می‌شود، ببینید چند‌هزار‌میلیارد تومان ضمانت‌های غیر معتبر صادر شده است. بحث پولشویی و پرداخت تسهیلات است که شما بعضا تسهیلاتی پرداخت می‌کنید که براساس رانت و ارتباطات است. بانک‌ سرمایه نمایش واقعی این فساد است که براساس ارتباط درون‌گروهی بانکی با عوامل بیرون به راحتی به کارتن‌خواب و آدم‌های بی‌حساب و کتاب وام دادند و آدم‌هایی که با وثیقه‌های کوچک وام‌های کلان گرفتند.
  بحث دیگر این است که امروز  کارت‌های بازرگانی را اجاره می‌دهند و افرادی به نامشان کالا وارد می‌کنند که روستایی و مثلا زن خانه‌دارند و از این طریق پولشویی می‌کنند.
  پرونده‌هایی که الان موجود است به چند دسته تقسیم می‌شود. یکی پرونده‌های شرکت‌هایی است که ارز گرفتند و کالا وارد می‌کنند و ۱۵۰ شرکت در این زمینه پرونده‌های‌شان مفتوح است. دیگر پرونده مهم، ثبت سفارش کالاهای خارجی (ماشین‌های خارجی) است که پرونده مهمی در دادستانی است و ۹‌هزار ماشین در این پرونده تخلف شده، از مجموع ۱۰۶‌هزار ثبت سفارشی که بوده است.
  کسی که کارخانه تبریز را خرید، کسی بود که ارز گرفت تا کالا وارد کند و ارز را در بازار فروخت و با مابه‌التفاوت‌ هزار تومان که برای هر دلار می‌گرفت، کارخانه تبریز را خرید و حتما دولت نمی‌خواست این اتفاق بیفتد.


تعداد بازدید :  178