شماره ۱۵۸۷ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۳ دي
صفحه را ببند
زنبیل

لوازم یدکی خارجی ارزان شد
ایسنا| رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو کرج از کاهش 30‌درصدی قیمت لوازم یدکی وارداتی به کشور خبر داد و گفت در تولیدات داخلی این کاهش قیمت را شاهد نبوده‌ایم. سیداحمد موسوی دراین‌باره گفته است: «قیمت اجناس و قطعات وارداتی با توجه به کاهش قیمت ارز، حدود ۳۰‌درصد کاهش یافته است. واردات قطعات یدکی به داخل کشور توسط واردکنندگان به امری رقابتی تبدیل شده است و واردکنندگان با هم درحال رقابت برای واردات هستند. با وجود کاهش قیمت در قطعات وارداتی، بازار همچنان در رکود است، این رکود فعالیت‌های اقصادی را مختل کرده و به نظر می‌رسد همه در انتظار کاهش قیمت بیشتری هستند که البته این توقع بی‌جایی نیست و امیدواریم قطعات و لوازم یدکی خرد کاهش قیمت بیشتری نیز پیدا کند. البته قطعات تولیدشده در داخل به دلیل وجود تحریم‌ها و وابستگی به واردات کاهش قیمتی نداشته‌اند.»

کاهش مصرف مرغ
 ایسنا| مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران گفته یکی از عوامل افزایش قیمت مرغ آن است که هزینه تولید به 7500 تومان در هر کیلوگرم رسیده است. عطاالله حسن‌زاده با بیان این‌که احتمال دارد در آینده نیز قیمت مرغ کاهش یابد، گفت: «موانع پیش‌روی مرغداران موجب افزایش قیمت تمام‌شده آن شده و اگر این روند ادامه یابد، بخش تولید مرغ با خسارات سنگینی مواجه می‌شود؛ هم‌اکنون هزینه تولید مرغ در مرغداری به کیلویی 7‌هزار و 500 تومان رسیده است. این محصول با خروج از کارخانه وارد کشتارگاه‌ها شده و پس از آن نیز برای بسته‌بندی فرستاده می‌شود که قیمت آن پس از طی این مراحل به 12‌هزار تومان می‌رسد، همین باعث شده مصرف مرغ بین خانوارهای ایرانی بشدت کاهش پیدا کند. در برنامه‌ریزی صورت‌گرفته توسط دولتمردان انتظار داشتیم تا پایان برنامه پنجم سرانه مصرف 28کیلو باشد.»

دلیل گرانی ماهی
مهر| مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران با بیان این‌که اختلال در سیستم توزیع و حضور گسترده واسطه‌ها، باعث گرانی ماهی شده است، گفت: «سازمان‌های نظارتی، خود را کنار کشیده‌اند.» ارسلان قاسمی با اشاره به افزایش قیمت ماهی در بازار گفت: «قیمت ماهی قزل‌آلا از سر مزرعه تا سفره مصرف‌کننده نهایی، حدود ۱۰‌هزار تومان اختلاف قیمت دارد و درباره چرایی این مسأله، مسئولان مربوطه باید پاسخگو باشند. سود دلال‌ها و واسطه‌ها در این سیستم، بین ۳۰ تا ۶۰‌درصد است و سازمان‌های شیلات، حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و میادین خودشان را کنار کشیده‌اند که این، راحت‌ترین نوع برخورد با این تخلفات است.» قاسمی خواستار این شد که اگر این سازمان‌ها نمی‌توانند نظارت کنند، این کار را به اتحادیه‌ها واگذار کرده و خود آنها بر اتحادیه‌ها نظارت کنند؛ چراکه اگر این اتفاق رخ دهد، منافع خیلی از کسانی که از دلال‌ها و واسطه‌ها حمایت‌ها می‌کنند، به خطر خواهد افتاد.

 


تعداد بازدید :  434