شماره ۱۵۸۷ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۳ دي
صفحه را ببند
واکنش آموزش و پرورش همدان به گزارش پایان مرگبار یک نیش مرموز
دلیل جان باختن رژینا هنوز معلوم نیست!
پرسش شهروند اما همچنان پا برجاست که آیا یک مدیر باید جز آسیب دیدگی دانش‌آموزان را به خانواده‌اش بدهد یا خیر؟

پیرو درج مطلبی با عنوان «پایان مرگبار یک نیش مرموز» در صفحه 6  شماره 1585 آن روزنامه به  تاریخ ‏‏11/10/97، موارد زیر برای تنویر افکار عمومی ارایه می‌شود.‏رئیس اداره‌ اطلاع‌رسانی و روابط عمومی  آموزش و پرورش استان همدان پس از انتشار این خبر جوابیه‌ای به روزنامه فرستاد. در این جوابیه آمده است:  
1- پس از اتفاق ناگوار مرگ این دانش‌آموز که تأثر و تألم مسئولان آموزش و پرورش و فرهنگیان و دانش‌آموزان منطقه را در پی داشت، بلافاصله مدیرکل محترم آموزش و پرورش استان ضمن حضور در منزل ایشان و دلجویی از اولیای دانش‌آموز، دستورات لازم را جهت بررسی دقیق و پیگیری‌های لازم صادر فرمودند که این پیگیری‌ها تا امروز ادامه داشته است.
2- در مطلب روزنامه از یکسو عنوان شده که موضوع باید به موقع به اولیا اطلاع داده می‌شد تا دانش‌آموز را به بیمارستان ببرند و از سوی دیگر آمده است که «این دختربچه درحالی ‌که ذوق شروع نمایندگی در کلاس درسشان را داشت، خوابید. فردایش که روز تعطیل بود، ‏رژینا همچنان بی‌رمق بود تا این‌که همان‌شب وقتی خوابید، دیگر هرگز بیدار نشد.»
پدر دانش‌آموز نیز گفته است که «رژینا بدحال بود. عرق می‌کرد و انگار ضعف داشت. در ‏نهایت هم زود رفت خوابید. فردایش که روز اربعین بود، رژینا تعطیل بود و به مدرسه نرفت. وقتی دوباره خوابید، صبح فردایش ‏وقتی می‌خواستم او را بیدار کنم که به مدرسه برود، هرچه صدایش کردم، جواب نداد. او را به بیمارستان بردیم و پزشکان گفتند که ‏او ٥ساعت است که جان باخته است.» ‏
حال سوال اینجاست که چرا دختربچه را درحالی‌ که ضعف داشته است، همان روز تعطیل که در خانه بوده، به بیمارستان نبرده‌اند؟ سوالی که از طرف خبرنگار روزنامه مطرح نشده است.
3- قابل تأمل‌تر این‌که در ادامه مطلب از زبان پدر دانش‌آموز آورده شده که «دخترم سالم و سرحال بود. آن دوشب به  دلیل مبصرشدنش خیلی ذوق ‏داشت. با خوشحالی خوابید. چطور می‌شود ناگهان در خواب بمیرد.»
این سخن با مطالب قبلی که تأکید می‌کند رژینا بدحال بود، عرق می‌کرد و انگار ضعف داشت، تناقض دارد و برای مخاطب مشخص نیست که بالاخره دانش‌آموز بدحال بوده یا مشکلی نداشته است.
4- در بخش دیگری از مطلب منتشرشده، آمده است که «پزشکان در معاینات اولیه گفتند که یک سم داخل خونش بوده و ‏به همین دلیل جان باخته است.» ‏و در ادامه تأکید شده که «فعلا منتظر نظریه پزشکی قانونی هستیم که متوجه شویم دختر با نیش چه حشره‌ای ‏جان باخته است. احتمالا نیش عقرب یا زنبور باشد.»
این اظهارات درحالی منتشر شده که پزشکی قانونی از زمان فوت دانش‌آموز در نهم آبان‌ماه ‌سال‌جاری تاکنون دلیل اصلی مرگ را اعلام ننموده و لذا نمی‌توان براساس احتمالات و صرف این‌که پزشکان در معاینات اولیه وجود سم در خون را دلیل جان‌باختن دانش‌آموز بدانند، قضاوت قطعی کرد.
5- همچنین در مطلب مذکور از زبان پدر دانش‌آموز آمده است که «احتمالا روی گزیدگی را هم فشار ‏داده‌اند که همین مسأله باعث شده سم به داخل خون دخترم برود. اگر زودتر گفته بودند، ما دخترم را به بیمارستان می‌بردیم. شاید ‏می‌توانستیم جلوی مرگ او را بگیریم، اما آنها با سهل‌انگاری این مسأله را پنهان کردند و باعث مرگ دخترم شدند.»
کاملا مشخص است که اینها همه از روی حدس، گمان و احتمالات است.
6- ولی دانش‌آموز به صراحت مدیر مدرسه را مقصر دانسته و گفته که «هرچه هست، مدیر مدرسه مقصر است و باید مجازات شود.»
شکایت اولیای این دانش‌آموز حق مسلم آنهاست که انجام شده است، اما کاش در گزارش مذکور صحبت‌های مدیر مدرسه نیز می‌آمد یا حداقل با توجه به اظهارات پدر دانش‌آموز، عنوان می‌شد که نظر قطعی را دادگاه می‌دهد. درحالی‌ که مطالب به‌گونه‌ای تنظیم شده که به مخاطب القا می‌کند که همه چیز متوجه مدیر مدرسه است.
7- بدون تردید آن‌چه اهمیت دارد، رأی و تصمیم مراجع رسمی  و ذیصلاح ازجمله پزشکی قانونی و دادسرای منطقه است که تاکنون  هیچ‌گونه نظر قطعی داده نشده است.
8- درپایان ضمن تسلیت مجدد این اتفاق ناگوار به خانواده داغدار این دانش‌آموز و ابراز همدردی با ایشان، تأکید می‌گردد  آموزش و پرورش استان موضوع را تا حصول نتیجه نهایی، پیگیری خواهد کرد.
پاسخ «شهروند»
‏2ماه از ماجرای تلخ  مرگ رژینا 10 ساله  می‌گذرد. دختری که  به‌طور مرموزی جان باخت. براساس نظریه ‏اولیه پزشکان علت مرگ این دختر بچه  وارد شدن سم به خونش  اعلام شد. مرگی که تا دو روز برای خانواده ‏رژینا مبهم و ‏معمایی بود. تا جایی که خانواده‌اش از پزشکی قانونی می‌خواهند جسد دخترشان کالبد شکافی ‏شود، اما زمانی کار به شکایت کشید که به گفته پدر دختر بچه 10 ساله، همکلاسی‌های رژینا پس از ‏خاکسپاری، به خانه وی رفتند و جریان گزیدگی  رژینا را با یک حشره شرح دادند.  آنها ادعا ‏کردند که رژینا همان روز در مدرسه به دلیل گزیدگی نیش ‏یک حشره از حال رفته بود و مدیر مدرسه با ‏استفاده از الکل وضد عفونی کردن جای گزیدگی و مالش سطح آن، سعی کرده این مشکل را حل کند و با ‏دادن کارت سفیر سلامت از او می‌خواهد تا جریان این گزیدگی را به خانواده‌اش نگوید. اینها را پدر رژینا ‏در گفت‌وگو با «شهروند» اعلام و ادعا کرد فیلم حضور دانش‌آموزان در خانه‌اش موجود است که حتی ‏این فیلم را برای روزنامه ارسال کرد.  روزنامه شهروند برای شفاف‌سازی  به سراغ خانواده این دختربچه و ‏مسئولان مدرسه رفت، اما  تنها پدر رژینا پاسخگو بود.  مسئولان مدرسه  جوابگوی تلفن نبودند که نظر آنها را هم بدانیم. پدر رژینا در  گفت‌وگو  با ما  ادعا کرد که دختر بچه‌اش کمی بی‌رمق بوده،‏ اما این حالت برای هر بچه‌ای به‌وجود می‌آید، اما اگر  خبر از گزیدگی داشتیم او را زودتر  به ‏بیمارستان می‌رساندیم نه این‌که ‌توجهی نکنیم و تصور کنیم یک سرماخوردگی ساده است. باید از واکنش آموزش‌و‌پرورش همدان تشکر کرد و امیدوار بود پیگیر ماجرا باشند.


تعداد بازدید :  286